یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
کد خبر: 244819

جلوگیری از درد در حین یا بعد از عمل جراحی همیشه ممکن نیست و اگرچه برخی ناراحتی‌ها و مشکلات مربتط با عمل‌ جراحی اجتناب‌ناپذیر است اما پزشکان به منظور کنترل این دردها از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کنند.

دردناک‌ترین جراحی‌ها کدامند؟

سلامت نیوز:جلوگیری از درد در حین یا بعد از عمل جراحی همیشه ممکن نیست و اگرچه برخی ناراحتی‌ها و مشکلات مربتط با عمل‌ جراحی اجتناب‌ناپذیر است اما پزشکان به منظور کنترل این دردها از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، میزان و شدت درد در همه بیماران در تمام انواع جراحی‌ها یکسان نبوده و به همین دلیل رتبه بندی جراحی از نظر میزان درد ناشی از آنها کار آسانی نیست.

جراحی‌های بزرگ همیشه دردناکتر از جراحی‌های کوچک نیستند که این امر می‌تواند به دلیل نوع و میزان داروهایی که پس از آن به فرد داده می‌شود، باشد.

دانستن این که کدام جراحی‌ها به عنوان دردناک‌ترین جراحی‌ها تلقی می‌شوند می‌تواند به افراد کمک کند از آنچه که در انتظارشان است آگاه شوند اما این فهرست تنها یک راهنمای کلی است چرا که احساس درد بیماران مختلف از جراحی‌های مختلف متفاوت است.

به طور کلی تحقیقات نشان می‌دهد جراحی‌های ارتوپدی که استخوان در آن درگیر می‌شود از دردناک‌ترین جراحی‌ها به شمار می‌روند. همچنین جراحی‌هایی که در آن لاپاراسکوپی انجام می‌شود می‌تواند باعث ایجاد دردهای شدید شوند.

در فهرست زیر پنج عمل جراحی که به عنوان دردناک‌ترین جراحی‌ها شناخته می‌شوند آورده شده است:

- جراحی باز روی استخوان پاشنه: در صورتی که پاشنه پا با شکستگی مواجه شود ممکن است به عمل جراحی نیاز داشته باشد. با این حال اگر استخوان بیش از حد از جا در نرود ممکن است نیازی به عمل جراحی نباشد.

برای ترمیم شکستگی جراح با نفوذ به پوست به استخوان رسیده و با استفاده از پلاک و پیچ استخوان‌ها را در جای خود ثابت می‌کند.

پوست اطراف پاشنه پا نازک بوده و این منطقه بافت نرم زیادی ندارد و آسیب دیدن اعصاب اطراف پاشنه در حین عمل جراحی محتمل است. اتصال پیچ به استخوان پاشنه نیز این جراحی را به یکی از دردناک‌ترین عمل‌های جراحی تبدیل کرده است.

- عمل جراحی فیوژن (جوش دادن مهره‌ها یا مهره خشکانی): استخوان‌های ستون فقرات که به عنوان مهره شناخته می‌شوند می‌توانند به دلیل بیماری‌هایی چون بیماری اسکولیوز (کژپشتی) یا بیماری "دژنراتیو دیسک" تحت تاثیر قرار بگیرند. اگر حرکت بین مهره‌ها باعث ایجاد درد شود پزشک ممکن است عمل جراحی فیوژن را پیشنهاد دهد که طی آن دو یا چند مهره به یکدیگر متصل می‌شوند تا از حرکت آنها در برابر یکدیگر جلوگیری شود.

در برخی موارد این جراحی پیوند استخوان نیز به همراه داشته و از استخوان ران به ستون فقرات فرد پیوند داده می‌شود تا به پیوند مهره‌ها به یکدیگر کمک کند. پیوند استخوان در این جراحی می‌تواند باعث درد شدید و حتی مزمن شود.

- عمل جراحی میومکتومی: این عمل جراحی به منظور حذف فیبروئیدها از رحم صورت می‌گیرد اگرچه این بافت‌های عضلانی تقریبا در اکثر مواقع بی ضرر هستند اما می‌تواند به نازایی منجر شوند. این جراحی اکثر اوقات به روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود اما اگر فیبروئید بزرگ باشد ممکن است عمل جراحی باز لازم باشد. عمل جراحی باز به نسبت لاپاراسکوپی درد بیشتری داشته و به مدت زمان بیشتری برای بهبود نیاز دارد.

در طول عمل جراحی میومکتومی، جراح شکم را باز می‌کند تا به فیبروئیدها برسد و پس از برداشتن و حذف آنها برش‌ها را با بخیه می‌بندد.

- عمل جراحی پروکتوکولکتومی (برداشت روده بزرگ): در این عمل جراحی، روده بزرگ، راست روده و کانال مقعد برداشته می‌شود. این قسمت‌ها با یکدیگر بخش انتهایی روده را تشکیل می‌دهند. عمل جراحی پروکتوکولکتومی برای درمان کولیت زخمی، سرطان روده بزرگ و برخی از انواع بیماری کروی (نوعی بیماری التهابی روده) استفاده می‌شود.

در صورت امکان جراحان از روش لاپاراسکوپی برای انجام این عمل جراحی استفاده می‌کنند اما اگر امکان استفاده از این روش نباشد عمل جراحی باز صورت می‌گیرد.

- عمل بازسازی ستون فقرات: بازسازی ستون فقرات به چندین رویه پزشکی مورد استفاده برای درمان آسیب‌ها یا اختلالات نخاعی بر می‌گردد که از این میان می‌توان به تنگی مجرای نخاعی و اسکولیوز (کژپشتی) اشاره کرد.

در این عمل جراحی، جراح از میله‌ها و پیچ‌های فلزی برای اصلاح انحنای ستون فقرات استفاده کرده و ستون فقرات را پایدار می‌کند. ستون فقرات تراکم بالایی از اعصاب و پایانه‌های عصبی دارد و به همین دلیل این عمل جراحی به طور بالقوه بسیار دردناک است.

به گزارش مدیکال نیوزتودی، بهبود در افراد مختلف حتی با وجود جراحی‌های یکسان، متفاوت است و به همین دلیل پزشک در مورد نحوه کنترل درد پس از عمل جراحی و تجویز داروهای مسکن و راهنمایی‌هایی در مورد چگونگی بهبودی در بیماران مختلف، متفاوت عمل می‌کند.

درد پس از عمل جراحی همیشه قابل اجتناب نیست و اگر چه داروهای مسکن اپیودی اغلب مسکن‌های خوبی به شمار می‌روند اما ممکن است برخی عوارض جانبی منفی از افسردگی تا مشکلات تنفسی را در بر داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha