30 الی 35 درصد دختران دبیرستانی و دانشجو تجربه مصرف قلیان دارند آمار تکان دهنده است، مرگ سالانه 60هزار ایرانی و به همین میزان هم اضافه شدن به بیماران سرطانی و تنفسی که به طور متوسط 30درصد مرگ‌ها را در پی مصرف دخانیات رقم می‌زنند. این خلاصه گزارش دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران است.

ایرانی ها روزانه 30 میلیارد تومان دود می کنند

سلامت نیوز:30 الی 35 درصد دختران دبیرستانی و دانشجو تجربه مصرف قلیان دارند آمار تکان دهنده است، مرگ سالانه 60هزار ایرانی و به همین میزان هم اضافه شدن به بیماران سرطانی و تنفسی که به طور متوسط 30درصد مرگ‌ها را در پی مصرف دخانیات رقم می‌زنند. این خلاصه گزارش دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،گزارشی که اگرچه نشان می‌دهد؛ روند مصرف دخانیات در کشور کاهش یافته اما درعین حال بر بالا بودن مصرف قلیان تأکید می‌کند. حالا بر اساس آنچه دکتر محمدرضا مسجدی اعلام کرده، آمارها نشان می‌دهد که ۳۰ الی ۳۵ درصد دختران دبیرستانی و دانشجویان تجربه مصرف قلیان دارند که این رقم در پسرها به ۵۵ درصد می‌رسد.

مسئولان وزارت بهداشت و اعضای سازمان‌های مردم نهاد غیر دولتی این بار در روز جهانی بدون دخانیات، نتایج چند بررسی جدید را اعلام کرده‌اند.
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در حاشیه همایش پیشگیری از استعمال دخانیات به نتایج تحقیقی اشاره کرد که نشان می‌دهد روند مصرف قلیان در بین دختران و پسران زنگ خطر جدی را به صدا در آورده است.


مسجدی یادآور شد: آمار مختلفی در این زمینه وجود دارد اما نکته قابل تأمل این است که سن مصرف دخانیات در دانش‌آموزان به 13 سال رسیده است که این موضوع خطرناک است؛ آمارها نشان می‌دهد که 30 الی 35 درصد دختران دبیرستانی و دانشجویان تجربه مصرف قلیان دارند که این رقم در پسرها به 55درصد می‌رسد اما باید توجه داشته باشیم که این افراد معتاد نیستند. وی ادامه داد: 15 درصد این افراد به دام اعتیاد گرفتار می‌شوند؛ باید قانون در این زمینه اجرایی شود و مجازات‌هایی نیز برای فروشنده‌ها در نظر گرفته شود.

او گفت: براساس پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی و بانک جهانی باید حداقل 70درصد قیمت پاکت سیگار مالیات باشد که در کشور ما این رقم به 20 درصد هم نمی‌رسد؛ مطالعات نشان داده است هرقدر سیکل مالیات پیچیده شود دریافت مالیات سخت‌تر می‌شود.او  عنوان کرد: آمارها نشان می‌دهد که 15 درصد افراد جامعه سیگار مصرف می‌کنند و روزانه مبلغی حدود 10 میلیارد تومان صرف خرید سیگار و 20 میلیارد تومان صرف مصرف قلیان می‌شود.

او تأکید کرد: این رقم بسیار زیاد است که دو برابر این رقم توسط دولت برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات صرف می‌شود؛ بزرگترین تهدید‌کننده توسعه کشورهای جهان سوم از نظر بانک جهانی دخانیات است؛ کشورهای پیشرفته بیشترین ممنوعیت و محدودیت را در نظر گرفته‌اند و بازار فروش را به سمت کشور ما می‌کشانند. مسجدی عنوان کرد: متأسفانه صنایع دخانیات به هر شیوه‌ای به‌دنبال به دست آوردن سود هستند و هر اقدامی برای مبارزه با این صنایع صورت گیرد آنها به کار خود ادامه می‌دهند.

به گفته دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران، برنامه‌های پیشگیری از استعمال سیگار در سطح کشور درحال انجام شدن است اما وقتی این شرکت‌ها می‌بینند که درخصوص سیگار اقدامات پیشگیری از مصرف انجام می‌شود روی به تبلیغات و عرضه قلیان آورده اند.مسجدی تصریح کرد: وقتی این شرکت‌ها مشاهده می‌کنند که در زمینه پیشگیری از مصرف قلیان نیز برنامه‌هایی تدوین می‌شود نوع جویدنی و آدامس مواد دخانی را وارد بازار می‌کنند و با هر ترفندی به‌دنبال نگه داشتن بازار خود و کشاندن جوانان به دام مواد دخانی هستند. دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: این شرکت‌ها همیشه به‌دنبال سود‌آوری هستند، تمام افراد جامعه باید احساس مسئولیت کنند به‌دلیل اینکه جوانان از طریق مصرف سیگار و قلیان به دام سایر اعتیادها می‌افتند.


۳۰ درصد مرگ در سرطان‌ها ناشی از مصرف دخانیات است
دکتر اسماعیل اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان ایران نیز مصرف دخانیات را یکی از مهم‌ترین عوامل خطر در بروز سرطان‌ها عنوان کرد و گفت: به طور متوسط ۳۰ درصد مرگ در سرطان‌ها ناشی از مصرف دخانیات است؛ به عبارت دیگر با حذف دخانیات، هم فرآیند تولید سرطان و هم مرگ ناشی از آن کاهش می‌یابد.او با بیان اینکه نزدیک به ۱۴.۷درصد جامعه بالغ ما دخانیات استعمال می‌کنند، افزود: حدود ۳۰ درصد مردم نیز استعمال دخانیات غیررسمی دارند؛ یعنی یا از دود سیگار دیگران استعمال می‌کنند یا گاهی قلیان می‌کشند.

پس اگر خواهان پیشگیری هستیم، این رقم باید به صفر درصد برسد. دکتر اکبری در ادامه از اجرا نشدن قانون کنترل جامع مصرف دخانیات هم انتقاد کرد و گفت: قانون کنترل جامع مصرف دخانیات در کشور تدوین شده که بسیار قدرتمندانه راهکارها را ارائه کرده، ولی مسأله اصلی ایرادات موجود برای اجرا و پیاده کردن این قانون است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha