سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش‌وپرورش، روز گذشته در گفت‌وگویی از آموزش حقوق به دختران در مدارس خبر داده است. او همچنین از جزئیات اجرای طرحی با عنوان «بشری» و توزیع بسته‌های بهداشت فردی در میان دانش‌آموزان مناطق محروم گفته است.

آموزش حقوق به دانش‌آموزان دختر

سلامت نیوز: مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش‌وپرورش، روز گذشته در گفت‌وگویی از آموزش حقوق به دختران در مدارس خبر داده است. او همچنین از جزئیات اجرای طرحی با عنوان «بشری» و توزیع بسته‌های بهداشت فردی در میان دانش‌آموزان مناطق محروم گفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ،مدیرکل امور زنان وزارت آموزش‌وپرورش با تشریح جزئیات طرح‌های در دست انجام در وزارت آموزش‌وپرورش گفت: طرح «بشری» پیش‌از‌این نیز در حوزه بهداشت دختران اجرا می‌شد. این طرح در سال‌های گذشته با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری اجرا می‌شد؛ اما از سال گذشته وزارت آموزش‌وپرورش به‌تنهایی اجرای آن را برعهده گرفته و ادامه می‌دهد.

مینایی‌پور با اشاره به اینکه این طرح ویژه مناطق محروم است، افزود: طرح بشری طرحی برای آموزش دوران بلوغ به دختران و توزیع بسته‌های بهداشتی در میان آنهاست. میزان رضایت استان‌ها از این طرح بالاست و هرساله اعلام نیاز می‌کنند. حوله، مسواک، خمیر‌دندان و نوار بهداشتی از‌جمله محتویات این بسته‌ها هستند. تلاش می‌کنیم مدارس شبانه‌روزی را به صورت ویژه ببینیم و حتما بسته‌ها را در میان مدارس شبانه‌روزی دخترانه توزیع کنیم. در این زمینه حتما به مشاوران استان‌ها تأکیداتی خواهیم داشت. ما در مناطق محروم می‌بینیم که وضعیت‌ بهداشتی مدارس، به‌ویژه مدارس شبانه‌روزی خوب نیست و دانش‌آموزان دختر از این نظر محرومیت زیادی دارند و ما در بسته‌های آموزشی وسایل بهداشتی شخصی و به‌اضافه آن حوله و نوار بهداشتی نیز در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهیم.

مینایی‌پور درباره بودجه لازم برای اجرای این طرح گفت: هنوز بودجه ما برای این برنامه مصوب نشده است؛ البته مشاوران امور استان‌ها به بودجه کشوری بسنده نمی‌کنند و از خود ادارات کل استان‌ها بودجه می‌گیرند؛ ضمن آنکه از حمایت خیران و جلب کمک سازمان‌های دیگر نیز بهره می‌گیرند، طرح آموزش بهداشت را پیش می‌برند و در‌این‌میان از کمک وزارت بهداشت هم استفاده می‌کنند. البته معاونت تربیت بدنی وزارتخانه هم به کمک آمده و بودجه‌ای به این امر اختصاص داده است.


مدیرکل امور زنان وزارت آموزش‌وپرورش همچنین درباره آموزش مسائل حقوقی به دختران تأکید کرد: این آموزش‌ها سه، چهار سال است که در مدارس انجام می‌شود و از اول مهر نیز دوره جدید این آموزش شروع می‌شود. منبع آموزشی به دختران هم یک کتاب حقوقی است که برای همین هدف تهیه شده و معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در زمان حضور شهیندخت مولاوردی آن را تهیه و تنظیم کرده بود و در همه کشور به صورت پایلوتی به یک‌سری از دختران آموزش مسائل حقوقی داده می‌شود.

مینایی‌پور با تأکید بر اینکه این آموزش‌ها فوق‌برنامه است و جزء واحد درسی محسوب نمی‌شود، تأکید کرد: این کلاس‌ها فوق‌برنامه است و از سوی مشاوران زنان استان‌ها در هفته آموزش داده می‌شود. در این کتاب‌ها حقوق اساسی و حقوق شهروندی و حقوق مربوط به یک فرد به آنها آموزش داده می‌شود؛ اما از طرفی چون این کلاس‌ها فوق‌برنامه هستند، شاید سنجش و محکی وجود نداشته باشد که دانش‌آموزان در مسیر آموزش حقوق دقیقا به چه نقطه‌ای رسیده‌اند. این یک آموزش فوق‌برنامه است. بعضی‌ از افراد ممکن است اصلا استفاده نکنند، ما کتاب را در اختیار بچه‌ها می‌گذاریم و چون امتحانی گرفته نمی‌شود، نمی‌دانیم چقدر یاد می‌گیرند.


به گفته مینایی‌پور بسته‌های جدید‌ آموزشی به همین چند طرح ختم نمی‌شود. او با اشاره به طرح آموزش مهارت‌های زندگی نیز تأکید کرد: علاوه بر حقوق و بسته‌های بهداشتی، طرح‌هایی برای آموزش و ازدواج دختران در سال یازدهم و دوازدهم خواهیم داشت که حتما از اول مهر در برنامه‌های آنها گنجانده خواهد شد. در این طرح هدف این است که راه‌های انتخاب همسر آموزش داده شود. شیوه‌های برخورد با همسر و اتفاقات مراسم خواستگاری، اینکه در زندگی زناشویی چگونه با طرف مقابل سازش داشته باشند تا بتوانند مسیر زندگی آینده خود را درست تشخیص بدهند. برای ما بسیار مهم است که دختران و پسران با کمترین خطا در انتخاب مسیر زندگی مشترک خود وارد شوند و به‌همین‌دلیل سعی کرده‌ایم نکات کلیدی را برای ازدواج به آنها گوشزد کنیم و البته در برنامه‌مان هست که پسران هم آموزش ببینند.


 او افزود: این طرح به خاطر این است که بچه‌های طلاق در مدارس بیشتر شده‌اند و روز به روز تعداد زن سرپرست خانوار در حال افزایش است. برای همین یک برنامه آموزشی طرح‌ریزی می‌کنیم تا آموزش‌هایی را که دختران دانش‌آموز در متوسطه دوم به آن نیاز دارند، ببینند و وقتی وارد زندگی می‌شوند، مهارت زندگی پایدارتری را داشته باشند. طرح یادشده آماده است و بسته آموزشی لازم را پیش‌بینی کرده‌ایم که اجرای آن بستگی به تأمین اعتبار دارد. 
برنامه دیگری که مدیرکل امور زنان و خانواده درباره آن به «شرق» خبر داد، طرح خواهرخواندگی بود. مینایی‌پور در‌این‌باره نیز گفت: طرح دیگر ما برای دختران مناطق محروم، مدارس خواهرخوانده است. در این طرح مدارس دخترانه مناطق محروم با یکی از مدارس برخوردار مناطق دیگر خواهر‌خوانده می‌شوند و از لحاظ آموزشی و فرهنگی و ارتقای سطح آموزش دختران در مناطق محروم کمک می‌کنند.


اعتراض به یک رفتار نابخردانه
همچنین بنا بر خبری دیگر روز گذشته وزارت آموزش‌وپرورش به برخورد ناشیانه با گروه سرود دانش‌آموزان ناشنوا در نمایشگاه قرآن كریم نیز واکنش نشان داده است. رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد: با تمام وجود، هنرمندی دانش‌آموزان عزیز استثنائی را می‌ستاییم و وظیفه داریم زمینه را برای بروز و رشد توانمندی‌های آنان در تمام مجامع داخلی آماده كنیم.


مرتضی نظری، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی آموزش‌وپرورش، ضمن ابراز تأسف از برخورد ناشیانه با گروه سرود دانش‌آموزان با نیازهای ویژه (استثنائی) در نمایشگاه قرآن كریم اظهار كرد: وزارت آموزش‌وپرورش در بیست‌وششمین نمایشگاه قرآن كریم با 19 غرفه در بخش‌های مختلف میزبان بازدیدكنندگان است كه در یكی از غرفه‌ها، گروه سرود دانش‌آموزی «آوای دستان» از مجتمع استثنائی متوسطه الهام (ناحیه 2 شهر ری) چندشب به اجرای سرودی با مضامین بلند اخلاقی و فرهنگی پرداختند و از آنجا كه دانش‌آموزان با «نیازهای ویژه» به دلیل ناتوانی در تكلم از زبان اشاره (پرامید) و حركات دست استفاده می‌كنند، شب گذشته در حین اجرای سرود، مسئول یكی از غرفه‌های سازمانی در نهایت كج‌سلیقگی و ناآگاهی و فقدان دانش از زبان اشاره و اجرای آن، با رفتاری ناشایست به بهانه اینكه این كار، مصداق حركات موزون است،

از اجرای سرود دانش‌آموزی ممانعت به عمل ‌آورد و اجرای سرود دانش‌آموزان را متوقف كرد. نظری در ادامه با اشاره به حمایت آموزش‌وپرورش از هنرمندی دانش‌آموزان عزیز با نیازهای ویژه تأكید كرد: ضمن نادرست‌خواندن رفتارنابخردانه مسئول غرفه مذكور، با تمام توان از هنرمندی دانش‌آموزان عزیز حمایت می‌كنیم و زمینه را برای بروز و رشد توانمندی‌های آنان در تمام مجامع داخلی و ملی آماده می‌كنیم و بار دیگر به‌این‌وسیله اعلام می‌کنیم اشخاص، نهادها و دستگاه‌هایی كه شناخت و صلاحیتی در مسائل پیچیده آموزش‌وپرورش را ندارند، نباید به خود اجازه دهند وارد این عرصه شوند. او در پایان افزود: كسانی كه تنگ‌نظرانه راه را بر ورود هنر و موسیقی برای انتقال مفاهیم فرهنگی و اخلاقی می‌بندند، نه‌تنها خدمتی به رشد جامعه نمی‌كنند بلكه عامل توقف و عقب‌ماندگی آن هستند و نسل جدید را دچار دلزدگی می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha