پرونده خشك‌شدن باغی معروف به «شب‌های برره» برای بررسی‌های تكمیلی به كمیته معمارى و طرح‌هاى شهرى ارجاع داده شده است.تصاویر گوگل نشان می‌دهد كه از اوایل دهه 80 تاكنون این باغ آرام و پیوسته درحال خشك شدن است.براساس شواهد، درختان باغ به‌وسیله اسید و بنزین خشك شده‌اند و نكته قابل توجه اینجاست كه مالك باغ بنیاد مستضعفان است.

سایه برج‌سازان برسر باغ برره

سلامت نیوز:  پرونده خشك‌شدن باغی معروف به «شب‌های برره» برای بررسی‌های تكمیلی به كمیته معمارى و طرح‌هاى شهرى ارجاع داده شده است.تصاویر گوگل نشان می‌دهد كه از اوایل دهه 80 تاكنون این باغ آرام و پیوسته درحال خشك شدن است.براساس شواهد، درختان باغ به‌وسیله اسید و بنزین خشك شده‌اند و نكته قابل توجه اینجاست كه مالك باغ بنیاد مستضعفان است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه قانون نوشت: برج‌ها نفس تهران را بریده‌اند؛ سازه‌های غول‌پیكری كه به‌بهای نابودی باغ‌های تهران ساخته می‌شوند. آلودگی و ترافیك تنها ارمغان برج‌سازان برای پایتخت بوده است.

تهران روزگاری به باغ‌های سبز و خرم معروف بود؛ باغ‌هایی كه هفت هزار هكتار از آن‌ها تنها به‌دلیل مدیریت سلیقه‌ای و البته جهادی، برای همیشه از صفحه روزگار حذف شده‌اند. شیوه مدیریتی ای كه باوجود تغییر شهردار تهران و لغو مصوبه برج-‌باغ توسط شورای شهر، همچنان بر پایتخت سایه افكنده و درحال تخریب اندك باغ‌های باقی‌مانده این كلانشهر است. یكی از باغ‌هایی كه ممكن است به سرنوشت این هفت هزار هكتار باغ نابود شده دچار شود باغ«برره» است. براساس شواهد، درختان باغ به‌وسیله اسید و بنزین خشك شده‌اند و نكته قابل توجه اینجاست كه مالك باغ بنیاد مستضعفان است. باغ برره در دهه 80 به‌عنوان لوكیشن ساخت سریال شب‌های برره مورد استفاده قرار گرفت و به‌گفته اعضای شورای شهر تهران اگر افكار عمومی نسبت به حفظ آن حساسیت نشان ندهد محكوم به فناست.

این باغ كجاست؟ در منطقه سعادت آباد،بلوار کوهستان، باغ 22 هزار متری معروف به «برره» وجود دارد. این باغ متعلق به خانواده «شاپور اردشیرچی» از نزدیکان محمدرضا پهلوی بوده است كه پس از انقلاب، مصادره می‌شود. پس از مصادره، مالكیت باغ «برره» در اختیار بنیاد مستضعفان قرار می‌گیرد.

رویای برج 21 طبقه در باغ برره

اینكه چگونه باغ «برره» تاكنون از دسترس برج‌سازان در امان مانده است، خود جای پرسش است اما هم‌اكنون مالك باغ سودای ساخت برجی 21 طبقه در آن را دارد. پس از درخواست بنیاد مستضعفان، شهرداری تهران برای برای باغ 22 هزار متری بنیادمستضعفان در منطقه سعادت آباد،بلوار کوهستان، با وجود كاربری فضای سبز (G211) پروانه ساختمانی برج- ‌باغ صادر می‌كند. صدور پروانه برج، اعتراض گسترده فعالان محیط زیست را درپی داشت.

گره خوردن نام بنیاد مستضعفان با تخریب

هنوز حاشیه‌های پرونده جنجالی مصادره كاخ‌های نیاوران و سعدآباد توسط بنیاد مستضعفان به‌پایان نرسیده كه خبر برج‌سازی در باغ برره بسیاری از شهروندان را شوكه كرده است؛ بنیادی كه نام آن با تخریب باغ‌ها یا میراث فرهنگی گره خورده است. پای بنیاد مستضعفان در پرونده باغ سیب، باغ فرشته، فروش كاخ رضاشاهی و هتل گچسر، مصادره كاخ نیاوران و سعدآباد و ... در میان بوده است.

خطر در كمین باغ برره

ماجرای تخریب باغ برره به دهه 80 باز می‌گردد. پس از اتمام ساخت سریال شب‌های برره، براساس شواهد و عكس‌های هوایی از آن، مالك اقدام به خشك كردن درخت‌های باغ می‌كند. در سكوت مسئولان هر روز تعداد بیشتری از درختان باغ خشك می‌شوند. پس از آن كه مالك، درخواست ساخت برج 21 طبقه‌ای را به شهرداری تهران می‌دهد، شهرداری با استناد به مصوبه شوم برج- ‌باغ برای 30 درصد از ملك مورد نظر، مجوز ساخت برج 21طبقه‌ای را صادر می‌كند. براساس شواهد، مالك مجاز به ساخت و ساز تنها در هفت هزار متر است و طبق حکم دادگاه 15 هزار متر آن باید حفظ شود اما به‌گفته احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، آثاری از اسید، بنزین و ... وجود دارد که نشان می‌دهد سودجویان قصد تخریب باقی مانده باغ را دارند.

مسجدجامعی در این‌باره به ایسنا گفت:«براساس قوانین اگر مشخص شود که مالک به طور عمد قصد تخریب باغ خود را دارد باید این باغ با حکم دادگاه به نفع عموم مردم ضبط شود. همگان می‌دانیم که باید از باغات و فضای سبز باقی مانده تهران محافظت کنیم اما واقعیت این است که شورا و شهرداری به تنهایی نمی‌توانند از این باغات انگشت‌شمار حفاظت کنند و لازم است افکار عمومی نیز پای کار بیایند.متاسفانه قوانین بازدارنده نیست چراکه می‌بینید در ماجرای نگین خودرو در خیابان ولیعصر، که با هرس غیر اصولی درختان خیابان ولیعصر موجب از بین رفتن آن‌ها تنها برای نمایان شدن تبلیغاتش شد، با اینکه جریمه چند میلیونی پرداخت شد اما این جریمه چه فایده‌ای داشت.آیا درخت‌ها برمی‌گردند!شاهد آن هستیم که مالک این باغ که یکی از سازمان‌های معروف است با دیوارکشی در قسمت جنوبی کار ساخت‌وساز را شروع کرده است. بنا بر اطلاعاتی که مدیرعامل سازمان بوستان‌ها داده است، شهرداری تهران بیش از 550 پرونده شکایت از مالکان باغات به قوه قضاییه داده است که 59 پرونده شامل حال تبصره یک ماده 6 شدند. یعنی باید این باغات به نفع مردم ضبط می‌شد اما می‌بینیم که این مهم محقق نشده است.واقعیت این است که باید مردم پای کار بیایند و با کمک هم مانع از تخریب این باغ در منطقه دو و تبدیل شدنش به برج دیگر شویم.»

طرح شكست خورده مصادره باغ

احمد مسجد جامعی درحالی از مصادره باغ «برره» براساس قانون به نفع مردم سخن می‌گوید كه پیش از او نیز محمد حقانی عضو سابق شورای شهر تهران در پرونده مشابه همین سخنان را گفته است. حقانی درباره قلع و قمع درختان باغ فرشته كه مالك آن نیز بنیاد مستضعفان بوده است، درخواست مصادره باغ فرشته به‌نفع مردم را كرده است؛ درخواستی كه تاكنون به آن توجهی نشده است و همچنان شاهد تخریب و خشكاندن درخت‌های آخرین باغ فرشته هستیم. راه‌حلی كه مسجد جامعی به آن اشاره كرده است پیش از این شكست خورده و به‌نظر می‌رسد كه شورای شهر به‌عنوان نمایندگان مردم باید پای خود را از اطلاع‌رسانی به شهروندان و امداد از آن‌ها فراتر گذاشته و از ابزارهای قانونی در این‌گونه موارد استفاده كند.

بنیاد مستضعفان منكر تخریب باغ‌ها

باوجود آنكه پای بنیاد مستضعفان در تخریب بسیاری از باغ‌های كشور در میان بوده است اما این بنیاد همواره منكر قطع درخت‌ها یا تخریب باغ‌ها شده است.

محمد سعیدی‌كیا، رییس بنیاد مستضعفان درباره تخریب باغ‌های توسط این بنیاد با اشاره به اینكه تخریبی در كار نبوده و بیشتر این حاشیه‌ها ناشی از جوسازی بوده، به اعتماد گفته است:«نه فقط باغ الهیه که باغ‌های دیگری مثل سعادت آباد و... هم بیشتر ناشی از همان جوسازی‌هاست. ما اصلا یک شرکت را گذاشته‌ایم مخصوص پیگیری وضعیت باغ‌ها و رسیدگی به آن‌ها. الان خیلی جاها باغ‌های‌مان را با تانکر آب می‌دهیم. آن وقت مگر امکان دارد که ما بخواهیم حتی یک درخت را هم قطع کنیم! باغ برره هم همین‌طور بود. خواهش می‌کنم یکی را بفرستید برود تحقیق کند. ما نیازی نداریم که بخواهیم درختان این باغ‌ها را قطع کنیم و جای آن برج و ساختمان بسازیم، ولی به عنوان مثال یک درخت پوسیده‌ای را باد انداخته اما بعضی رسانه‌ها می‌‌گویند که این‌ها دارند درخت قطع می‌کنند.باغ‌ها را نگه می‌داریم تا سرسبز بمانند و مردم بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. من زمانی که در وزارت جهاد بودم با وزیر نیروی آن زمان یعنی آقای مهندس بیطرف نشستیم و توافقی کردیم که آن‌ها به ازای هر درختی که هنگام سد‌سازی در گیلان قطع می‌کنند، معادلش درخت جدید بکارند. یعنی اگر درختی یک‌ساله است، درخت یک‌ساله به جای آن بکارند یا اگر ٢٠ ساله است معادل آن. حالا چرا باید درختان را قطع کنم؟ به چه دلیلی؟ مگر در باغ سیب می‌خواهیم ساخت وساز کنیم؟ براساس نقشه‌های گوگل، قسمت شرقی خیابان چهاربانده - در باغ سیب - کرج سال‌هاست که اصلا درختی نداشته است. ما می‌خواستیم آنجا را برای مردم کرج بسازیم و تحویل‌شان دهیم. ضمن اینکه می‌خواستیم باقی آن را هم به شهرداری بدهیم تا بزرگ‌ترین پارک کشور را آنجا بسازد. ولی نخواستند! ما هم خودمان باغ را احیا کردیم. همچنین اشکالی وجود ندارد که باغ‌های بنیاد مستضعفان به شکل باغ فروخته شود.اگر هم باغی را بفروشیم با همان کاربری باغ می‌فروشیم. ما شرکتی داریم که وظیفه‌اش تبدیل زمین‌های بایر به باغ است. بعد هم آنها را می‌فروشد».

خشكاندن آرام و پیوسته

سعیدی‌كیا درحالی ادعای نگهداری از باغ‌ها و آبیاری درخت‌ها را با تانكر دارد كه به‌گفته اهالی فرشته، بنیاد مستضعفان به‌عنوان مالك باغ فرشته تاكنون مانع آبیاری این باغ توسط اهالی شده است و حتی بنیاد اقدام به مسدود كردن جوی آب این باغ كرده است. در باغ سیب نیز بنیاد مستضعفان موجب تخریب و خشك شدن صدها اصله درخت شده است. اما در باغ برره، قناتی در آن محله وجود داشته است كه باغ با آن آبیاری می‌شد اما پس از تعریض خیابان‌های اطراف مسیر قنات عوض شد ولی بنیاد مستضعفان هیچگاه اقدامی برای ایجاد مسیر جدید برای رساندن آب قنات به باغ نكرده است. ایجاد جوی آب، آسان‌ترین كاری بود كه بنیاد مستضعفان می‌توانست برای باغ برره انجام دهد. تصاویر گوگل نشان می‌دهد كه از اوایل دهه 80 تاكنون باغ آرام و پیوسته درحال خشك شدن، است.

موج مزایده در باغ برره

سال گذشته بازار مزایده و مناقصه اموال بنیاد مستضعفان بسیار داغ بود. آثار تاریخی ارزشمندی كه در این مزایده‌ها در كمال ناباوری به‌فروش گذاشته شدند؛ البته در مواردی با هوشیاری و البته حساسیت افكار عمومی برخی از این مزایده‌ها باطل شد. موج مزایده در بنیاد مستضعفان به باغ برره نیز رسیده است. چندی پیش بنیاد مستضعفان در یك آگهی، باغ برره را به مزایده گذاشت. در این آگهی «زمین و باغ با پروانه ساختمانی» درج شده بود. آگهی‌ با نرخ پایه ۲۸۰ میلیارد تومان منتشر شده بود. در این آگهی به صدور مجوز ساخت برای ۶۴۸۰ متر مربع از اشاره شده و همچنین به‌عدم تعیین تكلیف برای مابقی ۲۱۶۰۰ متر مربع نیز اشاره داشت. شنیده‌ها حاكی از آن است كه بنیاد مستضعفان تاكنون موفق به‌فروش باغ برره نشده است.

باغ برره در كمیته‌های فنی شورای شهر

اعتراض‌های گسترده به خشكاندن باغ برره توسط مالك، پرونده را به كمیته‌های فنی شورای شهر كشاند. علی اعطا، عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینكه پرونده باغ شب‌های برره در كمیته‌های فنی شورای شهر درحال بررسی است، گفت:« باغ شب‌های برره در محله سعادت‌آباد قرار دارد كه روند خشك شدن آن از دهه ٨٠ به بعد آغاز شد؛ باغی كه بعد از انقلاب به نفع بنیاد مستضعفان مصادره شد. در سال‌های گذشته به دلیل تعریض خیابان بالادستی این باغ، جلوی ورود آب قنات به آن گرفته و درختان آن هم خشك شد. پرونده خشك‌شدن باغی معروف به شب‌های برره برای بررسی‌های تكمیلی به كمیته معمارى و طرح‌هاى شهرى ارجاع داده شده است. كمیته به دقت ابعاد مختلف این پرونده را بررسی كرده و چنانچه تخلف‌هایی مشخص شود برای تصمیم‌گیری در مورد تخلف وارد عمل می‌شویم.تصاویر هوایی سالیان گذشته و نقشه‌ها و مدارك موجود بررسی خواهد شد». ظاهرا در این مسیر نقشه‌های هوایی سالیان گذشته (یك‌دهه قبل) و نقشه‌های كنونی بررسی می‌شود و مطالعات میدانی و پرس‌وجو از اهالی محل هم صورت خواهد گرفت و نتیجه كار پس از بررسی‌های كمیته معمارى و طرح‌هاى شهرى اطلاع‌رسانی خواهد شد. این باغ كه سریال شب‌های برره در دهه ٨٠ به كارگردانی مهران مدیری در آن ساخته شد، حالا مجوز یك برج ٢١طبقه را دارد و بنیاد مستضعفان نیز آگهی مزایده آن را منتشر كرد. مساحت این باغ ۲۱هزار و۶۰۰ متر مربع است و در دوره مدیریت شهری گذشته با استفاده از مصوبه برج- باغ‌ها، مجوز ساخت برج ٢١طبقه برای ۶هزار و ۴۸۰ متر مربع آن صادر شده است».

 تنها 6 هزار هكتار از باغ‌های تهران پس از تصویب طرح برج -باغ‌ها در شورای شهر دوم در تهران نابود شده‌اند؛ مصوبه‌ای كه باوجود لغو شدن آن در دوره پنجم شورای شهر تهران، شاهد پیامدهای منفی آن در پایتخت هستیم. باید تدبیری برای حفظ اندك باغ‌های باقی‌مانده پایتخت شود؛ اگر باغ‌های فعلی نابود شود دیگر دیدن آسمان آبی تهران برای همه شهروندانش رویایی دست نیافتنی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha