مددكاران اجتماعی در سوانح و بحران ها باید با مهارت های حرفه ای و برنامه ریزی دقیق وارد عمل شوند تا خدمت رسانی به بازماندگان به نحو صحیح صورت گیرد.

سلامت نیوز : مددكاران اجتماعی در سوانح و بحران ها باید با مهارت های حرفه ای و برنامه ریزی دقیق وارد عمل شوند تا  خدمت رسانی به بازماندگان به نحو صحیح صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار وب دا، دكتر انور صمدی راد رییس كمیته علمی سمپوزیوم نقش مددكاری در بلایای طبیعی در نشست خبری كه امروز برگزار شد ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: مددكاری اجتماعی یك رشته تحصیلی است كه در بلایای طبیعی نقش مؤثری را بر عهده دارند و در حال حاضر 500 مددكار آموزش دیده رسمی كه مدرك تحصیلی مددكاری دارند و یا با مدارك مشابه مانند روانشناسی، در وزارت بهداشت مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: با همكاری و همفكری مسئولین در وزارت بهداشت شروعی را برای آموزش مددكاران اجتماعی در سراسر كشور و همچنین مددكاران شاغل در نظر گرفتیم تا آموزش های مستمر و تكنیكی در این زمینه به آنها داده شود و گواهی های لازم نیز بعد از گذراندن این دوره ها به آنان ارائه شود.تا بتوانند در بلایای طبیعی صحنه گردان باشند و بتوانند این بحران را مدیریت كنند.

دكتر صمدی راد ادامه داد:  بسیاری از مطالعات نشان می دهد كه اگر مددكاران اجتماعی به صورت مستمر و با برنامه ریزی مدون بتوانند به آسیب دیدگان كمك رسانی كنند كار برای بقیه گروه های امدادی بسیار آسان تر می شود.

وی نقش رسانه‌ها و همکاری آنان با مددکاران اجتماعی را ضروری دانست و افزود: با همکاری همه رسانه‌های جمعی و ملی، مسئولان جامعه و همچنین مردم با ابعاد فاجعه و مجموعه اقدامات انجام یافته و در حال انجام، آگاهی پیدا کرده و همکاری و مساعدت‌های لازم را به عمل می‌آورند و در واقع مددكاران و اصحاب رسانه باید در سوانح ناشی از بلایای طبیعی ارتباط دو سویه ای با یكدیگر داشته باشند.

سازمان مركزی  نظارت بر مراكز آموزشی مددكاری مهمترین نیاز مددكاران

دكتر غنچه راهب دبیر كمیته نخستین سمپوزیوم نقش مددكاران اجتماعی در بلایای طبیعی در ادامه این نشست ضمن بیان این مطلب ابراز داشت: مددكاری یك حرفه است كه صاحبان این حرفه برای آن كه بتوانند مشكلات مردم را بهتر حل كنند باید در كنار تخصص های لازم، دانش و اخلاق حرفه ای نیز داشته باشند.

وی بحران ها و بلایای طبیعی را به سه دوران اضطراری،‌انتقالی و بازسازی تقسیم كرد و افزود: مرحله اول مربوط به دوره بحران، مرحله دوم مربوط به فروکش بحران و به دنبال آن مرحله بازتوانی بازماندگان است که این اقدامات می‌تواند از نظر اقتصادی، روانی، اجتماعی و فیزیکی صورت گیرد.

دكتر راهب مهمترین وظیفه مددكاران اجتماعی را حفظ كرامات انسانی در بحران ها و بلایای طبیعی دانست و خاطرنشان كرد: در بلایای طبیعی، مددكاران پابه پای مردم حركت كرده و در شرایط متفاوت، مشكلات آن ها را لمس می كنند و این شناخت باعث می شود تا نیازهای اصلی بازماندگان را بهتر شناخته و بازخوردها را ارئه دهند.

به گفته دبیر كمیته نخستین سمپوزیوم مددكاری اجتماعی، در حال حاضر مددكاران در رشته های كارشناسی و كارشناسی ارشد مشغول به تحصیل بوده و افرادی می توانند در این حیطه فعالیت كنند كه دوران تحصیلی را در این رشته سپری كرده باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha