ما از چرایی «پیشکش و هدیه» شرکت‌های تجهیزات پزشکی به پزشکان و بیمارستان‌ها به‌منظور بازاریابی بیشتر و اینکه این کار احتمالا منطقی اقتصادی برای آن شرکت‌ها خواهد داشت آگاهیم اما به این نکته نیز باور کامل داریم که باید این بازاریابی از راه‌های سالم، علمی و آکادمیک مناسب باشد.

آفرگرفتن برخی پزشکان واقعیتی غیر قابل کتمان

سلامت نیوز-*علی‌اکبر توسلی: ما از چرایی «پیشکش و هدیه» شرکت‌های تجهیزات پزشکی به پزشکان و بیمارستان‌ها به‌منظور بازاریابی بیشتر و اینکه این کار احتمالا منطقی اقتصادی برای آن شرکت‌ها خواهد داشت آگاهیم اما به این نکته نیز باور کامل داریم که باید این بازاریابی از راه‌های سالم، علمی و آکادمیک مناسب باشد.

به گزارش سلامت نیوز، شرق نوشت: سخنی با دوست و همکار گرانمایه جناب دکتر عکاشه: با درود فراوان نوشته شما پنجشنبه 3/3/97 خواندم. نوشته را با یاد دوست مشترکمان، دکتر علی خوشنویس که انسانی درستکار، مهربان و نازنین بود، آغاز کردید ولی در پایان به خوبی نفهمیدم گناهکار واقعی در پدیده‌ای به نام «پیشکش و هدیه» به پزشکان، شرکت‌ها یا همکاران پزشک یا سیستم قانونی ناکارآمد حاکم بر بخش درمان است یا روزنامه «شرق» که برای «لاپوشانی‌کردن و کم‌اهمیت‌دادن مسائل مهم‌تر جهانی» اقدام به تیترکردن و نوشته گزارش [تبانی در اتاق عمل] کرده است!

کمی هم شگفت‌زده شدم که چرا ما از آشکارشدن مشكلات جامعه خود نگران و دلخور می‌شویم!!
می‌توانم نمونه فراوان از جمله در مورد رشته تخصصی جنابعالی بازگو کنم ولی از بیان آن خودداری می‌كنم.
همکار عزیز، واقعیت نه مجذوب من و شما می‌شود و نه مرعوب ما، واقعیت خودش را به آدمی تحمیل می‌کند؛ چه برای ما خوشایند باشد چه آزاردهنده.
من پر طاووس را هم دیده‌ام، گیرم صدایش زشت چون پایش
من نه خوش‌بینم، نه بدبینم
من شد و هست و شود بینم
عشق را عاشق شناسد، زندگی را من
من که عمری دیده‌ام پایین و بالایش
که تفو بر صورتش، لعنت به معنایش
«اخوان ثالث»
من با سن بیش از 70 سال به عنوان متخصص قلب و اینترونشنالیست و رئیس انجمن قلب اصفهان با فروتنی به شما می‌گویم گزارش روزنامه «شرق» [در تاریخ 25 اردیبهشت] درباره «آفر» برخی پزشکان «واقعیتی آشکار و غیرقابل‌کتمان» است.
اینکه بسیاری از پزشکان ما باصفا، عاشق، آگاه، درستکار، مهربان، دقیق، مؤدب، هوشیار، کاردان، کاربلد و... هستند با شما مخالفتی ندارم ولی یک فرد «هم خودش» است با ویژگی‌های مخصوص به خود و هم «همه» است؛ یعنی نماینده تمام ویژگی‌های خوب و بد آدمی.


یک پزشک کاردان و کاربلد و مؤدب ممکن است از منظر مالی درستکار و پاک نباشد. ویل دورانت (در کتاب تاریخ تمدن عصر ایمان بخش اول) می‌گوید: انوشیروان پادشاه قدرتمند ساسانی با معیار‌های اقتصادی حاکم بر زمان خود عادل بوده است، طبری تاریخ‌نگار ایرانی تیزهوشی، فرهنگ، خردمندی، رشادت و تدبیر انوشیروان را ستوده است.


ولی با توجه به رفتار خشن و بی‌رحمانه‌اش با مزدکیان و برادران و پسران خودش پادشاهی بی‌رحم نیز بوده است پارامتر رحم و عدالت و ویژگی‌های دیگر آدمی مقوله‌هایی جدا از هم هستند و شاید اگر پارامتر عدل را از رحم جدا کنیم، انوشیروان شایسته لقب عادل بوده است و ما در روزگار خود نمونه‌های فراوان این شخصیت‌ها را می‌بینیم.


فرزانه و دانشمند قرن 19 میلادی گفتاری به این مضمون دارد:
هر کجا جریانی را در جامعه انسانی دیدید، در آغاز جست‌وجو و دقت کنید که در این پدیده ثروت و پول چگونه جابه‌جا می‌شود؟
چه آدم‌هایی پول از دست می‌دهند و چه جریانی پول به دست می‌آورد؟
درست‌بودن این گفتار در دوران ما «روشن‌تر از آفتاب» است.


ما از چرایی «پیشکش و هدیه» شرکت‌های تجهیزات پزشکی به پزشکان و بیمارستان‌ها به‌منظور بازاریابی بیشتر و اینکه این کار احتمالا منطقی اقتصادی برای آن شرکت‌ها خواهد داشت آگاهیم اما به این نکته نیز باور کامل داریم که باید این بازاریابی از راه‌های سالم، علمی و آکادمیک مناسب باشد.


در این راستا ما پزشکان بازوی مهمی در زمینه کمک به ایجاد راهکار‌های مناسب در این فرایند هستیم که با به‌کارگیری این راهکار‌ها برای بیماران و همچنین شرکت‌ها سودمند خواهیم بود.


برای نمونه به یاد دارم شرکتی برای فروش stent خاص و مورد قبول، به تیم ما پیشنهاد مالی کرد، ما هم به آنها این راهکار را توصیه کردیم که شما این مبلغ را از میزان پولی که بیمار باید جهت خرید stent بپردازد کم کنید و شرکت موافقت کرد.


افزون بر این گفته‌ها برای ازبین‌بردن این پدیده زشت و ناپسند نباید به اخلاق، نصیحت‌کردن و این‌گونه پارامتر‌ها خوش‌بین بود. باید دید کشور‌های دیگر به‌ویژه آمریکا چگونه از این فرایند پیشگیری و خلافکاران را بازخواست و کیفر می‌كنند.

*متخصص قلب و اینترونشنالیست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha