سلامت نیوز :تعدادی از محققان انگلیسی اثر فقر را روی رشد فکری و رفتاری کودکان در مناطق فقیر و ثروتمند انگلستان بررسی کردند.
این محققان با بررسی وضعیت اجتماعی و اختلاف طبقاتی بین قشرهای مختلف جامعه متوجه شدند نزدیک به 60 درصد از کودکان 5 ساله که در فقیرترین مناطق کشور انگلستان زندگی می‌کنند به سطح مناسب و مطلوبی از نظر رفتاری و درک نمی‌رسند. این رقم تقریبا دو برابر میزانی است که کودکان ساکن در مناطق ثروتمندتر زندگی‌ می‌کنند.
مایکل مارموت استاد سلامت و بیماری‌های همه گیر دانشگاه کالج لندن اثر فقر و اختلاف طبقاتی را روی رشد کودکان بررسی کرده و در طی یگ گزارش رابطه بین ثروت و سلامت را شرح می‌دهد.
این مطالعات نشان می‌دهد نزدیک به 44 درصد از کودکان 5 ساله که در مناطق فقیر انگلستان زندگی می‌کنند از لحاظ رشد فکری و عقلی از همتایان خود عقب می‌افتند. این در حالی است که این رقم در مناطق ثروتمندتر نزدیک به 30 درصد است. در فقیرترین مناطق انگلستان آمارها بسیار بدتر است و درصد کودکانی که رشد رفتاری و اجتماعی مناسب نداشتند دو برابر بیش‌تر بوده و به 60 درصد می‌رسد.
مارموت که متخصص سلامت عمومی است در این باره گفت: شواهد به دست آمده حامل پیام بسیار روشنی است. فقر باعث بروز تبعیض شدید بین کودکان برای رسیدن به فرصت‌های تحصیلی، موفقیت و موقعیت‌های شغلی می‌شود. تحصیلات و رشد اجتماعی، کلیدهای اصلی سلامت یک جامعه هستند. این تحصیلات است که یک فرد را متوجه عوارض سیگار کشیدن می‌کند و از انجام رفتارهای پرخطر باز می‌دارد. ما متوجه شدیم بخش زیادی از کودکانی که دچار مشکلات اخلاقی در دوران نوجوانی می‌شوند رشد فکری مناسبی در سال‌های قبل پیدا نکرده‌اند.
رشد فکری فقط یکی از فاکتورهایی است که تحت تاثیر شکاف طبقاتی قرار می‌گیرد. سلامت و امید به زندگی یکی از مهم‌ترین عواملی است که تحت تاثیر وضعیت اقتصادی یک جامعه است. برای مثال تحقیقات نشان می‌دهد امید به زندگی در فقیرترین مناطق انگلستان نزدیک به 17 سال کم‌تر از ثروتمندترین مناطق این کشور است.
مجموع زمانی که یک فرد در وضعیت سلامت مناسب به سر می‌برد نیز تحت تاثیر وضعیت اقتصادی است. تحقیقات انجام شده در شمال شرق انگلستان که بیش‌ترین تفاوت را از لحاظ زندگی بدون ناتوانی‌های جسمی دارد نشان می‌دهد افرادی که در بالای نردبان اقتصادی قرار دارند نسبت به خانواده‌هایی که در پائین‌ترین پله نردبان هستند 20 سال بیش‌تر را در سلامت کامل و بدون اختلالات فیزیکی به سر می‌برند.
پدر و مادرها در خانواده‌های فقیر معمولا سطح تحصیلات پائینی دارند. در این خانواده‌ها والدین 50 درصد کم‌تر از خانواده‌های ثروتمند در مورد تحصیلات فرزندانشان پیگیری دارند. تحقیقات نشان می‌دهد میزان مشارکت خانواده‌های با درآمد بالا در فعالیت‌های مرتبط با تحصیل فرزندانشان بیش از 59 درصد است. این در حالی است که در خانواده‌های با درآمد پایین این رقم به کم‌تر از 36 درصد می‌رسد.
کودکان فقیر از نظر مهارت‌های زبانی یک سال عقب‌تر هستند
دایره لغت کودکانی که در فقیرترین مناطق زندگی می‌کنند تقریبا به اندازه یک سال از همکلاسی‌های خود در مناطق ثروتمندتر عقب‌تر است.
این موضوع نشان می‌دهد اختلاف طبقاتی اثر خود را از پایین‌ترین سنین روی زندگی انسان می‌گذارد و به همین دلیل کودکان فقیر در مدارس باید تلاش بسیار بیش‌تری برای رقابت با همتایان ثروتمند خود انجام دهند.
به همین دلیل محققان معتقدند باید طرح‌هایی برای جبران این کمبودها اجرا شود. برای مثال شاید بتوان با افزایش ساعات مدارس در مناطق فقیرتر به آن‌ها در جبران عقب‌ماندگی‌های ناخواسته کمک کرد. هم‌چنین باید کلاس‌هایی برای والدین این کودکان برگزار شود تا آن‌ها بهتر بتوانند اقدام به تربیت فرزندانشان کنند. هر چه قدر فاصله بین فقرا و ثروتمندان در یک جامعه کم‌تر شود به همان اندازه میزان موفقیت افزایش پیدا می‌کند.
منبع:خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha