سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۸
کد خبر: 24524

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: حذف یارانه شیر، اشتباه بزرگی است كه هزینه‌های درمانی دولت را افزایش می‌دهد.

حذف یارانه شیر، اشتباه بزرگی است

سلامت نیوز : علیرضا مرندی با اعلام این مطلب افزود: پرداخت یارانه به شیر و دیگر فرآورده‌های لبنی از طریق اصلاح قانون هدفمند كردن یارانه‌ها، میسر بوده كه در صورت تحقق این امر، هزینه‌های دولت در زمینه درمان كاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: با وجود پرداخت یارانه به شیر، هنوز سرانه مصرف شیر و لبنیات در كشور پایین است و اشتباه است اگر حذف یارانه شیر را صرفه جویی در نظر بگیریم.

مرندی با اشاره به اینكه كاهش مصرف شیر و لبنیات سلامت مردم را تهدید كرده، صدمات جبران ناپذیری را وارد می‌كند، اظهار داشت: در صورت حذف یارانه شیر و فرآورده‌های آن دولت می‌بایست، این یارانه را در بخش هزینه‌های درمانی مردم بپردازد. به عبارتی هزینه‌های مربوط به تامین دارو، هزینه‌های آزمایشگاهی، تصویربرداری، خرید تجهیزات پزشكی و ساخت مراكز درمانی به مراتب بیش از پرداخت یارانه به شیر و فرآورده‌های آن خواهد بود.

وی با تاكید بر اینكه تغذیه سالم، زیر بنای سلامت انسان‌ها و جامعه را تشكیل می‌دهد، گفت: در دسترس قرار نگرفتن این فرآورده‌ها در زنان منجر به پوكی استخوان و در مردان سبب كاهش عملكرد فیزیكی آنان خواهد شد. همچنین زنان باردار و شیرده كه قادر به تامین كافی این مواد نباشند، نمی‌توانند به رشد و تكامل كودكان خود كمك كنند و این مسئله به صورت یك معضل در نسل‌های آینده نیز بارز خواهد شد.

مرندی ادامه داد: هر چند با وجود حذف یارانه نان و دیگر كالاهای مشمول یارانه، دولت هنوز به شیر و فرآورده‌های آن یارانه پرداخت می‌كند،‌ اما از آنجا كه حذف یارانه شیر در قانون هدفمند كردن یارانه‌ها پیش بینی شده است، این امر دیر یا زود محقق خواهد شد.

وی با اشاره به سیاست های غلطی كه در گذشته باعث پرداخت یارانه به شكر و روغن می شد، تصریح كرد: این سیاست رژیم غذایی نامناسب مردم و رشد انواع بیماری های غیر واگیر از قبیل چاقی،‌ دیابت، پرفشاری خون، پوكی استخوان، سوء تغذیه، سرطان ها و .... را به همراه داشته است.

به گفته مرندی، هم اینك در كشورهای پیشرفته دنیا از جمله در امریكا كه سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های آن بسیار بالاتر از ایران است، دولت ها به این محصولات یارانه داده، تلاش می‌كنند، قیمت این محصولات را ثابت نگه دارند. در این كشورها، حساسیت روی فرآورده‌های لبنی به ویژه شیر بیش از سایر محصولات است تا جایی كه تغییر بسیار اندك قیمت شیر، مشروط به تصویب در پارلمان یا تایید دولت است.

این استاد دانشگاه تصریح كرد: در ایران وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم،‌ می بایست در این زمینه تلاش كرده بر اهمیت در دسترس قرار گرفتن شیر برای اقشار فقیر و غنی تاكید كند. همچنین می‌بایست صرفه اقتصادی اختصاص یارانه به آن در بلند مدت و آثار آن در كاهش هزینه‌های درمانی را نیز مورد توجه قرار دهد.

وی گفت: تاكنون تلاش‌های مناسبی برای فرهنگ سازی مصرف شیر و فرآورده‌های آن صورت نگرفته، ضروری است در زمینه اهمیت این ماده غذایی كه تامین كننده بخش عمده‌ای از پروتئین مورد نیاز بدن است، فرهنگ سازی های لازم در سطح جامعه صورت پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha