چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 24535

در حالی که تا به امروز تصور می‌شد آلودگی‌هایی مانند مونواکسیدکربن مهم‌ترین آلاینده هوای تهران را تشکیل می‌دهد، اما یافته‌های جدید نشان داده که بنزن خطرناک‌ترین ترکیب آلاینده‌ هوا بوده و موجب بروز سرطان خون و بیماری‌های مرتبط با آن است.

سلامت نیوز :در حالی که تا به امروز تصور می‌شد آلودگی‌هایی مانند مونواکسیدکربن مهم‌ترین آلاینده هوای تهران را تشکیل می‌دهد، اما یافته‌های جدید نشان داده که بنزن خطرناک‌ترین ترکیب آلاینده‌ هوا بوده و موجب بروز سرطان خون و بیماری‌های مرتبط با آن است.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران  با اعلام این خبر به همشهری ، گفت: بنزن، ترکیبی بسیار خطرناک بوده که به سرعت تبخیر می‌شود و ماده‌ای خوشبو است که در صنایع پلاستیک، رزین و نایلون‌سازی‌ به کار می‌رود و مقدار موجود بنزن در هوای تهران5/2 برابر استاندارد‌های جهانی است که این عامل موجب افزایش ابتلا به سرطان خون در تهران شده‌است.

یوسف رشیدی با اعلام اینکه این ماده در بنزین تولید داخل نیز به مقدار زیادی وجود دارد، افزود: این ماده در دراز‌مدت موجب بروز سرطان خون و بیماری‌های مرتبط می‌شود و یکی از علل اصلی بروز این بیماری‌ها‌ست.

وی مهم‌ترین راه‌های ورود بنزن به بدن را ناشی از تنفس بخارات بنزین و احتراق ناقص سوخت دانست و گفت: از آنجا که این ماده ترکیبی بسیار فعال است از طریق پوست نیز به بدن منتقل می‌شود و در تمام استانداردها به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین مواد آلاینده به حساب می‌آید.

رشیدی در ادامه افزود: هنوز استاندارد خاصی در کشور برای این آلاینده تعریف نشده است، اما استانداردهای کشورهای توسعه یافته می‌تواند مبنایی برای سنجش و تعیین وضعیت بحرانی در کشور باشد.

مدیر عامل شرکت کیفیت آلودگی هوای تهران گفت: استاندارد به کار رفته برای کنترل این ماده سمی در انگلستان در حدود 16‌میکروگرم بر متر مکعب به‌طور متوسط در طول یک سال بوده، اما در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به غیراز کشور یاد شده در حال حاضر وجود 10 میکرو گرم بر مترمکعب است که بر اساس قراردادها این رقم باید تا سال 2010 به 5 میکرو گرم در متر مکعب در هوا برسد.

وی از اقدامات سخت‌گیرانه در ژاپن خبر داد و اظهار داشت: شاید سخت‌گیرانه‌ترین استاندارد موجود در جهان متعلق به کشور ژاپن باشد که در حدود 3‌میکرو گرم در متر مکعب است.

وی وضعیت این آلاینده در شهر تهران را براساس پیمایش‌های انجام شده در هفته گذشته، اینگونه اعلام کرد: با وجود  آنکه استانداردهای جهانی میزان 5 تا 20 میکروگرم را در کشورهای مختلف قابل قبول می‌دانند، اما  هفته گذشته میزان بنزن موجود در هوای تهران در حدود 50 میکرو گرم بر مترمکعب بوده که این بیانگر وضعیت بسیار بحرانی در این شهر است.


وی با اشاره به آمار منتشر شده در زمینه گسترش بیماری سرطان خون در تهران گفت: اگرچه به‌نظر می‌رسد مراجع ذیربط باید در این باره اظهار نظر کنند اما افزایش 7 برابری ابتلا به سرطان خون بیانگر این است که وجود این ماده سمی در هوای تهران بسیار خطرناک ‌است.

رشیدی از افزایش خودروها و آلایندگی‌های ناشی از تردد آنها در سطح شهر ابراز نگرانی کرد و گفت: بر اساس برآورد بانک جهانی در سال 2004 خسارت ناشی از آلودگی هوا در کشور بالغ بر8‌میلیارد دلار بود که این رقم در همان سال با یارانه خرید بنزین از خارج برابری می‌کرده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha