پژوهش‌های محققان آمریکایی نشان می‌دهد قرار گرفتن کودکان در خودروهای داغ شده زیر آفتاب، به علت افزایش رطوبت و بالا رفتن درجه حرارت تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد، به بروز فاجعه و مرگ آن‌ها خواهد انجامید.

هشدار/خطر مرگ کودکان بر اثر گرمازدگی در خودروی پارک شده زیر آفتاب

سلامت نیوز: پژوهش‌های محققان آمریکایی نشان می‌دهد قرار گرفتن کودکان در خودروهای داغ شده زیر آفتاب، به علت افزایش رطوبت و بالا رفتن درجه حرارت تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد، به بروز فاجعه و مرگ آن‌ها خواهد انجامید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، در تابستان و زیر آفتاب داغ، ۱۶۰ درجه فارنهایت یا ۷۱٫۱ درجه سانتی‌گراد، درجه حرارت بسیار بالایی محسوب می‌شود. شاید باور این موضوع سخت باشد اما دمای داخل خودروئی که در یک روز گرم تابستانی زیر آفتاب پارک شده باشد می‌تواند به ۷۰ درجه برسد که اگر پوست انسان در معرض چنین حرارت بالایی قرار گیرد، دچار سوختگی درجه سه خواهد شد. مطالعات انجام‌شده در این زمینه نشان می‌دهد  درصورتی‌که خودرویی برای تنها یک ساعت در تابستان زیر آفتاب پارک کند، درجه حرارت داخل ماشین و داشبورد به ۷۱ درجه سانتی‌گراد خواهد رسید. 

فردی که در یک خودروی داغ شده قرار می‌گیرد، رطوبت را وارد خودرو کرده و باگذشت زمان رطوبت داخل ماشین را افزایش می‌دهد. در این زمان به علت بالا رفتن رطوبت داخل خودرو، فرد نمی‌تواند با عرق ریختن دمای بدن خود را کاهش دهد چراکه عرق بدن به‌سرعت تبخیر نمی‌شود. این عوامل به همراه افزایش درجه حرارت برای زمانی طولانی مانند یک ساعت، باعث مرگ فرد خواهد شد.

اگر کودکی در چنین شرایطی در خودرویی گرفتار شود، دچار گرمازدگی شده و خطر مرگ او را تهدید خواهد کرد. بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده توسط محققان دانشگاه ایالتی آریزونا و دانشکده پزشکی سندیگوی دانشگاه کالیفرنیای ایالات‌متحده امریکا، خودروهای کوچکی که در فصل تابستان و زیر آفتاب سوزان برای یک ساعت پارک می‌کنند، باید  توجه داشته باشند که  درجه حرارت داخلی‌شان به‌سرعت بالا رفته و این امر ممکن است باعث بروز فاجعه شوند. درصورتی‌که  همان خودرو در همین زمان در سایه پارک کند، درجه حرارت بالا رفته در داخل خودرو کمتر خواهد بود اما هنوز ممکن است احتمال بروز فاجعه، خردسالان را تهدید کند.

قابل‌توجه است که خودروهای مختلف در مقدار زمان‌های متفاوت به این درجه از حرارت خواهند رسید به این معنا که خودروهای کوچک بسیار سریع‌تر از خودروهای سدان یا ون‌ها به این درجه از حرارت می‌رسند.  

نانسی سلور (Nancy Selover) از کارشناسان متخصص آب‌وهوا  در دانشگاه ایالتی آریزونا و از اساتید محقق دانشکده علوم زمین‌شناسی و برنامه‌ریزی شهری ASU در این رابطه گفت: «تحقیقات ما تنها روی کمیت سنجی درجه حرارت‌های مختلف داخل خودروهای پارک شده در آفتاب سوزان و سایه نبوده است بلکه این پژوهش‌ها مشخص کرده که حتی خودروهایی که در سایه پارک می‌کنند، می‌توانند برای خردسالان خطرساز شوند.»

بر اساس آمار گزارش‌شده، در ژانویه سال جاری میلادی در ایالات‌متحده آمریکا، ۶ کودک براثر گرمازدگی در خودروی پارک شده زیر آفتاب، جان خود را از دست دادند. به‌طور متوسط سالانه ۳۷ کودک در این کشور براثر گرمازدگی ناشی از خودروهای پارک شده در زیر آفتاب کشته می‌شوند.

پروفسور سلور در ادامه توضیحاتش اظهار داشت: «همه ما، زمانی که در روزهای داغ تابستان ماشینمان را زیر آفتاب سوزان پارک می‌کنیم، و پس از یک ساعت بازمی‌گردیم، نمی‌توانیم به‌فرمان آن دست بزنیم. اما تصور کنید کودکی باشید که روی صندلی ماشینی که زیر آفتاب قرار دارد، نشسته‌اید. فردی که در یک خودروی داغ شده قرار می‌گیرد، رطوبت را وارد خودرو کرده و باگذشت زمان رطوبت داخل ماشین را افزایش می‌دهد. در این زمان به علت بالا رفتن رطوبت داخل خودرو، فرد نمی‌تواند با عرق ریختن دمای بدن خود را کاهش دهد چراکه عرق بدن به‌سرعت تبخیر نمی‌شود.»

طبق گفته‌های پژوهشگران، هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که دقیقاً چه اتفاقی برای کودکی که داخل ماشین داغ گیر افتاده، خواهد افتاد. سن، وزن، مشکلات بهداشتی موجود و عوامل دیگر، ازجمله لباس، بر چگونگی و زمانی که کودک دچار گرمازدگی شده و با مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کند، تأثیر می‌گذارد. درواقع اگر درجه حرارت درون بدن یک کودک برای مدت طولانی بالای ۱۰۴ درجه فارنهایت یا ۴۰ درجه سانتی‌گراد قرار گیرد، خطر مرگ او را به‌شدت تهدید می‌کند.

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره  مجله علمی درجه حرارت (Temperature) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.

 منبع: thehealthsite

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha