اظهارات صادق محصولی بلافاصله با واکنش مقامات مختلف دولتی و مجلس مواجه شد. تا جایی که برخی از نمایندگان پرنفوذ در کمیسیون بهداشت و درمان گفتند از اهرمهای نظارتی و احیانا، سئوال و استیضاح استفاده خواهند کرد تا وزیر رفاه را وادار به اجرای قانون کنند.

سلامت نیوز : اظهارات دیروز صادق محصولی بلافاصله با واکنش مقامات مختلف دولتی و مجلس مواجه شد. تا جایی که برخی از نمایندگان پرنفوذ در کمیسیون بهداشت و درمان گفتند از اهرمهای نظارتی و احیانا، سئوال و استیضاح استفاده خواهند کرد تا وزیر رفاه را وادار به اجرای قانون کنند.
 وزیر رفاه شنبه در همایش پزشک خانواده و نظام ارجاع گفته بود دولت نمی تواند 10 درصد سهم نظام سلامت از درآمد آزادسازی یارانه ها را بپردازد، چون این کار، غیر کارشناسی بوده و قانون هدفمندی را بهم می ریزد . این اظهارات بلافاصله با واکنش مقامات مختلف دولتی و مجلس مواجه شد. تا جایی که برخی از نمایندگان پرنفوذ در کمیسیون بهداشت و درمان گفتند از اهرمهای نظارتی و احیانا، سئوال و استیضاح استفاده خواهند کرد تا وزیر رفاه را وادار به اجرای قانون کنند.

در قانون برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده است سهم پرداخت مردمی درباره خدمات بهداشت و درمان به 30 درصد کاهش یابد. سهمی که می گویند اکنون در حد 70 درصد است و در صورتی که دولت 6 هزار و 500 میلیارد تومان پیش بینی شده در قانون هدفمندی یارانه ها را به نظام سلامت بپردازد، احتمال اینکه این سهم تا 30 درصد کاهش یابد، وجود دارد.

با این وجود، مقامات وزارت بهداشت و درمان می گویند چون هنوز قانون هدفمندی یارانه ها به صورت مستمر اجرا نشده نمی توان درباره پولی که به خزانه بازگشته، دعوا کرد و آن را از دولت مطالبه نمود. با این حال دکتر شهاب الدین صدر، رئیس سازمان نظام پزشکی و نایب رئیس مجلس دیروز اعلام کرد تاکنون درآمدهای 3 ماهه حاصل از هدفمندی یارانه ها به خزانه بازگشته و با احتساب زمان یک ساله، سهم نظام سلامت 6 هزار و 400 میلیارد تومان خواهد شد.

وی گفت مردم و بخشهای مختلف نظام سلامت انتظار دارند این پول هر چه زودتر در اختیار وزارت بهداشت و سایر نهادهای تابعه قرار گیرد تا صرف مخارجی مثل هزینه داروی بیماران صعب العلاج شود.

بلافاصله پس از اظهارات این پزشک متخصص بود که وزیر رفاه پشت تربیون قرار گرفت و با زیر سئوال بردن مصوبه مجلس درباره اختصاص 10 درصدی درآمد یارانه ها گفت: این کار کارشناسی نشده و در صورت اختصاص این مبلغ، کل قانون هدفمندی یارانه ها به هم خواهد ریخت.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشته بود که تعداد معدودی از نمایندگان مجلس، این طرح غیر کارشناسانه را در صحن علنی مطرح کرده اند و در لحظات آخر، آن را به تصویب رسانده اند.

واکنش نمایندگان به اظهارات محصولی

اکنون قرار است نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان تصمیم بگیرند در صورتی که محصولی عزم دولت درباره عدم اختصاص 10 درصد درآمدها به نظام سلامت را غیر قابل برگشت بداند، با وی از در به کار بردن "اهرمهای قانونی" و "اختیارات نمایندگی" درآیند. با وجودی که قرار است فردا کمیسیون بهداشت به صورت جدی درباره این موضعگیری وارد شور شود، برخی از نمایندگان به خبرآنلاین گفتند مجلس از مصوبه خود کوتاه نخواهد آمد و به طور جدی، حقوق مردم را درباره نظام سلامت و درمان استیفا خواهد کرد.

شهریاری رئیس این کمیسیون که به نظر می رسید از اظهارات دیروز محصولی به شدت ناراحت است، خطاب به وی، به نقل خاطره ای از دوران امام راحل پرداخت و گفت: "حضرت امام خطاب به مسئولی که گفته بود فلان قانون را قبول ندارم، فرمودند تو چه کاره هستی که قانون را قبول نداشته باشی، قانون، تو را قبول ندارد."

از سوی دیگر برخی از کارشناسان و مسئولان وزارت بهداشت اظهار نگرانی می کنند در صورت عدم اختصاص این مبلغ، برای بسیاری از بیماران صعب العلاج مشکلات جدی پیش آید و به تعبیر یکی از نمایندگان مجلس، "از هستی ساقط شوند."

از طرف دیگر، رئیس جمهور در سخنرانی روز 22 بهمن اعلام کرده بود برای قانون هدفمندی یارانه ها مجددا با مردم گفتگو خواهد کرد و موضوعاتی را مجددا مطرح می کند. این طور می توان نتیجه گرفت که احیانا دولت قصد دارد بخشی از قانون هدفمندی یارانه ها را به شکلی متفاوت  اجرا کند .

هنوز واکنشهای اصلی مجلس به اظهارات وزیر رفاه ادامه دارد و بازیگر اصلی این میدان، کمیسیون بهداشت و درمان است که می گوید از قانون مصوب مجلس بازنخواهد گشت، حتی اگر به بهای "سئوال" یا "استیضاح" از وزرای بانفوذی مانند صادق محصولی باشد.
منبع : خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha