گردش مالی ۱۵۰۰ میلیاردتومانی بازار آدامس در ایران

سلامت نیوز: محمد کریمی مدیرعامل شرکت ماسترفوده (بایودنت) در نشست خبری با خبرنگاران که در روز پنجشنبه گذشته برگزار شد، از برنامه های این شرکت برای ترغیب مردم در مسیر استفاده از کالای ایرانی در سالی که با همین نام نامگذاری شده است؛ گفت:« وظیفه ما به عنوان تولیدکننده این است که کالایی با کیفیت تولید و در اختیار مردم قرار دهیم. مردم اگر کالای باکیفیت مصرف کنند به آن اعتماد پیدا خواهند کرد.

اکثر کالاهای با کیفیتی که مردم تصور می کنند برند خارجی است در واقع ایرانی است درحالیکه مردم به تصور خارجی بودن آن را خریداری و مصرف می کنند مثل آدامس بایودنت که مردم تصور می کردند خارجی است. درهر حال باور داریم اگر مردم به کیفیت کالای ایرانی اعتقاد پیدا کنند آن را مصرف خواهند کرد.»

وی با بیان اینکه از مردم خواهش می کنیم برای خرید یک محصول، بررسی کرده و هر کالای ایرانی را که با کیفیت است خریداری کنند و از خرید مشابه خارجی آن خودداری نمایند، درباره برنامه های حمایتی که دولت می تواند از تولیدکنندگان داشته باشد، گفت:« موثرترین کاری که دولت می توانند از تولیدکنندگانی مثل ماسترفوده انجام دهد این است که جلوی قاچاق کالا را بگیرد.»

وی در پاسخ به اینکه آیا آدامس هایی که به اسم برندهای مطرح قاچاق می شوند تهدیدی برای سلامت مردم هستند، گفت:« برندهای معتبر جهانی اگر در کارخانه اصلی تولید شده باشند حتما محصولات باکیفیتی هستند اما وقتی همین برند در یک زیرزمین در اطراف تهران به صورت تقلبی تولید می شود نمی توان در مورد خوب یا بد بودن کیفیت آن نظر داد اما چیزی که به صورت تقلبی و بدون نظارت های تعریف شده تولید می شود مطمئنا کیفیت خوبی ندارد.»

مهندس کریمی در ادامه با بیان اینکه برندهای معتبر در کشورهای همسایه محصول خود را با توجه به استاندارد آن کشور تولید می کنند، به استفاده از شیرین کننده مصنوعی آسپارتام در اکثر آدامس هایی که به کشور قاچاق می شود اشاره کرد و گفت: «استفاده از آسپارتام در آدامس ها براساس الزامات تولیدی داخل کشورمان ممنوع است به همین دلیل تمام آدامس هایی که اکنون دربازار وجود دارد و حاوی آسپارتام هستند قاچاق شده است حتی آن دسته از آدامس هایی که از کشورهای مطرح به کشور قاچاق شده اند نیز حاوی آسپارتام هستند چون سازمان استاندارد مجوز واردات به آدامس هایی که حاوی آسپارتام هستند را نمی دهد.»

وی افزود:« در بعضی از کشورهای همسایه ما، استفاده از برخی از رنگ ها و ترکیبات صنعتی مجاز است و برندهای معتبر در این کشورها به تناسب استانداردهای همان کشورها محصولاتشان را تولید می کنند تا بهای تمام شده محصولشان پایین بیاید و بتوانند بازار را در دست داشته باشند و متاسفانه این آدامس ها به کشور ما هم قاچاق می شود.»

وی با تاکید براینکه نظارت بر محصولات ماسترفوده از سوی مسوولان انجام می گیرد، گفت:« درب این کارخانه به روی مسوولین اداره نظارت، سازمان غذا و دارو و نیز سازمان استاندارد باز است و هر زمانی که بخواهند بازرسی می کنند و هر ایرادی که ببینند با آن برخورد می کنند. مردم برای استفاده از محصولات بخصوص مواد غذایی باید به برند داخلی بیشتر اعتماد کنند.»

 وی در ادامه درباره طرح مسئولیت اجتماعی بایودنتیست که از سوی شرکت ماسترفوده اجرا می شود، گفت:« طی جلسات متعددی که داشتیم تصمیم بر این شد که طرحی را به اسم طرح دندانیار یا بایودنتیست اجرا کنیم. هدف از اجرای این طرح ارتقای سلامت بهداشت دهان و دندان مردم در مناطق محروم و مناطقی است که مردم به مراکز درمانی محدودیت دسترسی دارند. در این طرح یک خودرو را به صورت کلینیک سیار تجهیز کردیم و درصدد هستیم که متناسب با افزایش فروش محصولاتمان تعداد این کلینیک های سیار را افزایش دهیم.این کلینیک سیار سه فعالیت را انجام می دهد: اولین اقدام آموزش بهداشت دهان و دندان است چون اعتقاد داریم عمیق ترین کار برای آینده سازان کشورمان و کسانی که زیر سن بلوغ هستند، آموزش است.»

مهندس کریمی افزود:« فعالیت دوم کلینیک سیار، اعطای پک هایی برای ارتقای سلامت دهان و دندان افراد است و بخش آخر بحث درمان خواهد بود. متاسفانه در بسیاری از مناطق محروم دندانپزشکان حاضر به همکاری در این مناطق نیستند. شرکت ماسترفوده با همکاری انجمن دندانپزشکی ایران توانسته نزدیک به یک سال و نیم این طرح را اجرا کرده و مانع از توقف اجرای طرح حتی برای یک هفته شود. در این طرح کل هزینه ها در بخش آموزش، اعطای پک و درمان رایگان است.»

وی درباره گردش مالی بازار‌ آدامس در ایران و سهم شرکت ماسترفوده از بازار داخلی، گفت:« در خصوص حجم بازار آدامس ایران، گزارش های مختلفی وجود دارد؛ مثلا یورو مانیتور می گوید نزدیک به۹۰۰ میلیاردتومان گردش مالی بازار آدامس ایران است اما یورو مانیتور مواردی مثل قاچاق را در نظر نمی گیرد. گردش مالی بازار آدامس ایران طبق آنچه که ما در تحقیقاتمان به آن رسیدیم بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیاردتومان است که از این مقدار در بهترین حالت امروز که بایودنت برند شناخته شده ای در بازار است احتمالا ۷۵ درصد آدامس ها وارداتی است و فقط ۲۵ درصد آن تولیدات داخلی است و از این میان بخش قابل توجهی مربوط به برند بایودنت است.»

مدیرعامل شرکت ماسترفوده افزود:«بیش از ۱۵ درصد از تولیداتمان سال گذشته به خارج از کشور صادر شده و امیدواریم امسال این عدد را به بیش از ۲۵ درصد برسانیم.»

وی در ادامه گفت:« ظرفیت تولید محصولات در کارخانه ۳۵ تن در روز است که بین ۴۰ تا ۴۵ درصد از این ظرفیت را پر کرده ایم. اگر کل ظرفیت ما کار کند می توانیم بین ۲۵ تا ۳۵ درصد از بازار را پوشش دهیم.»

وی درباره کشورهایی که آدامس بایودنت به آنها صادر می شود ،گفت:«همیشه به این فکر می کردیم که شرکت ماسترفوده جهانی شود و این مهم اکنون محقق شده و به کشورهایی همچون استرالیا و روسیه صادرات داشتیم و با کشورهای فرانسه و آلمان در حال مذاکره برای صادرات هستیم. این کشورها اجازه واردات کالاهای بی کیفیت را به کشورشان نمی دهند و باید تمامی استانداردهای مورد نظر آنها رعایت شده باشد و کشورهایی مثل بحرین،ارمنستان،قطر، افغانستان، پاکستان، کشورهایی بودند که به آنها صادرات داشته ایم. در یک برنامه پنج ساله هدفمان این است که به ۵۰ کشور صادرات داشته باشیم و طی دوسالی که از تولید برندمان می گذرد توانسته ایم موفقیت هایی کسب کنیم.»

به گزارش سلامت نیوز، علی همتی مسوول طرح و توسعه شرکت ماسترفوده با اشاره به حذف آسپارتام در تولید آدامس بایودنت، گفت:« آسپارتام قند مصنوعی است که اما و اگرهای فراوانی در مورد آن وجود دارد و سرطان زایی آن مورد بحث است. این شیرین کننده به دلیل طعم خوب و قوی و قیمت مناسب اکثرا در تولید آدامس استفاده می شود اما شرکت ماسترفوده آن را در تولید آدامس بایودنت حذف کرده است. شرکت به دنبال تولید محصولی است که به سلامت آن اطمینان داشته باشد. ما برای حفظ مشتریمان همه جوانب را می سنجیم.»

وی ادامه داد: «در نظر داریم رنگ های مصنوعی را از آدامس بایودنت حذف کنیم و از رنگ طبیعی در تولیداتمان استفاده کنیم. اینکار را با تولید آدامس بادکنکی بایودنت شروع کردیم و امیدواریم بتوانیم در تمامی محصولاتمان به سمت استفاده از رنگ طبیعی برویم.»

به گزارش سلامت نیوز در ادامه دکتر شیوا سلامات مدیر مارکتینگ ماسترفوده با اشاره به تولید آدامس حاوی ویتامین D و آدامس کندر برند بایودنت گفت:« به طور کلی ادامس ها در دو دسته تقسیم بندی می شوند: دسته اول بیشتر جنبه خوشبویی دهان داشته و کارکرد دیگری ندارند؛ اما دسته دوم آدامس هایی هستند که علاوه بر کارکرد خوشبویی دهان، دارای ارزش غذایی بوده و میتوانند مکمل خوبی برای سلامت عمومی بدن و یا بهداشت دهان و دندانها باشند. سبد محصولات بایودنت در دسته دوم تعریف می شود. برای مثال اگر آدامس کندر بایودنت به مدت سه ماه و به صورت مستمر استفاده شود می تواند به تقویت قدرت حافظه فرد کمک کند. این یک ادعا نیست؛ کندر در طب سنتی ایرانی به عنوان یک ماده تقویت کننده حافظه به خوبی شناخته شده است. همچنین آدامس ویتامین D بایودنت نیز به گونه ای فرموله شده است که می تواند به صورت روزانه نیاز بدن به ویتامین دی را تامین کند".

وی در ادامه گفت:« متاسفانه در ایران به کیفیت و ارزش های غذایی تنقلات بسیار ضعیف دقت می شود است. دقیقا عکس این مورد در کشورهای اروپایی اتفاق می افتد. سهم زیادی از سبد غذایی ما در روز توسط تنقلات پر می شود که اگر در انتخاب آنها دقت کنیم در کنار لذت مصرف آنها می توانیم ارزش های غذایی لازم را نیز دریافت کنیم.

آدامس بایودنت در بین تولیدکننده های داخلی و خارجی به عنوان برند دارای آدامس های فانکشنال (دارای کاربردهای غذایی و بهداشتی) شناخته شده است. تا 10 سال آینده بایودنت این توانایی را خواهد داشت که به کمک آدامس به تامین ریز مغذی های ضروری بدن بپردازد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha