سلامت نیوز :رئیس هیئت مدیره انجمن بیماران كلیوی ایران گفت: در حال حاضر 20 هزار بیمار نیازمند به دیالیز در كشور وجود دارد كه سالانه 15 تا 18 درصد به این جمع اضافه می‌شود.

مصطفی قاسمی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: با توجه به رشد فزاینده بیماران نیازمند دیالیز در كشور كه سالانه بالغ بر 15تا 18درصد است و افزایش دستگاه‌ها و تخت‌های دیالیز با این وضعیت تناسب ندارد و این موضوع از سال‌های قبل نیز وجود داشته است.

وی افزود: در حال حاضر در این زمینه با معضل مواجه هستیم به طوری كه اگر دستگاه‌ها به روز بود نباید به عنوان مثال بیمارانی كه در استان البرز هستند برای انجام دیالیز به تهران مراجعه كنند.

قاسمی تصریح كرد: قرار بود طی 2سال گذشته هزار دستگاه دیالیز وارد كشور شود كه سال‌ها صحبت آن شده بود و اگر این هزار دستگاه به طور كامل وارد شده بود و به دنبال آن سالانه حداقل 100 تا 150 دستگاه برای به روزرسانی دستگاه‌های دیالیز وارد كشور می‌شد نیازها در این زمینه بر طرف می‌شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 20 هزار بیماری دیالیز در كشور داریم. سالانه بین 1800 تا 2 هزار پیوند كلیه در كشور انجام می‌شود و این افراد از چرخه دیالیز خارج می‌شوند ولی با توجه به رشد فزاینده بیماران كلیوی در كشور متأسفانه هنوز دستگاه‌های موجود جوابگو نیستند.

رئیس هیئت مدیره انجمن بیماران كلیوی ادامه داد: در بسیاری از نقاط كشور دستگاه‌های دیالیز فرسوده و در برخی نقاط نیز دستگاه‌های قدیمی وجود دارد كه شاید دستگاه به ظاهر كار می‌كند اما مشكل بیمار را رفع نمی‌كنند و به نوعی فقط او را زنده نگه می‌دارند. لذا درمان مناسب و استانداردی برای این بیماران ارائه نمی‌شود. دلیل آن این است كه این هزار دستگاه وعده داده شده، وارد نشد.

وی گفت: اگر این دستگاه‌ها وارد شده بود باز هم سالانه باید بین 100 تا 150 دستگاه جدید وارد شود تا دستگاه‌ها به روز شود اما در حال حاضر در بسیاری از بیمارستان‌ها دستگاه‌های 10 تا 15 سال كاركرده هم مشاهده می‌كنیم كه هنوز كار می‌كنند.

قاسمی یادآور شد: نكته مهم این است كه این دستگاه‌ها اگر استفاده می‌شود باید خدمات جانبی مورد نیاز آن هم تامین شود اما متأسفانه نظارتی روی این موارد نیست و اگر نظارت هست خیلی كم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha