خیلی از روزه‌داران دچار سردرد و سرگیجه می شوند. بروز سردرد طی روزه داری یا بر اثر ضعف و گرسنگی یا ناشی از ترک عادات روزانه از قبیل نوشیدن چای و قهوه است.

روزه‌داری بدون دردسر

سلامت نیوز: خیلی از روزه‌داران دچار سردرد و سرگیجه می شوند. بروز سردرد طی روزه داری یا بر اثر ضعف و گرسنگی یا ناشی از ترک عادات روزانه از قبیل نوشیدن چای و قهوه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، البته متخصصان طب سنتی معتقدند کمبود خواب و استراحت، کاهش قندخون، کم‌شدن مصرف کافئین، کاهش مصرف سیگار، کم‌آبی، کم‌خونی و مشکلات دستگاه گوارش و معده در بروز سردرد طی روزه‌داری موثرند. با این‌حال می‌شود با رعایت برخی نکات از بروز سردرد بر اثر روزه داری پیشگیری کرد.

دکتر منصوره تقا، متخصص مغز و اعصاب و رئیس انجمن سر درد ایران در گفت‌وگو با ما به نکاتی برای پیشگیری از سردرد در روزه‌داران اشاره می‌کند .

یکی از دلایل شایع سردرد در روزه‌داری عادت به مصرف چای یا قهوه و نسکافه است. بهترین کار این است که قبل از ماه مبارک‌رمضان بتدریج میزان مصرف آنها کاهش یابد و اگر این کار انجام‌ نشده است در افطار و سحر به میزان کمتر و رقیق‌تر بخصوص در شب‌های اول استفاده شود.

البته مصرف چای سبز بدون کافئین به جای چای سیاه در این زمینه می تواند کمک‌کننده باشد.

کم آبی بدن، سردرد می‌آورد

علت دیگر سردرد طی روزه‌داری، کاهش آب بدن است که برای جلوگیری از آن مصرف میزان کافی مایعات و میوه و سبزیجات توصیه می‌شود. بویژه مصرف سبزی، کاهو یا خیار در وعده سحر برای تامین آب مورد نیاز بدن بسیار موثر است. استفاده از تخم شربتی در آب و مصرف لیموترش نیز بسیار توصیه می شود.

البته دلیل دیگر سردرد ممکن است برای گرسنگی باشد که باید در وعده سحر از مواد پروتئینی مانند گوشت، تخم‌مرغ پخته یا حبوبات استفاده شود .

همچنین باید تا جای ممکن از خستگی در روز و در معرض آفتاب بودن پرهیز شود.

دردسر کاهش قند خون

به گفته متخصصصان طب سنتی، افرادی که طی روزه‌داری به علت کاهش قندخون دچار سردرد می‌شوند، باید وعده سحری را حتما مصرف کنند، اما در این وعده باید از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های حاوی مواد قندی فرآوری شده و شکر به مقدار زیاد پرهیز شود .

مصرف شکر سفید، نبات، شکلات و شیرینی تهیه‌شده در قنادی‌ها باعث جذب سریع قندخون و ترشح زیاد انسولین و به‌دنبال آن پایین افتادن سریع قندخون می شود و در نتیجه اعتیاد به خوردن قند و شکر و شیرینی نیز ایجاد می شود.

آیا میگرنی‌ها مجازند روزه بگیرند؟

سردرد شیوع بالایی در جامعه دارد و داشتن میگرن به تنهایی دلیلی برای نگرفتن روزه نیست. افراد میگرنی و همچنین مبتلایان به سایر سردردها لازم است بیشتر از دیگران از محرک‌های سردرد پرهیز کنند.

کما این‌که مصرف حجم زیاد غذا در وعده‌های افطار و سحری می‌تواند باعث سنگینی معده و اختلال هضم غذا و محرک ایجاد سردرد شود.

همچنین بی‌نظمی و کمبود خواب، محرک ایجاد سردرد در افراد میگرنی است که در چند روز اول ماه رمضان ممکن است باعث سردرد در این افراد شود و لازم است این موارد به حداقل رسانده شود.

چه سردردی مانع روزه گرفتن می شود؟

بعضی از افراد مبتلا به میگرن، سردردهای بسیار شدیدی را به‌‌رغم رعایت جوانب احتیاط می‌گیرند که این افراد بی‌شک، توانایی گرفتن روزه را ندارند. در موارد کمی سردرد به علت وجود لخته در سیستم سیاهرگی مغز است که در این صورت فرد نمی تواند روزه بگیرد.

یک توصیه بسیار مهم این است که خانم‌های مبتلا به میگرن به‌هیچ وجه نباید از قرص جلوگیری از بارداری برای‌ گرفتن روزه در تمام ماه استفاده کنند، چون احتمال ایجاد لخته درعروق مغز و سکته مغزی را بشدت بالا می‌برد. استفاده از قرص‌های ضدبارداری برای هیچ‌یک از خانم‌ها برای گرفتن روزه تمام ماه صحیح نیست و نباید استفاده شود.

در شرایطی که احتمال منطقی ضرر برای روزه وجود داشته باشد، نباید روزه گرفت و این احتمال ممکن است توسط خود فرد به‌دست بیاید یا از نظر پزشک مقید به اصول اسلامی حاصل شود.

نکاتی برای روزه داری سالم

حتما سحری بخورید بویژه در این وعده از مواد پروتئینی مانند گوشت یا تخم مرغ به همراه سبزی یا کاهو یا خیار استفاده کنید.

طی روز از فعالیت زیاد و حضور در محیط‌های گرم و درمعرض آفتاب بپرهیزید.

وعده افطار را سبک بخورید، بویژه از مصرف خرما و یک مایع گرم غافل نشوید .

با مقداری فاصله از افطار، شام سبک میل کنید.

مصرف مایعات، تخم شربتی در آب و میوه را در فاصله افطار تا سحر فراموش نکنید.

از مصرف حجم زیاد غذاهای سنگین در وعده سحر و افطار بپرهیزید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha