پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸

معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان این که 34 درصد مدارس نیازمند مقاوم سازی هستند، اظهار کرد: ۲۷ درصد مدارس کشور شامل مدارسی می شوند که باید تخریب و از نوساخته شوند .

11 استان زیر خط میانگین آموزشی

سلامت نیوز:معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان این که 34 درصد مدارس نیازمند مقاوم سازی هستند، اظهار کرد: ۲۷ درصد مدارس کشور شامل مدارسی می شوند که باید تخریب و از نوساخته شوند .

به گزا رش سلامت نیوز به نقل از خراسان ،رخشانی مهر عصر سه شنبه در نشستی خبری ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: علاوه بر این ۳۹ درصد مدارس کشور از استحکام لازم برخوردارند ضمن آن که ۱۷۰۰ کلاس درس در کشور در کانکس و ۹۸۷ کلاس در مدارس خشتی و گلی برگزار می شود. وی مدارس با قدمت ۴۰ ساله را مدارس تخریبی اعلام کرد و گفت: مدارسی هستند که قبل از سال ۱۳۶۷ ساخته شده اند و این مدارس عموما در مقابل زلزله مقاوم نیستند.

در این صورت این مدارس در اولویت تخریب و بازسازی دوباره قرار دارند. وی افزود: اعتبار ما در بودجه مصوب برای سال ۹۷ ؛ ۱۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده اما قرار است دولت از محل بند «م» تبصره ۵ قانون بودجه هزار میلیارد تومان اوراق برای این سازمان منتشر کند. در کنار این ها حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان مصوب استانی داریم و در مجموع چهار هزار میلیارد تومان می شود.

اما در سال های گذشته ۵۰ درصد بودجه های مصوب محقق شد و معتقدیم حتی این اعداد و ارقام کفایت بازسازی مدارس موجود را نمی دهد. رخشانی مهر همچنین به مدارس سبز که به تازگی ساخت آن ها در سازمان نوسازی آغاز شده است، اشاره کرد و گفت: در این مدارس شاخصه هایی مثل استفاده از انرژی خورشید یا انرژی های نو و مدیریت پسماند مدنظر است.

همچنین در معماری مدارس سعی می کنیم طرح هایی را انتخاب کنیم که کمترین هدررفت انرژی را دارند. البته ساخت مدارس سبز زمان بر است. به گفته وی ابلاغ اعتبار برای طراحی مدارس سبز صورت گرفته و اکنون در مرحله فراخوان است تا دانشگاهیان و متخصصان طرح های خود را ارائه دهند. وی همچنین سرانه استاندارد فضای آموزشی در کشور را  39/8 متر مربع اعلام کرد و گفت: سرانه متوسط فضای آموزشی در کشور 18/5 مترمربع است که هم اکنون حدود ۱۱ استان زیر خط میانگین قرار دارند.  

وی افزود: استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، البرز، تهران، قم، گیلان، گلستان، آذربایجان غربی، کرمان، خوزستان و خراسان رضوی زیر خط میانگین فضای آموزشی قرار دارند. رخشانی مهر گفت: سرانه فضاهای آموزشی شهری96/4 متر مربع است یعنی از سرانه میانگین کمتر است که ۱۵ استان کشور در حوزه‌های شهری زیر خط میانگین قرار دارند.  میانگین سرانه فضای آموزشی در حوزه روستایی نیز 81/5 متر مربع است که در حوزه روستایی ۱۰ استان زیر خط میانگین قرار دارند. همچنین رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در این نشست اعلام کرد: برای ایمن‌سازی و احداث مدارس در نقاط محروم به 40 هزار میلیارد تومان نیاز داریم. محمدرضا حافظی اظهار کرد: هم اکنون ۶۵۰ هزار خیر در داخل کشور و هزار خیر ایرانی در سراسر جهان فعال هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha