خشکسالی، واژه‌ای که مردم خراسان‌جنوبی سال‌هاست با آن خو گرفته‌اند، و اینروزها دردهایی فراتر از آن همچون نبود بهداشت مناسب، شیوع بیماری‌های پوستی دربین کودکان، کمبود زیرساخت‌های آموزشی و...را در خود جای داده است.

بلای خشکسالی به جان کودکان خراسان جنوبی

سلامت نیوز: خشکسالی، واژه‌ای که مردم خراسان‌جنوبی سال‌هاست با آن خو گرفته‌اند، و اینروزها دردهایی فراتر از آن همچون نبود بهداشت مناسب، شیوع بیماری‌های پوستی دربین کودکان، کمبود زیرساخت‌های آموزشی و...را در خود جای داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، صدای روستاییان را اینروزها از هر تریبونی و در صفحات فضای مجازی به هر شکلی میبینم، «آب نداریم»، «تهدید جان مردم به دلیل بیماری پوستی»، «زندگی در مرز تعطیلی»،«روایت فقر و خشکسالی» و...

حرف از تهدید خالی شدن روستاها و خالی از سکنه شدن بارها زده شد، آمار آبرسانی به روستاها بارها ذکر شد، اما برای تسکین درد روستائیانی که هنوز در ترس ریزش سقف خانه‌های چوبی زندگی می‌کنند چه شده است؟

در گوشه‌ گوشه خراسان‌جنوبی هنوز هم روستاهایی وجود دارد که ساکنان آن از کمترین امکانات زندگی بی‌بهره‌اند و یک‌صدا فقر، خشکسالی، بی‌آبی و محرومیت را فریاد می‌زنند.

رنجی فراتر از خشکسالی

از دام‌هایی که براثر خشکسالی و کمبود آب تلف شده‌اند تا خانه‌هایی که اسمشان خانه نیست جز تیکه‌هایی از چوب و سنگ و شاید تنها درآمدشان هم شامل یارانه پرداختی دولت است و مستمری ناچیزی که کمیته امداد پرداخت می‌کند .

خانه‌های بی‌نظم کنار هم و مردمی که مجبور به زندگی در این روستا هستند. خانه‌های گلی که با چوب و تکه‌های سنگ و آهن قراضه سرپناهی شده برای کودکانی که آینده‌ای مبهم اما آرزوهایی شیرین دارند.

و اینروزها با وجود خشکسالی 20 ساله، بارندگی‌های غیرمنتظره و سیل‌آسای بهاری جای اینکه مرحمی باشد بر درد روستائیان اما بلای جانشان شد و زندگی نداشته را با همین اندک امکانات به زیر آب برد.

روستاهایی در استان وجود دارد که آب شرب آن شور است و برای تأمین آب مصرفی اهالی، تانکر آب شیرین گذاشته‌اند که هزینه‌ای سنگین دارد یا همان آب کیفیت مناسبی ندارد.

بهداشت در اینگونه روستاها زیر صفر است، آموزش تعریفی ندارد و امکات اولیه زندگی بسیار سخت فراهم می‌شود و کودکانی که از بیماری‌های پوستی رنج می‌برند و دچار سوءتغذیه شده‌اند.   

اعزام تیم پزشکی هلال احمر برای درمان بیماران پوستی

محمد رحیم شهریاری مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی درخصوص مشکلات روستائیان گفت: با حضور پزشک داوطلب هلال احمر۶۰ نفر از بیماران پوستی روستاهای ذکری و گل نی شهرستان درمیان تحت درمان قرار گرفتند.

وی افزود: ۱۰نفر از داوطلبین و پرسنل جمعیت هلال احمر در قالب کاروان سلامت به روستاهای ذکری و گل نی از توابع شهرستان درمیان اعزام شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: با توجه به بیماری پوستی شایع در منطقه تیم اعزامی با رویکرد درمان این بیماری با همراهی پزشک متخصص پوست از دانشگاه علوم پزشکی تهران به محل اعزام شد.

وی افزود: تیم اعزامی به بررسی، درمان و آموزش بیش از ۶۰ نفر از بیمارن اهالی روستای مذکور پرداخت و کلاه آفتابی، داروهای مورد نیاز از قبیل کرم های ضد آفتاب و مرطوب کننده و پماد های مرتبط با بیماری بطور رایگان در اختیارشان قرار گرفت.

سید ناصر عمادی پزشک بدون مرز و داوطلب هلال احمر نیز در این خصوص بیان کرد: آفتاب تند و وزش بادهای موسمی با ذرات شن و عدم آگاهی ساکنین منطقه نسبت به نحوه مراقبت پوست، از مهمترین دلایل این بیماری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید به اینکه اهالی منطقه کودکان را در ساعات آفتابی روز در محل سرپوشیده باید نگهداری کنند، گفت: یکی از نیازهای اساسی منطقه مباحث آموزشی در راستای بهداشت و درمان است و این مهم با حضور مستمر دستگاه‌های ذی صلاح باید عملی شود.

وی یادآورشد: با توجه به همراهی جمعیت هلال احمر این تیم با حضور جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران پس ماه رمضان برای بررسی مجدد و ارزیابی روند درمان به منطقه باز خواهد گشت.

خراسان جنوبی هیچ منابع آبی ندارد

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدباقر عبادی نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه بودجه‌ای مجلس توانسته‌ایم برای خشکسالی، آبخیزداری و آب‌رسانی به روستاها اعتبارات ویژه‌ای را پیگیری کنیم.
وی متذکر شد: با پیگیری‌هایی که شخصاً انجام داده‌ام ۵۰۰ میلیون دلار در جهت توسعه آبخیزداری و آب‌رسانی به روستاها اختصاص‌یافته که از محل صندوق توسعه نیز برداشت شده است .

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت نیرو توجه ویژه‌ای برای تأمین آب در خراسان‌جنوبی کند، عنوان کرد: متأسفانه در دولت شاهد این هستیم که خراسان‌جنوبی را مانند سایر استان‌های کم‌آب دیگر ارزیابی می‌کنند .

عبادی افزود: در سیستان و بلوچستان با وجود مشکل کم‌آبی‌های موجود از حداقل‌هایی مانند چاه نیمه‌های زابل، رودخانه هیرمند، رودخانه سرباز، سد سرباز بهره‌مند هستند اما استان خراسان‌جنوبی هیچ منابع آبی ندارد .

وی با بیان اینکه وزارت نیرو به وعده‌های خود عمل کند، اظهارکرد: به دلیل کمبود نزولات آسمانی نظر کارشناسی وزارت نیرو این شد که آب باید از دریای عمان، شیرین شود و به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبی و خراسان رضوی منتقل شود .

عبادی بیان کرد:  حدود ۴۸۰ روستای خراسان‌جنوبی با تانکر آب‌رسانی می‌شود چراکه روستاهای ما حتی آب برای خوردن ندارند .

وی با بیان اینکه وزارت نیرو در باروری ابرها در استان کمکی نکرده است، متذکر شد: با پیگیری‌های انجام‌شده در بحث باروری ابرها هوافضای سپاه پاسداران در خراسان‌جنوبی مسؤولیت آن را در گذشته قبول کرد و امیدوار هستیم در سال آینده نیز ادامه پیدا کند .

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره کمیسیون کشاورزی به خراسان‌جنوبی، گفت: در گفت‌وگو با رئیس و نائب‌رئیس کمیسیون کشاورزی تأکید کردم که حتماً هرچه زودتر نتایج بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی و آب از استان را جمع‌بندی و ارائه کنند .

عبادی بیان کرد: وظیفه کمیسیون کشاورزی است که اگر قانون دچار مشکل است آن را برطرف کند و اگر مجریان سختگیری می‌کنند، رفتارشان را اصلاح کنند .

وی تصریح کرد: دکتر افضلی عضو کمیسیون کشاورزی و آب هستند و به‌صورت ویژه نتایج بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی و آب از استان را پیگیری می‌کنند .

آبرسانی به 485 روستای خراسان جنوبی

محمدمهدی مروج الشریعه استاندار خراسان جنوبی نیز با اشاره به خشکسالی های دو دهه استان گفت: در حال حاضر بیش از ۴۸۵ روستای خراسان‌جنوبی یک قطره آب آشامیدنی ندارند و با تانکر آب خوردن مردم تامین می‌شوند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به خشکسالی‌های دو دهه در این استان، گفت: در حال حاضر بیش از 485 روستای خراسان جنوبی یک قطره آب آشامیدنی ندارند و با تانکر آب خوردن مردم تامین می شود.

مروج الشریعه یادآورشد: امید است این حضور نمایندگان و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در خراسان جنوبی فرصت خوبی برای خدمت به مردم شایسته این استان باشد.

قصه خشکسالی و رنج روستائیان خراسان‌جنوبی را فراموش نکنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha