دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، با بیان اینکه «بدون مشارکت زنان نمی توان برای مشکلات جامعه راه حل پیدا کرد » گفت: نادیده گرفتن تجربیات و دیدگاه‌های زنان، جامعه را از راه حل‌های عمومی دور نگه داشته است؛ راه حل‌هایی که جامعه در بسیاری از زمینه‌ها نیازمند آن است.

حل مشکلات جامعه بدون مشارکت زنان غیر ممکن است

سلامت نیوز:دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، با بیان اینکه «بدون مشارکت زنان نمی توان برای مشکلات جامعه راه حل پیدا کرد » گفت: نادیده گرفتن تجربیات و دیدگاه‌های زنان، جامعه را از راه حل‌های عمومی دور نگه داشته است؛ راه حل‌هایی که جامعه در بسیاری از زمینه‌ها نیازمند آن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران، شهیندخت مولاوردی دیروز در مراسم افتتاحیه نخستین کنگره سراسری «جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان» گفت: رویکرد این تشکل حرکت در چارچوب نواندیشی دینی در تحقق حقوق بشر زنان است و لذا ما شعار انتخابی‌مان «همه حقوق بشر برای همه» است.


دبیر کل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان به اهداف جمعیت اشاره کرد و بیان داشت : تلاش در جهت شناسایی، معرفی، تبیین و تنویر حقوق انسانی و تکالیف زن بر اساس اصل عدالت از دیدگاه اسلام، تلاش در جهت نمایاندن نقش و جایگاه واقعی، صحیح و متعادل زن در اسلام، تلاش در جهت ارتقای جایگاه انسانی زنان در خانواده و اصلاح مناسبات و ساختار آن به خانواده‌ای دموکراتیک و مشارکتی و ترویج فرهنگ مسئولیت مشترک زن و مرد در اداره منزل و تربیت فرزند و تلاش در جهت رفع هر گونه تبعیض، بی‌عدالتی و خشونت نسبت به زنان از جمله اهداف این جمعیت است.


وی در ادامه شناسایی وضعیت، مسائل و مطالبات حقوق بشری زنان، شناسایی ظرفیت‌ها و برنامه‌ریزی برای مدیریت آن به منظور حل مسائل و تأمین مطالبات و توان‌افزایی سیاسی زنان جهت آمادگی برای ورود به‌موقعیت‌ها و مسئولیت‌های دولتی و مناصب عالی تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری را از جمله راهبردهای کلان این جمعیت ذکر کرد.


 وی در پاسخ به اینکه چرا جمعیت زنانه؟ چرا حقوق بشر؟ و چرا حقوق بشر زنان؟ خاطرنشان کرد: پایه‌های جمعیت از سال 1378 با غلبه گفتمان اصلاح‌طلبی و طرح نظریه گفت‌و‌گوی تمدن‌ها که در سطح وسیعی مورد استقبال ملت‌ها و دولت‌های جهان و سازمان ملل قرار گرفت، گذاشته شد که آن دوره به‌دلیل تقدم وجه سیاسی توسعه بر سایر وجوه آن و به تبع آن توسعه کمی و کیفی نهادهای مدنی، به حق موسوم به بهار جامعه مدنی است.


به گفته دبیر کل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان ، مدت‌های مدیدی است که هدف اصلی نظریه پردازان علوم انسانی از پرداختن به مفاهیمی چون مشارکت، دموکراسی، حقوق بشر، توسعه و عدالت اجتماعی و اقتصادی، یافتن راه‌های تحقق آنها است و مکاتب فکری مختلف طرق گوناگونی را برای عینیت بخشیدن به این مفاهیم ارائه داده‌اند.


وی گفت: یکی از موضوعاتی که در دهه‌های اخیر توجهات را به خود جلب کرده است، نقش زنان و اهمیت موقعیت آنان در تحقق این آرمان‌ها است و این نکته معیاری برای ارزیابی هرگونه تلاشی به شمار می‌رود. زنان با داشتن نقش‌های چندگانه در بازتعریف مفاهیم اجتماعی و سیاست‌های جهانی حوزه هایی نظیر توسعه، دموکراسی، حقوق بشر، بهداشت، فرهنگ، فقر، امنیت جهانی و محیط زیست نقشی پیشگام و پیشران دارند.


وی افزود: تقاضای توجه به حقوق انسانی زنان موجب شده است که موضوعات مرتبط با حقوق بشر به شکل جامع‌تر و به نحو وسیع تری مورد بحث و بررسی قرار گیرد و اعتراض به مفاهیم محدود و تنگ نظرانه از حقوق انسانی که زندگی زنان در آنها فرع بر مسائل مربوط به حقوق بشر انگاشته شده، آغاز شده است، اما اینکه آیا در عمل نیز این روش‌ها کارساز بوده و منجر به بهبود عملی وضعیت زنان دنیا شده است، نمی‌توان با قاطعیت اظهار نظر کرد.


به اعتقاد مولاوردی ، امروزه این یک واقعیت مهم است که بدون مشارکت و توانمندی زنان نمی‌توان هیچ راه حل پایداری برای مشکلات تهدیدآمیز اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جوامع پیدا کرد. بدیهی است تا جوامع انسانی این مشارکت و حضور را جدی نگیرند، آرزوی رسیدن به جامعه سالم انسانی سرابی بیش نخواهد بود.


وی بیان داشت: امروزه تبعیض و خشونت واژه‌ای آشنا و مشترک برای تمام زنان دنیاست و هنوز نمی‌توان با قاطعیت اعلام کرد که زنان مشمول حکم کلی مقررات اعلامیه جهانی حقوق بشر که انسان را به‌عنوان انسان دارای حقوق می‌شناسد، قرار دارند.


هر جا تفکر ضد زن بوده تفکر ضد صلح هم بوده است
میرمحمد صادقی رئیس کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی نیز با اشاره به اینکه حقوق بشر را ذیل بشر تعریف می‌کنند و باید ببینیم تعریف ما از بشر چیست، گفت: انسان‌ها خارج از هویت، ملیت و دین دارای کرامت انسانی هستند چراکه از دیدگاه اسلام هیچ تردیدی وجود ندارد که تمام انسان‌ها برابرند و حقوق یکسان دارند. وی افزود: نقض حقوق بشر طبعاً اتفاق می‌افتد بویژه در حوزه زنان که معمولاً با دیدگاه سنتی به آن نگریسته می‌شود.


صادقی با تأکید براینکه باید از کودکی افراد  تشویق شوند در روابطی وارد شوند که حقوق بشر حفظ می‌شود، خاطرنشان کرد: باید زنان تشویق شوند موارد نقض حقوق بشر را زود اعلام کنند که معمولاً چنین اتفاقی کم می‌افتد. او بیان کرد: هر جا جنگ و خشونت بوده نخستین قربانی آن زنان بودند و هر جا تفکر ضد زن بوده تفکر ضد صلح هم بوده است.


حقوق‌بشر زنان به معنی بی‌‌توجهی به مبنایی دینی و اخلاقی نیست
محمدحسن ضیایی‌‌‌‌‌فر دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی نیز با اشاره به اینکه از دیدگاه بسیاری از صاحبان قدرت حقوق بشر یک تفاهم است، گفت: مباحث حقوق‌‌‌بشر زنان در سطح جهانی ویژگی‌‌‌هایی دارد که اگر در جامعه ما درست بیان نشود دچار سوءتفاهم خواهد شد.


به‌گفته ضیایی فر، منع خشونت علیه زنان، تبعیض علیه زنان که در شورای حقوق بشر مطرح می‌شود اگر در ایران مجموعه حرفه‌‌‌ای فعالیت نکند، سوءتفاهم و نارضایتی به همراه خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه وقتی می‌گویم حقوق بشر یعنی حقوق‌بشر زنان به معنی بی‌‌توجهی به مبنایی دینی و اخلاقی نیست، ادامه داد:حقوق‌‌بشر زنان فقط در زبان و ژست گرفتن آزادیخواهانه نیست باید از کف خیابان، خانواده و محیط کار آغاز شود. دائماً گفته می‌شود زنان سرپرست خانواده یا زنان معلول؛ پس زنان خانواده‌های سیاسی چیست؟ زنان زندانی سیاسی پس چه می‌شوند که اتفاقاً آسیب‌پذیرتر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha