محققان دانشگاه ام آی تی آمریکا موفق به توسعه نانوذراتی شدند که قادر به عبور از سد خونی مغز و ارسال دارو به تهاجمی ترین تومور مغزی است.

نانوذرات دارو رسان جدیدترین راهکار مبارزه با سرطان مغز

سلامت نیوز:  محققان دانشگاه ام آی تی آمریکا موفق به توسعه نانوذراتی شدند که قادر به عبور از سد خونی مغز و ارسال دارو به تهاجمی ترین تومور مغزی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، «گلیوبلاستوما» تهاجمی ترین تومور مغزی است و بیمارانی که به موقع و صحیح تشخیص داده نشوند، گزینه های درمانی زیادی ندارند و معمولا در طول یک سال جان خود را از دست می دهند.


به گزارش مدیکال ساینس،محققان ام آی تی برای درمان این عارضه راه حلی اندیشیده اند و نانوذراتی توسعه دادند که از سد خونی مغز عبور می کند و دو نوع دارو را در اختیار تومور قرار می دهند. این نانوذرات از جنس لیپوزوم، قطرات چربی، هستند که می توانند یک دارو را داخل ذره و دیگری را در لایه خارجی آن حمل کنند. در بخش داخلی داروی رایج شیمی درمانی به نام تموزولومید و در بخش خارجی یک داروی تجربی به نام JQ-1 قرار می گیرد.


داروی تموزولومید DNA سلول های سرطانی را هدف قرار می دهد و JQ-1 مهارکننده پروتئین برومودومین است و توانایی تومور برای ترمیم DNA آسیب دیده را کاهش می دهد. بنابراین این دو دارو در تعامل با هم راهکار موثری برای نابودی تومور هستند.


برای اینکه این نانوذرات از سد خونی مغز عبور کنند، روی آنان پوششی از جنس پروتئین ترنسفرین قرار داده شده که به لیپوزوم کمک می کند تا به سلول های سرطانی متصل شود. در نهایت کل بسته درون پلیمری به نام PEG قرار می گیرد که از نانوذرات در مقابل سیستم ایمنی محافظت کنند.
تزریق این نانوذرات به موش های مبتلا به گلیوبلاستوما موفقیت آمیز گزارش شده است و برای آزمایش های انسانی نیازمند بررسی بیشتر است.نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha