یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 244855

ما در شکایت فقط به‌دنبال تغییر یک رفتار هستیم اما در انتقاد، تمام شخصیت طرف مقابل را زیر سؤال می بریم. به همین دلیل است که در انتقاد با گارد دفاعی رو به رو می‌شویم و در نهایت بحث به دعوا و تنش می‌رسد. پس باید بدانیم که: وقتی خواسته‌ای داریم چطور آن را عنوان کنیم.

به همسرم شک دارم چگونه با او مطرح کنم؟

سلامت نیوز-*معصومه اسکندری:ما در شکایت فقط به‌دنبال تغییر یک رفتار هستیم اما در انتقاد، تمام شخصیت طرف مقابل را زیر سؤال می بریم. به همین دلیل است که در انتقاد با گارد دفاعی رو به رو می‌شویم و در نهایت بحث به دعوا و تنش می‌رسد. پس باید بدانیم که: وقتی خواسته‌ای داریم چطور آن را عنوان کنیم.


به گزارش سلامت نیوز،یکی از خوانندگان ایران بانو نوشته است: همسرم مدام رفتار‌هایی داره که من رو به شک می‌اندازه و هر بار میخوام در این باره باهاش صحبت کنم به دعوا و تنش ختم میشه، به نظرتون چه واکنشی مناسبه که هم شک من برطرف بشه هم همسرم از صحبت هام ناراحت نشه؟

پاسخ:
در پاسخ به این پرسش شما، باید بگویم که ما با دو مسأله اصلی رو به رو هستیم:
1. چگونه شما در مورد شک و تردیدتان با همسرتان صحبت می‌کنید؟ (این مسأله از حساسیت بالایی برخوردار است پس باید شیوه طرح آن سنجیده باشد)
2. چقدر با تفاوت‌های جنسیتی آشنایی دارید؟
خیلی مهم است که بدانیم معنای برخی رفتارها و گفتارهای ما برای جنس مخالفمان، متفاوت است و همین امر می‌تواند زمینه ساز سوء‌تفاهم و تنش شود.
برای روشن شدن موضوع به مثال زیر توجه کنید:
زن:چرا باز رمز گوشیت رو عوض کردی؟!
مرد:بازم رفتی سر گوشی من؟
زن:چرا ناراحتی مگه چکار کردم؟
مرد:اصلاً خوشم نمیاد کنترلم می‌کنی، به من اعتماد نداری؟
زن:نه ندارم چون همیشه رفتارای مشکوک داری؟
مرد: تو خیلی بدبینی
زن: فکر نمی‌کنی این تویی که باید یکم حواستو جمع کنی؟!
مرد: خسته ام کردی چقدر باید توضیح بدم اصلاً مگه تو کی هستی تمومش کن
(زن به گریه می‌افتد و مرد از خانه خارج می‌شود و بحث بی‌نتیجه می‌ماند)
همانطور که می‌بینید زن به جای شکایت از حس منفی خودش دست به انتقاد از همه رفتارهای همسرش می‌زند و جوابی که دریافت می‌کند، گارد دفاعی و لجبازی شوهرش است.


نکته اول اینکه، مردان دوست ندارند کنترل شوند چون فضای رابطه برایشان
خفقان آور می‌شود و نکته دوم؛ بهتر است وقتی خواسته‌ای دارید، جمله خود را با «من» شروع کنید چون جمله‌ای که با «من» شروع می‌شود دیگر معنای کنترلگری ندارد.
مثال: زن: (من) مدتیه می‌خوام در مورد موضوعی باهات حرف بزنم
مرد: چیزی شده؟
زن: (من) چندوقته واسه رابطه مون نگرانم، وقتی یواشکی گوشیت رو چک می‌کنی یا رمزهای سخت روی گوشیت میذاری حس می‌کنم می‌خوای (من) رو از زندگی خصوصیت بیرون کنی، احساس بی‌ارزشی می‌کنم البته نمی‌گم بهت شک دارم نه، فقط می‌خوام بدونم چیزی شده و ما از هم دور شدیم یا همه چی خوبه؟
به این ترتیب راه را برای مذاکره باز می‌کنید و زمینه شروع یک صحبت دو طرفه را بخوبی مهیا می‌کنید. یک مهارت مهم در شیوه طرح خواسته هایمان، شناخت تفاوت بین شکایت و انتقاد است؛ ما در شکایت فقط به‌دنبال تغییر یک رفتار هستیم اما در انتقاد، تمام شخصیت طرف مقابل را زیر سؤال
می بریم. به همین دلیل است که در انتقاد با گارد دفاعی رو به رو می‌شویم و در نهایت بحث به دعوا و تنش می‌رسد. پس باید بدانیم که: وقتی خواسته‌ای داریم چطور آن را عنوان کنیم.

*مشاور خانواده

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha