مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با افزایش 98 درصدی پوشش مصرف نمک یددار طی دو دهه گذشته، میزان ابتلا به بیماری گواتر از 68 درصد به 6.5 درصد جمعیت کشور کاهش یافته است.

میزان ابتلا به گواتر به 6.5 درصد در کشور کاهش یافت

سلامت نیوز:  مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با افزایش 98 درصدی پوشش مصرف نمک یددار طی دو دهه گذشته، میزان ابتلا به بیماری گواتر از 68 درصد به 6.5 درصد جمعیت کشور کاهش یافته است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، دکتر زهرا عبداللهی افزود: ید ماده ای حیاتی است که در ساخت هورمون‌ های تیروئید نقش اساسی ایفا می‌ کند؛ کمبود ید از سال ها قبل به عنوان مشکل عمده تغذیه ای در کشور وجود داشت و طبق بررسی های کشوری در سال 1368، شیوع 70 درصدی گواتر (نشانه بارز کمبود ید در بدن) در کشور تایید شده بود.


وی ادامه داد: در سال 1370 که کمیته کشوری پیشگیری و کنترل کمبود ید تشکیل شد، به عنوان راهکاری عملی و ارزان قیمت، افزودن ید به نمک های خوراکی را خواستار شد که بر اساس تصویب این کمیته و مقررات وضع شده، تمام کارخانه های نمک موظف به افزودن ید به نمک های خوراکی شدند.


مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان یکی از کشورهای موفق در زمینه کاهش کمبود ید معرفی شده است، گفت: در زمان حاضر تقریبا 25 سال از یدرسانی می گذرد و این کمبود ید تحت کنترل است.


وی درخصوص برنامه های در دست انجام پایش و کنترل کمبود ید اظهار داشت: در این راستا برنامه پایش سالانه ید ادرار دانش آموزان در سطح کشور وجود دارد؛ این پایش نشان دهنده میزان ید در بدن دانش آموزان و شاخص کفایت دریافت این ماده در جامعه است.


عبداللهی ادامه داد: طبق اطلاعاتی که از این پایش سالانه استخراج شده است، می توان دریافت که میانگین ید ادرار دانش آموزان در حد مطلوب و بالاتر از مطلوب است که نشان کفایت دریافت این ماده در بدن مردم جامعه و کافی بودن ید در نمک های خوراکی به شمار می رود.


وی درخصوص سنجش سلامت و کیفیت نمک های خوراکی از لحاظ دارابودن ید، بیان کرد: نمک های خوراکی که در سطح کشور در کارخانه های مجاز تولید و بسته بندی می شود، تحت نظام پایش و کنترل کیفیت نمک های خوراکی مورد بررسی قرارمی گیرد و ید آنها اندازه گیری می شود.
عبداللهی افزود: این پایش، هم در سطح تولید با مسئولیت سازمان غذا و دارو و هم در سطح عرضه توسط بازرسان بهداشت محیط با کیت یدسنج انجام می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha