نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر می رسد با جو موجود و اقداماتی که تاکنون انجام شده است، نباید به طرح خودگردانی بیمارستان ها خوش بین بود.

به طرح خودگردانی بیمارستان ها نباید خوش بین بود

سلامت نیوز:نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر می رسد با جو موجود و اقداماتی که تاکنون انجام شده است، نباید به طرح خودگردانی بیمارستان ها خوش بین بود.

به گزارش سلامت نیوز برنامه «مناظره» رادیو گفت و گو با موضوع خودگردانی بیمارستان ها و با حضور احمد آریایی نژاد نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی روانه آنتن شد.

احمد آریایی نژاد با تاکید بر اینکه وضعیت درمان در حال حاضر به گونه ای است که نیاز به تغییر در آن احساس می شود، گفت: به نظر می رسد دستورالعمل جدید برای خودگردانی بیمارستان ها به دلیل راضی نبودن از وضعیت موجود ابلاغ شده است.

وی در عین حال دستورالعمل طرح خودگردانی بیمارستان ها را مبهم دانست و اظهار داشت: مبالغ هنگفتی از بودجه دولت که ناشی از هدفمندی یارانه ها بود را به وزارت بهداشت برای اجرای طرح تحول سلامت پرداخت کردیم که البته فقط منجر به تحول درمان و نه سلامت شد و به همین دلیل به سراغ این طرح آمدند اما حقیقت آن است که نباید به تکرار و ناگهانی چنین طرح هایی را اجرا کنیم.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد: اگر وزارت بهداشت می خواهد طرح خودگردانی بیمارستان ها را پیاده کنند باید به صورت نمونه و پایلوت، بیمارستانی را انتخاب کند اما باز هم نباید به صورت کامل خودگردان باشند و در واقع طرح به صورت مرحله ای اجرا شود تا اگر جایی ضعف داریم آن را برطرف کنیم وگرنه دوباره همان داستان طرح تحول به وجود می آید که مضرات آن بیشتر از مزایای آن است.

وی با تصریح بر اینکه زیرساخت های نظام سلامت و بهداشت در ایران مشکل دارد، گفت: در نظام سلامت سطح بندی خدمات انجام نشده است، سیستم ارجاع نداریم و به مسئله پیشگیری اهمیت ندادیم. در چنین شرایطی هر طرحی را اجرا کنیم باز هم مشکل سلامت و بیمارستانها باقی می ماند. اگر دولت اقدامی کند بار مالی روی دوش آن بسیار زیاد خواهد بود. اگر بخواهد واگذاری کند بار مالی به دوش مردم خواهد آمد و پرداخت های بیمه ها به بیمارستان ها نیز چندین ماه و حتی یک سال عقب هستند.

آریایی نژاد تاکید کرد: برای شروع اصلاحات در نظام سلامت و بیمارستان ها، باید از پایه شروع کنیم اما در حال حاضر، هرم وارونه است؛ یعنی آنچه بیشتر بها داده می شود درمان و نه پیشگیری است. در چنین شرایطی نمی توان همه بخش ها را نادیده گرفت و بعد فقط بخش بیمارستان را بخواهیم درست کنیم؛ زیرا تمام بخش سلامت مانند یک زنجیره به یکدیگر متصل هستند. به نظر می رسد با جو موجود و اقداماتی که تاکنون انجام شده است، نباید به طرح خودگردانی بیمارستان ها خوش بین بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha