دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۴
کد خبر: 24505
سلامت نیوز :همزمان با افزایش قاچاق سیگار به کشور موج تازه‌ای از نگرانی‌ها در مورد شرایط اشتغال فعالان این صنعت ایجاد شده‌است.
همزمان با افزایش قاچاق سیگار به کشور موج تازه‌ای از نگرانی‌ها در مورد شرایط اشتغال فعالان این صنعت ایجاد شده‌است. نقش صنعت سیگار در چرخه اقتصاد کشور را می‌توان در سه سر فصل اشتغال، بودجه کشور و ارتباط مستقیم با سلامت آن مورد بررسی قرار داد. درحال‌حاضر نیرو‌های صنعتی که در زمینه دخانیات مشغول به فعالیت هستند، 8450 نفر است. اگر تعداد کشاورزان مستقیم و غیر‌مستقیم در زمینه توتون و تنباکو را هم که حدود 10 هزار نفر است به تعداد نیرو‌های صنعتی فعال در زمینه دخانیات اضافه کنیم، خودتان قضاوت کنید چه اتفاقی خواهد افتاد. عمق ماجرا به همین‌جا ختم نخواهد شد چراکه هر کشاورزی چهار تا شش کارگر را به کار می‌گیرد که بر این اساس حدود 50 هزار کارگر هم به این شکل در عرصه اشتغال دخانیات مشغول به فعالیت خواهند شد. فعالان در حوزه توزیع و فروش هم در سرفصل اشتغالزایی دخانیات قرار می‌گیرند که در مجموع حدود 72900 نفر در دایره صنعت سیگار مشغول به کار هستند. تاثیر قاچاق بر بازار داخلی موضوعی است که طی سال‌های اخیر حساسیت بسیاری را برانگیخته و حالا در تجارت سیگار نیز حرف و حدیث‌های زیادی را به راه انداخته است.


ایلنا نوشت:  اینکه برخی سیگار‌ها در بازار به شکل قاچاق و به نام سیگار اصل در بازار به‌فروش می‌رسد، آفتی است که طی چند سال گذشته سود سرشاری را نصیب سودجویان کرده است. به‌طور کلی قاچاق عبارت است از صادرات و واردات مرموزی که مخالف با قانون بوده و به‌خصوص بدون پرداخت عوارض گمرکی صورت می‌پذیرد.


سوالی که شاید در این میان وجود داشته باشد این است که وضعیت ایران در رابطه با قاچاق سیگار در جهان چگونه است؟
این سوالی است که در پاسخ به آن همشهری بازار: « براساس آمار‌های جهانی چهار کشور در سال‌های 2000 تا2004 بالای 50‌ درصد قاچاق سیگار داشته‌اند که شامل ایران، آلبانی، میانمار و... است. در سال 2006 بار دیگر در همین رابطه آمار‌گیری به‌عمل آمد و نتیجه آن به این شکل بود که ایران و میانمار همچنان بالای 50‌درصد قاچاق سیگار داشتند. به عبارت دیگر در کل جهان در سال 2006 فقط دو کشور بالای 50‌ درصد قاچاق سیگار داشته‌اند. بررسی وضعیت قاچاق سیگار در ایران حکایت از این دارد که از سال 81 تا 85 سهم قاچاق کاهش پیدا کرده اما از سال 87 به یکباره برآورد قاچاق به‌شدت افزایش پیدا کرده است. در سال 89 تاثیر قاچاق بر بازار داخلی در مرز هشدار قرار گرفته است به طوری‌که بررسی هشت ماه ابتدایی سال 89 و مقایسه آن با 12ماه سال 88 نشانگر عمق فاجعه خواهد بود. »


نگاه آرمان گرایانه‌ای که در بازار ایران به سیگار وجود دارد و انکار واقعیت ثروت‌سازی صنعت سیگار و اصرار بر ریشه کن کردن این صنعت سبب شده است تا سود سرشاری از قاچاق این محصول نصیب قاچاقچیان شود و در مقابل شرکت دخانیات ایران صدمه‌های آشکاری را بر پیکره خود مشاهده کند. موضوعی که حسین طلا، مدیر عامل شرکت دخانیات ایران در گفت‌وگو با همشهری بازار در رابطه با آن این‌گونه توضیح داده است: «حاکمیت‌ها برای مدیریت هرکدام از واقعیت‌های اجتماعی، سازوکار مخصوصی را ایجاد کرده‌اند. برای موضوع دخانی هم سازوکاری که چیده شده بر این حساب است که هم بهترین منفعت از آن برده شود و هم آن را مدیریت کنند. پس به این شکل افرادی که در دخانیات مشغول به فعالیت هستند با این نگاه به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند که سیگار مضر است- اما قاچاق سیگار به‌لحاظ اینکه نمی‌دانیم چه چیزی دارد، تولید می‌شود و اینکه چه چیزهایی آمیخته آن می‌شود- سلامتی را بیش از حد به خطر می‌اندازد. در این شرایط باید با آن مبارزه کرد یعنی این نگاه قطعا درجهت سلامتی گام برداشته است. به عبارت دیگر مقداری به نیت‌ها و مقداری هم به عملکرد بازمی‌گردد. »


مدیرعامل شرکت دخانیات ادامه داده است: « به‌طور مثال سال گذشته 25 هزار تن توتون مصرف کردیم. اگر در این 25 هزار تن توتونی که مصرف شده است با نگاه منفعت‌طلبانه فرض بگیرید که دو هزار تن توتون بی‌کیفیت ریخته شود و به دست مصرف‌کننده برسانند، سلامت مردم بیشتر به خطر خواهد افتاد یا خیر؟ حالا اگر شرکتی به نام شرکت دخانیات که یک شرکت حاکمیتی است، آمد و جلوی آن را گرفت و بررسی کرد که سیگار‌هایی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، ضرر دارد اما حداقل استاندارد لازم را باید داشته باشد، می‌توان نتیجه گرفت شرکت دخانیات، شرکت لازمی است. پس شرکت دخانیات با این نگاه که این واقعیت اجتماعی را دارد مدیریت می‌کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha