کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه‌سرا با بیان این‌که کم‌خوری بیش از حد در این ایام می‌تواند به سوءتغذیه، سرگیجه و سردرد، اختلالات عصبی، لاغری مفرط، افت قندخون و...منجر شود، گفت: پرخوری بیش از حد و ریزه‌خواری نیز به سلامت افراد لطمه می‌زند، از این‌رو برنامه غذایی باید طوری تنظیم شود که بر وزن طبیعی تأثیر زیادی نداشته باشد.

سرگیجه و سردرد نتیجه کم‌خوری در ماه‌ مبارک رمضان

سلامت نیوز:کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه‌سرا با بیان این‌که کم‌خوری بیش از حد در این ایام می‌تواند به سوءتغذیه، سرگیجه و سردرد، اختلالات عصبی، لاغری مفرط، افت قندخون و...منجر شود، گفت: پرخوری بیش از حد و ریزه‌خواری نیز به سلامت افراد لطمه می‌زند، از این‌رو برنامه غذایی باید طوری تنظیم شود که بر وزن طبیعی تأثیر زیادی نداشته باشد.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از ایسنا،«مریم اسدی»  با بیان این‌که در ماه مبارک رمضان علاوه‌بر صیقل دادن روح و برخورداری از آثار معنوی این ماه، با به‌کارگیری روش‌های صحیح تغذیه بدن را می‌توان از بیماری‌های ناشی از پرخوری و بدخوری پاک کرد و از فواید جسمی این ماه نیز برخوردار شد، اظهار کرد: روزه‌داری فرصت مناسبی برای استراحت دستگاه‌های مختلف بدن و نیز ترک عادات غذایی غلط و ایجاد عادات غذایی صحیح است.

وی افزود: روزه می‌تواند با کاهش وزن بدن، علاوه‌بر کاهش فشار بر مفاصل استخوانی پا، کمر و سایر اندام‌ها از بسیاری بیماری‌هایی که چاقی و اضافه‌وزن در بروز آن دخالت دارند پیشگیری کند.

اسدی به نقش روزه در تنظیم فشار خون، کاهش سطح چربی‌های خون، سلامت دستگاه گوارش و عملکرد مناسب دستگاه عصبی اشاره و خاطرنشان کرد: بدن انسان برای حفظ سلامتی خود همواره مقداری چربی را به‌عنوان ذخیره انرژی در نقاط مختلف ذخیره می‌کند که اگر این چربی‌ها برای مدتی طولانی در بدن باقی‌ بمانند به شکل توده فشرده درآمده و کمتر برای تولید انرژی می‌سوزاند.

وی با بیان این‌که روزه‌داری فرصت مناسبی است که انسان می‌تواند با صرف مقداری از این چربی‌های اضافه برای تولید انرژی از اضافه وزن خود بکاهد، گفت: روزه‌داری حتی در کسانی که لاغر یا دارای وزن طبیعی هستند نیز باعث می‌شود چربی‌های پیشین را بسوزانند و پس از پایان دوره روزه‌داری، به جای آن‌ها چربی تازه و مناسب‌تری جایگزین شود.

اسدی متذکر شد:این تصور صحیح نیست که روزه نباید منجر به بی‌حالی و احساس گرسنگی شود بلکه این حالات به طور طبیعی در هنگام روزه‌داری در افراد سالم نیز ایجاد می‌شود که قابل تحمل است اما اگر غیرقابل تحمل بوده و حالات غیرعادی یا فشارهای غیرطبیعی در بدن ایجاد کند مشاوره با پزشک کاملا ضروری است.

وی با اشاره بر این‌که بدن انسان برای انجام مناسب فعالیت‌های روزانه و حفظ سلامت تک‌تک اندام‌های بدن به مواد انرژی‌زا(کربوهیدرات و چربی) و مواد سازنده بدن(پروتئین) و نیز املاح و ویتامین‌های مختلف نیاز دارد، گفت: یک رژیم غذایی مناسب باید تمام این مواد را به حد کافی به بدن برساند. برای تأمین این مواد رعایت دو اصل تنوع و تعادل در مصرف گروه‌های غذایی توصیه می‌شود. که رعایت این دو اصل در ماه مبارک رمضان به تأمین مواد مغذی مورد نیاز اعم از کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، پروتئین‌ها، عناصر معدنی، ویتامین‌ها هم‌چنین آب کمک خواهد کرد.

این کارشناس تغذیه افزود: بر حسب این اصول یک فرد بزرگسال روزانه به ۶-۱۱واحد نان و غلات،۳-۵ واحد سبزیجات، ۲-۴واحد میوه‌ها،۱-۲واحد گوشت و تخم‌مرغ،۱واحد حبوبات و مغزها،۲-۳واحد شیر و لبنیات و مقدار مناسبی آب و سایر نوشیدنی‌ها نیاز دارد که می‌بایست به صورت متنوع از زمان افطار تا هنگام صرف سحری در رژیم غذایی فرد گنجانده شود.

اسدی به اهمیت دفعات غذا خوردن درسلامت انسان اشاره کرد و گفت: در روزهای معمولی و غیرروزه‌داری استفاده از سه وعده غذایی اصلی و دو میان‌وعده که به کنترل اشتها و سوخت‌وساز بدن توصیه میشود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه‌سرا با بیان این‌که هنگام روزه‌داری در روزهای گرم و طولانی سال استفاده از دو وعده غذایی اصلی افطار و سحری و تا زمان قبل از خواب یک میان‌وعده توصیه می‌شود، یادآور شد: البته هر فردی با توجه به وضعیت جسمی خود باید از رژیم غذایی خاصی پیروی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha