چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 245144

انگل موجود زنده‌ای است که روی بدن یک موجود زنده یا درون آن زندگی و ازموجود زنده‌ میزبان تغذیه می‌کند.

راه های تشخیص وجود انگل در بدن

سلامت نیوز: انگل موجود زنده‌ای است که روی بدن یک موجود زنده یا درون آن زندگی و ازموجود زنده‌ میزبان تغذیه می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، انگل‌ها می‌توانند موجب بیماری وحتی مرگ شوند، اما خوشبختانه اگر زود تشخیص داده شوند ، قابل درمان است.


  انگل ها به سه دسته تقسیم می شوند
تک یاخته ها که موجودات زنده تک سلولی بسیار کوچکی هستند و معمولا داخل روده ها، خون یا بافت بدن زندگی می کنند؛ کرم های روده که کرم هایی انگلی هستند مثل کرم های نواری، لوله ای و سر تیغی؛ و انگل های برون زی شامل کنه ها، کک ها، شپش ها و مایت ها که به پوست می چسبند یا درون آن لانه می کنند.
انگل ها می توانند موجب بیماری و حتی مرگ شوند.


علایم میزبانی
 از تمیزی آبی که خوردید یا در آن شنا کردید مطمئن نیستید
تفاوتی ندارد در یک سفر خارجی باشید و ازشیر آب بنوشید یا در دریاچه پشت یک سد کمی آب تنی کنید؛ خوردن آب آلوده یکی از شایع ترین دلایل ابتلا به انگل است.


   گوشت خام می خورید
اگر به دنبال آن هستید که از ابتلا به انگل جلوگیری کنید، از مصرف غذاهایی که از آن گوشت خام استفاده می شود، پرهیز کنید. خوردن گوشت خام یا کم پخته گاو و همین طور ماهی خام می تواند به عفونت منجر شود.


  دچار کاهش وزن هستید
بیماری های زیادی وجود دارد که باعث کاهش بی دلیل وزن می شود و عفونت انگلی هم یکی از این بیماری هاست.


  سیستم ایمنی بدن تان ضعیف است
ضعف سیستم ایمنی می تواند بدن را از مقابله با انگل ها باز دارد. به همین دلیل افراد مبتلا به دیابت و اچ آی وی و همین طور کسانی که به دلیل عمل پیوند عضو داروهای مهار سیستم ایمنی مصرف می کنند، بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به عفونت انگلی قرار دارند.
  زمان زیادی را در دستشویی می گذرانید
ابتلا به انگل ژیاردیا یکی از شایع ترین بیماری های انگلی روده ای است. درصورت ابتلا به این انگل، به سرعت متوجه علایم ناخوشایند آن خواهید شد. این عفونت با اسهال بسیار رقیق، گاز معده، شکم درد و کم شدن آب بدن طی یک تا سه هفته بعد از ابتلا همراه است.


  علایم دیگر
شایع ترین علایم ناشی از عفونت انگلی احتمالا نشانه های مشابه سندروم روده تحریک پذیر است. انگل های معده ای روده ای می تواند باعث شکم درد، نفخ، اسهال، خارش مقعدی و انسداد روده ها شود.


  دچار مشکل تنفسی هستید
انگل علاوه برروده ها می تواند در نقاط دیگر بدن هم رشد کند. اگر انگلی درون ریه زندگی کند، می تواند باعث بروز علایمی در تنفس شخص مثل سرفه یا تنگی نفس شود.


  ترشحات واژن تغییرات غیرمعمولی داشته است
انگل تک یاخته ای به نام تریکوموناس واژینالیس عامل یکی از بیماری های شایع مقاربتی است. علایم ناشی از این عفونت انگلی عبارت است از: بروز تغییر در ترشحات واژن (ممکن است رقیق تر یا غلیظ تر و به رنگ سفید یا کمی زرد یا سبز شود و بویی مثل ماهی داشته باشد)، خارش، قرمز شدن و سوزش اندام های تناسلی، سختی ادرار و احساس درد در زمان برقراری رابطه جنسی.
 
 
عفونت ناشی از انگل ها با مصرف دارو قابل درمان است. بیماری های مرتبط با انگل تنهامختص کشورهای فقیر نیست و سالانه میلیون ها نفر درسراسر دنیا و حتی در کشورهای پیشرفته به عفونت انگلی دچار می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha