امروز چهارشنبه، ‪ ۲۲‬فروردین ماه برابر با ‪ ۱۱‬آوریل ‪ ۲۰۰۷‬است. ‪ ۲۵۲‬سال پیش در چنین روزی، "جیمز پاركینسون" پزشك و دیرین شناس انگلیسی متولد شد.

او یكی از نخستین كسانی بود كه علایم آپاندیسیت را شرح داد و فهمید كه پارگی آپاندیس می‌تواند باعث مرگ شود.

پاركینسون همچنین برای نخستین بار نوعی بیماری را كشف كرد و آن را "فلج‌لرزان" نامید كه امروزه آن را تحت عنوان بیماری پاركینسون می‌شناسند.

پاركینسون همچنین تحقیقات مهمی در زمینه ماهیت و درمان نقرس انجام داد.

همچنین در چنین روزی در سال ‪ ۱۹۵۲‬در یكصد و نود و هفتمین سالگرد تولد پاركینسون، برای نخستین بار در جهان بیماری پاركینسون به صورت موفقیت- آمیزی از طریق جراحی، توسط دكتر "ایروینگ كوپر" در نیویورك تحت درمان قرار گرفت.

تا پیش از ساخت داروی "ال -دوپا" در ‪ ،۱۹۶۸‬درمان بیماری پاركینسون از طریق جراحی پدانكولوومی انجام می‌شد.

پاركینسون از جمله بیماریهای مغز و اعصاب در سنین بعد از ‪ ۶۰‬سالگی است از هر ‪ ۱۰۰‬نفر بالای ‪ ۶۰‬سال یك نفر به پاركینسون مبتلا می‌شوند.البته این بیماری گاه در افراد جوانتر هم دیده می‌شود كه پنج تا ‪ ۱۰‬درصد بیماران را تشكیل می‌دهند.

بعد از آلزایمر، پاركینسون شایع‌ترین بیماری مخرب اعصاب به حساب می‌آید پاركینسون بیماری مزمن و پیشرونده‌ای است كه در آن سلولهای ترشح‌كننده دوپامین در جسم سیاه در مغز می‌میرند و در فقدان دوپامین حركات بدن نامنظم می شود.

پاركینسون بر اساس دو علامت یا بیشتر از چهار علامت اصلی بیماری مشخص می شود. ارتعاش و لرزش دست و پا در حالت استراحت ، كندی حركات ، سختی و خشك شدن دست و پا و بدن و نداشتن تعادل این چهار علامت اصلی را تشكیل می‌دهند.

در مراحل اولیه بیماری، ارتعاش اندام ملایم و معمولا در یك طرف بدن وجود دارد و احتیاجی نیز به درمان ندارد اما با پیشرفت بیماری فردی كه دست لرزان خود را در جیب یا پشت خود پنهان می‌كند یا چیزی را برای كنترل ارتعاش مدام در دست می‌گیرد، دیگر قادر به پنهان كردن لرزشهای شدید اندام به ویژه به هنگامی كه می‌خواهد تمركز بیشتری به خود دهد نیست.

لرزش معمولا بیش از هر محدودیتی تاثیر منفی بر روان بیمار دارد. كم كم تكه كردن غذا ، لباس پوشیدن ، اصلاح و استحمام وقت زیادی از بیمار می‌گیرد حركات بیمار مثل نشستن و برخاستن از صندلی و راه رفتن او اهسته می‌شود و بیمار حالت قوز پیدا می‌كند، صدای او یكنواخت و نگاه او خیره و بدون احساس می‌شود.

پیشرفت پاركنیسون معمولا تدریجی است و سرعت آن از فردی به فرد دیگر فرق می‌كند.

هدف از درمان بیماران با داروی ال‌دوپا، جلوگیری از ناتوان شدن و از كار افتادگی بیمار مبتلا است. اغلب این بیماران نیازمند دریافت داروهای اعصاب و روان نیز هستند.

در چنین روزی در سال ‪" ۱۸۶۳‬هوگو مونشتربرگ" روان شناس و فیلسوف آلمانی الاصل آمریكایی، یكی از پیشگامان رفتار گرایی و یكی از بنیانگذاران طب كار و پزشكی صنعتی متولد شد.

او یكی از نخستین كسانی است كه به تاثیرات فیزیكی و اجتماعی بر نیروی كار و مشكلات و خستگی كارگران توجه كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha