چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳

صبح روز بعد از انتشار، موج پیامك‌های آموزش و پرورش به تلفن‌های همراه خبرنگاران آغاز شد: «فوری... رییس مركز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در مورد ماجرای آزار و اذیت دانش‌آموزان تهرانی گفت: وزارت آموزش و پرورش در بالاترین سطح ممكن و با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی، قضایی و حقوقی اقدامات خود را انجام می‌دهد و نتیجه را به زودی اطلاع‌رسانی خواهد كرد».

آموزش و پرورش در محاصره افكار عمومی

سلامت نیوز: صبح روز بعد از انتشار، موج پیامك‌های آموزش و پرورش به تلفن‌های همراه خبرنگاران آغاز شد: «فوری... رییس مركز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در مورد ماجرای آزار و اذیت دانش‌آموزان تهرانی گفت: وزارت آموزش و پرورش در بالاترین سطح ممكن و با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی، قضایی و حقوقی اقدامات خود را انجام می‌دهد و نتیجه را به زودی اطلاع‌رسانی خواهد كرد».

  

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد،«فوری... طی حكمی، صبح امروز صادر شد: دستور وزیر آموزش و پرورش به بازرس ویژه وزارتی در مورد رسیدگی به ماجرای آزار و اذیت دانش‌آموزان مدرسه‌ای در منطقه ٢ تهران». وزارت آموزش و پرورش از دو روز گذشته و با انتشار خبر آزار جنسی دانش‌آموزان یك مدرسه پسرانه در غرب تهران زیر هجمه سوالات و نگرانی‌های افكار عمومی است و در مقابل تلاش دارد تا با تشكیل پرونده‌ای ویژه یادآوری كند كه خودش هم در مقام شاكی قرار دارد.

خبر در شبكه‌های مجازی و رسانه‌های مختلف پیچیده است و با هر بار دست به دست شدن جزییات، شایعات و شنیده‌های بیشتری به آن افزوده می‌شود. آموزش و پرورش می‌گوید كه در جریان پرونده‌ای كه در جریان است سه شكایت ثبت شده وجود دارد و خبرهای دیگری كه گاه به نقل از والدین دانش‌آموزان مطرح می‌شود عدد دانش‌آموزانی كه در معرض آسیب قرار گرفته‌اند را ١٦ نفر اعلام می‌كنند.

تا اینجا آنچه مشخص شده این است كه ناظم یا به قولی معاون انضباطی مدرسه‌ای در غرب تهران با نشان دادن ویدئوی مستهجن به تعدادی از دانش‌آموزان آنها را وادار به اعمال غیراخلاقی می‌كرده است. جزییات ماجرا جایی میان اظهارات غیررسمی، شایعات و ابهامات پرونده تا قبل از رسیدگی قضایی گم می‌شود.

سراغ این واژه‌ها نروید

از سوی آموزش و پرورش تنها یك نفر مجاز به اظهارنظر رسمی در مورد این پرونده است. «ناصر كوهستانی»، مدیر آموزش و پرورش منطقه ٢ شهر تهران می‌گوید كه حالا آموزش و پرورش هم در كنار اولیا، شاكی و پیگیر این پرونده است: «وقتی در مورد عمل غیراخلاقی این فرد كه از نیروهای غیردولتی ما در این مدرسه بود به ما اطلاع‌رسانی شد، بلافاصله هیاتی را برای رسیدگی به این موضوع تشكیل دادیم. در كنار شكایت اولیا ما هم پرونده دقیقی را در مراجع قضایی به جریان انداخته‌ایم.

بعد از این اتفاق مدیر مدرسه را به دلیل سهل‌انگاری بلافاصله از مجموعه عزل كردیم و مدیر جدیدی را تعیین كردیم كه ایام امتحانات با آرامش طی شود. پرونده مدرسه متخلف به شورای نظارت ارجاع داده شده و منتظر تصمیم در مورد آن هستیم.» اولین تاریخی كه نشست اولیای نگران با مقامات آموزش و پرورش برگزار شد ٢٩ اردیبهشت بود. در ویدئویی كه از بحث چند نفراز اولیا بر سر این موضوع منتشر شده معاون كوهستانی پس از یكی از امتحانات مشغول پاسخگویی و تایید ضمنی اتفاق دیده می‌شود. ویدئویی كه در ٤٨ ساعت گذشته به صورت وسیع در شبكه‌های مجازی دست به دست چرخید و به عنوان سندی از تایید «تجاوز» از آن نام برده شد.

اما كوهستانی از آوردن هر گونه واژه تعریف‌كننده برای این اتفاق خودداری می‌كند و در پاسخ به اینكه آیا مشخص شده كه این موضوع در ذیل تجاوز یا آزار جنسی قرار می‌گیرد می‌گوید: «این یك موضوع غیراخلاقی بوده، سراغ این واژه‌ها نرویم. اول باید مرجع قضایی به ما اعلام كنند كه جرم چه بوده و تا آن زمان ما از اتفاقی كه رخ داده به عنوان «امر غیراخلاقی» یاد می‌كنیم. نباید جامعه را ملتهب كرد و باید منتظر نظر مراجع قضایی بود و بعد تصمیم گرفت.»

كوهستانی می‌گوید كه این اتفاق خارج از مدرسه رخ داده است و می‌گوید: «این فرد به هیچ عنوان به اتفاقاتی كه افتاده اشاره نمی‌كند و باید منتظر تصمیم قضایی بود. تا الان در فضای مجازی التهاب و شایعه و اضافه‌نویسی در مورد اتفاق رخ می‌دهد.»

این فرد ٢٧ ساله از اول مهر سال ٩٦ به عنوان معاون انضباطی مدرسه یا همان ناظم كارش را شروع كرده بود و قبل از آن هم سه چهار سال در منطقه ٣ سابقه كار داشت. در جو ملتهبی كه به قول او در فضای مجازی ایجاد شده، روز گذشته كاربران بارها به ارتباط خانوادگی متهم با یكی از افراد صاحب نفوذ اشاره می‌كردند و برخی هم خبر از آزادی او می‌دادند و ابراز نگرانی می‌كردند كه ارتباط خانوادگی شاید منجر به رسیدگی متفاوت به این پرونده قضایی شود. كوهستانی می‌گوید: «در مورد ارتباط این شخص با یكی از افراد صاحب‌نفوذ من هم فقط شنیده‌ام اما اطلاع دقیقی ندارم. این فرد آزاد نشده و در بازداشت به سر می‌برد.»

كوهستانی چند بار تاكید می‌كند كه فضای آن مدرسه و امتحانات در حال حاضر «آرام» است: «همه بچه‌ها دارند در آرامش كامل امتحانات را می‌گذرانند. ما داریم كارمان را انجام می‌دهیم. اتفاقا تعدادی از اولیا معترض هستند كه چرا این موضوع به فضای مجازی كشیده شده؟ سه، چهار نفر از اولیا به اصطلاح آتش ‌به ‌اختیار عمل كردند. در پرونده شكایت سه مورد ثبت شده و ما‌بقی مواردی كه گفته می‌شود، احساسی است.»

 

مجلس تذكر داد

«آقای رییس‌جمهور تا كی ما باید آموزش و پرورش را در اولویت دهم قرار دهیم؟ تا كی آموزش و پرورش با توجه به شرایط و معیشت و منزلت اجتماعی همكاران فرهنگی ما، سهم آن در بودجه عمومی كشور ١٠,٢ درصد باشد در صورتی كه در سال گذشته سهم آموزش و پرورش در بودجه عمومی ۹ درصد بوده، بودجه سال ۹۶، بودجه آموزش و پرورش ۳۶ میلیارد تومان و در سال ۹۷، ۴۲ هزار میلیارد تومان است كه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان كسری بودجه دارد.» فریده اولاد‌قباد، عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی روز گذشته در تذكر شفاهی به پایان جلسه علنی مجلس به سراغ موضوع آموزش و پرورش رفت و بحث را به آسیب‌های اجتماعی هم كشاند: «وزارت آموزش و پرورش باید در اولویت اول دولت قرار گیرد. در رابطه با آسیب‌های اجتماعی كه در مدارس اتفاق می‌افتد ما با كسری نیرو در آموزش و پرورش مواجه هستیم.

با توجه به شاخص‌های محاسبه نیروی مورد نیاز در مدارس، ما با كسری نیرو و مشاور در مدارس مواجه هستیم. به ازای ۲۸۸ دانش‌آموز در مقطع ابتدایی، ما باید مشاور داشته باشیم اما امروز میزان مشاور ما صفر است. به ازای ۹۶ دانش‌آموز، ما باید مربی پرورشی داشته باشیم، مربی پرورشی نداریم

به دنبال این امر شاهد آسیب‌های اجتماعی در مدارس هستیم.»برخی از نمایندگان دیگر مجلس با لحنی صریح‌تر در مورد این موضوع از وزیر آموزش و پرورش توضیح خواسته‌اند: «در خصوص وقایع خلاف اخلاق و شرع در منطقه ۲ آموزش و پرورش تهران در یكی از مدارس غیرانتفاعی انتظار برخورد جدی و مجازات متناسب در اسرع وقت و اطلاع به نمایندگان مجلس را داریم.» این تذكر كتبی از سوی بابایی‌صالح نماینده، بویین‌زهرا و ۱۲ نفر از نمایندگان مجلس ارایه شده است. سیدقاسم جاسمی، نماینده كرمانشاه لحن را تندتر كرد و خطاب به وزیر آموزش و پرورش تذكر داد: «عدم نظارت شما باعث فاجعه ناگوار و غیراخلاقی در یكی از مدارس تهران شده كه هیچ‌وقت قابل جبران نیست.»

الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران هم به بحثی اشاره كرد كه از سوی كاربران بسیاری در شبكه‌های اجتماعی مطرح شده بود: نظام گزینش معلمان. فخاری به ایسنا گفته است: «با همه گزینش‌های سیاسی و عقیدتی كه در سازمان‌های مختلف همچون آموزش و پرورش برای جذب نیرو انجام می‌شود چطور یك ارزیابی دقیق، علمی و كارشناسی در مورد سلامت روان و جنسی افرادی كه نزدیك‌ترین و بیشترین ارتباط را با كودكان دارند، صورت نمی‌گیرد؟»

معرفی متهم تعرض جنسی در مدرسه به زندان

جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته در مورد آزار دانش آموزان در منطقه ٢ گفت : حسب گزارش مورخ ١٣٩٧/٣/٧ مرکز عملیات پلیس اطلاعات و امنیت عمومی تهران بزرگ در تاریخ ١٣٩٧/٣/٦ و در پی تماس شهروندان با مرکز فوریت‌های پلیس ١١٠ مبنی بر وقوع درگیری در یکی از دبیرستان‌های غرب تهران، مأموران پلیس به محل اعزام شدند و متعاقبا ١٥ نفر از اولیای‌ دانش‌آموزان مبادرت به طرح شکایت نموده و اعلام کرده‌اند متهم به فرزندانشان تعرض جنسی نموده است.

متهم نزد ضابطان و قاضی دادسرا اقرار نموده که در یک نوبت فیلم‌های مستهجنی که در گوشی تلفن همراه خود داشته است را برای تعدادی از دانش‌آموزان پخش کرده است، اما سایر اتهامات را منکر شده است. با انعکاس موضوع به دادسرا و تشکیل پرونده کیفری، متهم تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و با صدور قرار تأمین به زندان معرفی شده است. تحقیقات در پرونده ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha