در نتیجه بی‌توجهی سازمان محیط زیست و سایر دستگاه‌های مسئول در برخورد با ساخت و ساز‌های غیرقانونی در حریم رودخانه، بارندگی اخیر رودبار قصران منجر به وقوع سیل ویرانگری در جاده فشم شد که خسارات بسیاری را به جا گذاشت.

ویرانگری سیل در فشم درپی بی‌توجهی به زمین خواری‌ها

سلامت نیوز: در نتیجه بی‌توجهی سازمان محیط زیست و سایر دستگاه‌های مسئول در برخورد با ساخت و ساز‌های غیرقانونی در حریم رودخانه، بارندگی اخیر رودبار قصران منجر به وقوع سیل ویرانگری در جاده فشم شد که خسارات بسیاری را به جا گذاشت.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه کیهان نوشت: چهار شنبه عصر بود که بارندگی طولانی در منطقه لواسانات و رودبار قصران منجر به سیلی بزرگ شد و اموال بسیاری از مردم از بین رفت و از آن مهم‌تر، چند نفر مصدوم و مفقود شدند! عمق این حادثه به قدری بود که حتی مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو اعلام کرد: «باران شدید... متاسفانه باعث ریزش قسمتی از کوه و بسته شدن مسیر رودخانه جاجرود شده و جاده اصلی فشم بسته شد.»


این اتفاقات در شرایطی رخ داده که مدت هاست دلسوزان محیط زیست کشور درباره ساخت و ساز‌های غیرقانونی که مصادیق تصرف رودخانه، کوه و زمین‌خواری می‌باشد، هشدار می‌دادند، ولی انگار هیچ برخورد مناسبی با کسانی که با تجاوز به حریم طبیعت، حق همه مردم را غصب کرده‌اند. نشده است.


در حال حاضر، فارغ از اینکه این کوه خواری، زمین خواری، رودخانه خواری‌ها و... به نوعی تاراج منابع ملی به شمار می‌آید، مشاهده می‌شود که این ساخت و ساز‌ها که به شکل ویلا، رستوران، قهوه‌خانه و... بروز کرده، باعث شده خسارات عمیق و غیرقابل جبرانی رخ دهد.


این در حالی است که حدود یک‌ماه پیش، روزنامه کیهان نسبت به این ساخت و ساز‌های غیرقانونی و نارضایتی شدید مردم منطقه از این تجاوز به حریم طبیعت و مشکلاتی که برای ساکنین به وجود آورده بود، هشدار داده بود.
در گزارشی که در واپسین روز فروردین ماه منتشر کردیم، با اشاره به نارضایتی اهالی منطقه، از قول آن‌ها نوشته بودیم: «این رستوران‌ها حریم جاده را تنگ نموده‌اند و برای جلب مشتری بیشتر و هدایت مشتری به مقابل رستوران مربوطه اقدام به بستن راه نموده و باعث ایجاد ترافیک و حتی تصادف و آزار و اذیت اهالی منطقه شده‌اند. حتی برای وسایل امدادرسان مثل اورژانس و آتش‌نشانی و... هم مشکل جدی ایجاد کرده و می‌کنند.»
با این حال، همانطور که انتظار می‌رفت مسئولان مربوطه هیچ اقدام و توضیحی در این باره ندادند تا این گمانه که در خواب خرگوشی فرورفته و قصد بیدار شدن هم نداشته باشند، بیش از پیش تقویت شود.

بدون شک، سازمان محیط زیست باید پاسخگوی این ساخت‌و‌ساز‌ها باشد چرا که متولی نخست محیط زیست کشور این سازمان می‌باشد، ولی رئیس آن به جای پرداختن به وظایف قانونی خود ترجیح می‌دهد به حوزه‌هایی مثل امنیت ملی و سیاست خارجی بپردازد!‌ای کاش رئیس این سازمان حداقل به همان اندازه که برای جاسوسانی که در لباس فعالان محیط زیست به ایران آمده بودند، حساسیت داشت و برای تبرئه آنان تلاش می‌کرد، برای وظایف خود هم کوشش اندکی می‌کرد. در حال حاضر، بر اثر سیلی که اواخر هفته گذشته در منطقه رودبار قصران رخ داد، خسارت بسیار شدیدی به وجود آمد تاحدی که طبق گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران، فقط ۵۰۰ میلیون تومان به شبکه فشار متوسط برق خسارت وارد شده، اما باز هم هیچ واکنشی از سوی مسئولان مربوطه اعم از سازمان محیط زیست، وزارت راه و شهرسازی و... صورت نگرفته و بیم آن می‌رود که با فروکش کردن اخبار سیل اخیر، باز هم روند ساخت و ساز‌های غیرمجاز در حاشیه رودخانه جاجرود از سر گرفته شود و مسئولان ذی‌ربط دولتی و غیر‌دولتی نیز فقط نظاره گر باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha