چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 24539

یك فوق تخصص قلب، ایست ناگهانی قلب را از شایع‌ترین علل مرگ و میر در دنیا عنوان كرد و گفت: یك چهارم افراد در دنیا به دلیل ایست ناگهانی قلب جان خود را از دست می‌دهند.

سلامت نیوز :یك فوق تخصص قلب، ایست ناگهانی قلب را از شایع‌ترین علل مرگ و میر در دنیا عنوان كرد و گفت: یك چهارم افراد در دنیا به دلیل ایست ناگهانی قلب جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش فارس، سعید اورعی، دبیر بخش آریتمی پنجمین كنگره قلب و عروق خاورمیانه با بیان اینكه نصف بیماران قلبی به دلیل ایست ناگهانی قلبی فوت می‌كنند، خاطر نشان كرد: ایست قلبی در غالب موارد سكته نیست، بلكه اختلال در ضربان قلب است كه مرگ و میر زیادی را به دنبال دارد.

به گفته وی، مبتلایان به ایست قلبی حتی در كشورهای پیشرفته دنیا كه از امكانات اورژانس قوی برخوردارند، اغلب زنده به بیمارستان نمی‌رسند. مهمترین موردی كه می‌تواند بیمار مبتلا به ایست قلبی را نجات دهد، اورژانس قوی است كه قابلیت وارد كردن شوك قلبی را در طول چند دقیقه پس از ایست قلبی داشته باشد.
اورعی با تأكید بر لزوم شناسایی افراد در معرض خطر ایست قلبی به منظور پیشگیری از ایجاد آن ‌گفت: افرادی كه در معرض ایست قلبی هستند به 2 گروه عمده تقسیم می‌شوند، ابتدا فردی كه بیماری‌های زمینه‌ای دارد و از همه مهمتر دچار تنگی‌ رگ‌های قلبی است بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین افراد دارای بیماری‌های قلبی مادرزادی در معرض خطر ایست قلبی قرار دارند. تپش‌های قلب نابه‌جا، از هوش رفتن‌های ناگهانی و ... از جمله تظاهرات خطر ایست قلبی در این افراد است. مبتلایان به بیماری‌های مادرزادی با جدی گرفتن چنین علائمی می‌توانند ریسك بروز ایست قلبی را كاهش دهند.

وی افزود: متأسفانه ایست قلبی در برخی افراد هیچ تظاهری ندارد. بنابراین وقتی این افراد به هر دلیلی به پزشك مراجعه می‌كنند به عنوان مثال برای استخدام كه مورد معاینات دقیق قرار گیرند، لازم است از نظر سلامت قلب نیز بررسی شوند. چرا كه با یك نوار قلب ساده می‌توان ریسك بروز ایست قلبی را در افراد تشخیص داد.

این فوق تخصص قلب درباره چگونگی درمان مبتلایان به ایست قلبی گفت: در مورد افرادی كه سابقه سكته قلبی دارند یا به تنگی عروق قلب مبتلا هستند تنها درمان موفق استفاده از باطری مخصوصی به نام ICD در زیر پوست و قسمت بالا و سمت چپ سینه است.

وی افزود: سیم‌های این دستگاه به داخل قلب وارد می‌شود و در مواقع لازم، كار دستگاه شوك را انجام می‌دهد. به این ترتیب ریتم قلب را طبیعی می‌كند. گروه دیگر این بیماران كه قابلیت درمان قطعی برای آنها وجود دارد، گروهی هستند كه ایست قلبی به دلیل اختلالات ضربان قلب ایجاد می‌شود. به این ترتیب می‌توان با استفاده از الكتروفیزیولوژی از طریق رگ‌ پاها كانون اختلال را سوزاند و آن را درمان كرد. در مجموع زمانی تشخیص داده شده فوق تخصص ریتم قلب باید برای درمان بیمار مربوطه تصمیم بگیرد.

وی در ادامه به پیشرفت‌های صورت گرفته برای درمان قطعی آریتمی‌ها از طریق رگ پا اشاره كرد و گفت: این درمان‌ها در ایران سال‌هاست كه آغاز شده و نتایج موفقی به دنبال داشته است.

دبیر بخش آریتمی پنجمین كنگره خاورمیانه‌ای قلب و عروق همچنین به آریتمی‌های فیبریلاسیون دهلیزی اشاره كرد و گفت: این آریتمی‌ها تند و نامنظم هستند كه درمان آنها نسبتاً مشكل است و به دارو سخت پاسخ می‌دهند. درمان این آریتمی‌ها از طریق رگ پا چندین سال است كه در ایران آغاز شده است و نتایج پیشرفت این درمان‌ها در پنجمین كنگره قلب و عروق خاورمیانه ارائه خواهد شد.
پنجمین كنگره قلب و عروق خاورمیانه از تاریخ 4 تا 6 اسفند در جزیره كیش برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha