برای بهداشت و رفع آلودگی‌های سبزیجات، 4 مرحله شستشوی سبزیجات و میوه‌ها بحث سالم‌سازی آن مطرح می‌شود.

سلامت نیوز :برای بهداشت و رفع آلودگی‌های سبزیجات، 4 مرحله شستشوی سبزیجات و میوه‌ها بحث سالم‌سازی آن مطرح می‌شود.
مهندس سیدرضا غلامی، رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماكن عمومی در گفت و گو با خبرنگار وب‌دا گفت: مهم‌ترین بحث كه در ارتباط با بهداشت سبزیجات مطرح است موضوع بیماری‌های مرتبط با خوردن سبزی‌های آلوده است كه توسط فاضلاب‌های غیر تصفیه آبیاری شده و یا در حمل و نقل و یا در هنگام عرضه و جابه جایی دچار آلودگی‌های ثانویه و محیطی می‌شوند.
وی در ادامه گفت: برای رفع آلودگی‌های سبزیجات و بهداشت آن،بحث سالم‌سازی سبزیجات كه از لحاظ علمی ثابت شده است و هم وزارت بهداشت آن را در سال قبل بنا نهاده است را مطرح می‌كنیم.
مهندس غلامی افزود: در بحث سالم‌سازی سبزیجات 4 مرحله مطرح می‌شود كه در مرحله اول كلیه مواد خارجی مانند گل و لای و برگ‌های نامناسب كه به سبزی متصل است را از آن جدا می‌كنیم و به شستشوی اولیه می‌پردازیم.
وی اضافه كرد: در مرحله بعد، بحث انگل‌زدایی مطرح می‌شود، در سطح سبزیجات و میوه، تخم انگل‌ها وجود دارند كه برای پاكسازی آن باید از مواد شوینده استفاده كنیم. به این ترتیب كه مقدار آن یك الی 3 قطره به ازای هر لیتر آبی كه با آن سبزی را می‌شوییم است، سبزیجات و میوه را حدود 2 دقیقه داخل محلول آب و مواد شوینده قرار می‌دهیم و بعد از آن برای بار دوم سبزیجات را می‌شوییم.
رئیس اداره بهداشت مواد غذایی در ادامه افزود: در مرحله سوم سبزیجات گندزدایی می‌شوند كه در این مرحله از مواد گندزدای دارای مجوز از وزارت بهداشت استفاده می‌كنیم. این مواد را می‌توان از فروشگاه‌های مجاز و داروخانه‌ها تهیه كرد و مقدار مصرف آن بستگی به خود ماده دارد و دستور مصرف آن بر روی جعبه آن قید شده است.
مهندس غلامی مرحله آخر را شستشوی نهایی عنوان كرد و گفت: در این مرحله سبزیجات را به طور دقیق شستشو داده  تا هیچ آثاری از مواد شوینده، گندزدا و یا آلودگی‌های میكروبی در روی سطح سبزیجات و میوه‌جات باقی نماند.
رئیس اداره بهداشت مواد غذایی در پایان با بیان این كه اخیراً در بحث بهداشت سبزی و میوه‌جات بهره‌گیری از موادی تحت عنوان مواد نانو برای گندزدایی هم در نظر گرفته شده است، گفت: هنوز اقدامات لازم برای تولید این مواد در سطح كشورمان صورت نگرفته است. وی ابراز امیدواری كرد كه كشورمان نیز به تكنولوژی تولید مواد گندزدای نانو در به حداقل رساندن آلودگی سبزیجات نایل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha