آلودگی هوا در ایران مرزهای هشدار را درنوردیده و شهرهای ایران بارها در صدر لیست شهرهای آلوده جهان قرار گرفته‌اند.هشدارهایی كه گوش شنوایی برای آن‌ها وجود نداشته است؛ چراكه اگر به این هشدارها توجه می‌شد، هرساله تعدادی از شهرهای ایران جزو لیست سازمان بهداشت جهانی قرار نمی‌گرفتند.

پایتخت در لیست آلوده‌ترین شهرهای جهان

سلامت نیوز: آلودگی هوا در ایران مرزهای هشدار را درنوردیده و شهرهای ایران بارها در صدر لیست شهرهای آلوده جهان قرار گرفته‌اند.هشدارهایی كه گوش شنوایی برای آن‌ها وجود نداشته است؛ چراكه اگر به این هشدارها توجه می‌شد، هرساله تعدادی از شهرهای ایران جزو لیست سازمان بهداشت جهانی قرار نمی‌گرفتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون، آلودگی هوای پایتخت از بانك جهانی سردرآورده و تهران در ردیف آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته است. نفس كشیدن در هوای پاك دیگر به آرزوی بسیاری از شهروندان تبدیل شده وآلودگی هوا هم‌اكنون نفس بسیاری از پایتخت‌نشینان را بریده است. آلودگی هوای تهران در سال‌های اخیر حاشیه‌های فراوانی به‌دنبال داشت، این مساله به میدان زورآزمایی جناح‌های مختلف سیاسی تبدیل شده است اما آنچه هیچگاه به آن توجهی نشد، این بود كه دود آلودگی هوا به چشم تمامی مردم با هر گرایش سیاسی، جناحی، جنسیت و سن و سال می‌رود. مشكل آلودگی هوا یك‌شبه یا یك ساله به‌‌وجود نیامده بلكه در سایه سال‌ها بی‌توجهی و صدور مجوزهای غیركارشناسی و بدون توجه به مسائل زیست‌محیطی بوده است . در كنار تمامی راهكارهای ارائه شده درباره حل معضل آلودگی هوا، مساله‌ این است كه مسئولان نخواسته‌اند به‌صورت ریشه‌ای به حل این معضل بپردازند. براساس قانون، سازمان حفاظت‌محیط‌زیست با همکاری 15 سازمان ، نهاد و ارگان مانند شهرداری ، وزارت کشور و ... مسئولیت حل این بحران را برعهده دارند. آلودگی هوا به كلاف سردرگمی تبدیل شده كه هرازچندگاهی مسئولان انگشت اتهام كم‌كاری را به‌سوی یكدیگر نشانه می‌روند. چندی پیش عیسی كلانتری از وجود پدرخوانده‌هایی گفت كه برای حل بحران آلودگی هوا باید به جنگ با آن‌ها رفت و سازمان حفاظت محیط زیست نیز به‌تنهایی توان مقابله با آن‌ها را ندارد. اما او هیچگاه از هویت اصلی این پدرخوانده‌ها سخن نگفت.

تهران در ردیف آلوده‌ترین شهرهای جهان

به گفته محسن روشنی، مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، بانک جهانی به تازگی گزارشی در خصوص وضعیت آلودگی هوای تهران، هزینه های سلامت، منابع و سیاست‌های مربوط به آن منتشر کرده و بر اساس آن آلودگی هوا با توجه به پیامدهای زیان‌بار آن به یکی از ملموس‌ترین معضلات زیست‌محیطی تهران تبدیل‌ شده ‌است. براساس گزارش بانک جهانی، تهران با جمعیتی حدود ۸.۵ میلیون نفر در شمال کشور واقع شده است. در طول روز به دلیل رفت‌وآمد مردم حومه شهر تهران برای کار روزانه جمعیت به بالای ۱۲.۵ میلیون نفر می‌رسد. روزانه بیش از ۱۷میلیون رفت‌وآمد با وسایل نقلیه انجام می‌شود که بسیاری از این وسایل نقلیه، دارای تکنولوژی منسوخ ‌شده هستند؛بنابراین تهران در ردیف یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته است. آلودگی هوا با توجه به پیامدهای زیان‌بار آن به یکی از ملموس‌ترین معضلات زیست‌محیطی تهران تبدیل‌ شده ‌است. به گزارش ایسنا، در سال‌های اخیر با توجه به رشد جمعیت، افزایش شهرنشینی، توسعه صنعتی و افزایش مصرف سوخت، مساله آلودگی هوا سخت‌تر شده است. به گزارش بانک جهانی، تهران در سال ۲۰۱۶ در میان ۲۶ شهر بزرگ جهان به لحاظ آلاینده PM۱۰، در رده دوازدهم قرار دارد که رقمی تامل‌برانگیز است.در گزارش بانک جهانی تصریح شده که آلودگی هوا یکی از عوامل زیست‌محیطی خطرناک از جنبه بهداشتی در ایران است که شامل بیماری‌هایی مانند آسم، سرطان ریه، هیپرتروفی بطنی، آلزایمر و پارکینسون، اوتیسم و سکته می‌شود. هزینه‌های اقتصادی سالانه مربوط به آلودگی هوا در تهران بیش از دو میلیارد دلار برآورد شده است. این برآورد تنها تاثیرات آلودگی بر سلامت انسان را در نظر گرفته است و به همین دلیل هزینه آن از مقدار واقعی هزینه‌های اقتصادی ناشی از آلودگی هوا کمتر است. آلودگی هوا علاوه بر کاهش کیفیت زندگی، مشکلات اقتصادی نیز برجای می‌گذارد. در تهران، از ۸۰ درصد خودروهای ثبت شده، ۹۰درصد اتومبیل‌های شخصی، هشت درصد وانت و دودرصد تاکسی هستند. دومین رده بزرگ به لحاظ تعداد، موتورسیکلت‌ها هستند و کوچک‌ترین رده، خودروهای سنگین حدود دو درصد از کل وسایل نقلیه در خیابان‌های تهران است. وسایل نقلیه سنگین بیشترین میزان آلودگی ذرات معلق را دارند.

نیم قرن آلودگی هوا در تهران

آلودگی هوای تهران پیشینیه طولانی دارد. بیش از نیم قرن است كه شهر تهران با این معضل دست‌وپنجه نرم می‌كند. آلودگی هوا تحت تاثیر شرایط آب و هوایی، اقلیمی و میزان انتشار آلاینده‌ها از منابع مختلف است. معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران در گفت‌وگو با «قانون» درباره عوامل آلوگی هوا گفت:« شرایط توپوگرافی و اقلیمی تهران به‌گونه‌ای است كه این شهر را مستعد آلودگی هوا می‌كند. از غرب تهران رشته كوه البرز شروع می‌شود كه در واقع بحث شمالی تهران را پوشش می‌دهد. در شرق هم رشته‌كوه‌هایی داریم كه تهران را شبیه نیم‌كاسه‌ای درآورده است. جهت باد تهران هم ازغرب به شرق است. اگر وزش باد داشته باشیم، این وزش باد آلودگی را به تهران می‌آورد و امكان خروج غرب به شرق را نخواهد داشت. از طرف دیگر خیلی از روزها با پدیده وارونگی دما مواجه هستیم. هنگامی‌كه وارونگی دما رخ می‌دهد، هر میزان آلاینده‌ای كه در سطح شهر تولید شود، امكان خروج را ندارد. بنابراین با تجمع این آلاینده‌ها كیفیت هوا كاهش پیدا می‌كند».

محمد رستگاری با تاكید بر اینكه منابع انتشار آلاینده‌های هوای تهران جمعیت است، افزود:«تهران 17 درصد جمعیت كشور و حدود كمتر از یك درصد وسعت كشور است. پیامد استقرار این حجم جمعیت، مصرف بی‌رویه سوخت به‌دلیل افزایش تردد است. توسعه كارخانه‌ها، مراكز درمانی، مراكز دانشگاهی و ... موجب افزایش سفر و تردد در تهران و سرانجام آلودگی هوا می‌شوند».

عوامل متحرك؛ 80 درصد عامل آلایندگی‌ها

رستگاری با اشاره به اینكه جلوگیری از منابع انتشار آلاینده‌ها، راهكار آلودگی هواست، بیان كرد:« 80 درصد آلودگی هوای تهران به‌دلیل منابع متحرك است و 20 درصد آن به منابع ساكن اختصاص دارد. منابع متحرك شامل خودرو، موتورسیكلت‌ها، حمل‌ونقل هوایی و ... است.در منابع ساكن آلاینده هوا، نیروگاه‌ها مهم ترین نقش را دارند و پس از آن منازل مسكونی، تجاری و ... آلاینده هوا به‌شمار می‌روند».

معاینه فنی خودروها نیز یكی از بحث‌های داغ سال‌های اخیر كشور بوده است. پیشنهاد سازمان محیط زیست در این‌باره كاهش معاینه فنی از پنج سال به دو سال بود كه سرانجام با آن موافقت نشده و معاینه فنی چهار ساله مصوب شد. معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در این‌باره گفت:«چهار سال عدد منطقی برای معاینه فنی نیست و تصور نمی‌كنم به‌زودی نیز این مساله تغییر كند. قانون هوای پاك پس از كش و قوس‌های فراوان مصوب شد. لایحه هوای پاك چندین بار در كمیسیون‌های مختلف مجلس بررسی شد و البته نظر كمیسیون‌ها نیز با سازمان محیط زیست موافق بود. اما مهم‌تر از سن معاینه فنی خودرو این است كه معاینه فنی درستی انجام دهیم. مراكزی كه معاینه فنی انجام می‌دهند باید نظارت‌ دقیقی بر آن‌ها باشد. حدود مجاز را سختگیرانه انجام دهند.مشكل ما در گذشته آن بود كه سامانه یكپارچه معاینه فنی وجود نداشت و امكان نظارت دقیق نداشتیم.

خودرویی كه بالفعل آلاینده بود اماآلایندگی‌اش به چشم نمی‌آمد از مركز معاینه فنی با توجه به حدود مجاز معاینه فنی، می‌توانست برگه معاینه فنی دریافت كند؛ چرا كه استانداردها بسیار سهل‌گیرانه بود. خودرو تنها كافی بود دود نكند و شمعش تنظیم باشد، معاینه فنی را می‌گرفت. سال‌جاری سازمان محیط زیست این استانداردها را سخت‌گیرانه كرد اما تاكنون اثر سخت‌گیری به چشم نیامده است. چون شهروندان معاینه فنی را در پایان سال انجام می‌دهند و هنوز معاینه فنی با همان استاندارد سهل‌گیرانه قبلی دارند. به‌تازگی مالكان خودروهایی كه می‌خواهند معاینه فنی بگیرند، متوجه قوانین سختگیرانه در این‌باره شده‌ و مجبور به رفع مشكل شده‌اند. در گذشته 20 درصد خودروها به‌دلیل آلودگی هوا رد می‌شدند اما درحال حاضر این آمار به 40 درصد رسیده است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha