رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران درباره علت مرگ چند بیمار بر اثر تزریق پنی‌سیلین گفت: این حوادث ممكن است 2 علت داشته باشد یا تقلبی بودن دارو یا بد تزریق كردن آن و متأسفانه برخی داروخانه‌ها با یك سفر خارجی یا پورسانتی كه دریافت می‌كنند داروهای بدون مجوز وزارت بهداشت را هم توزیع می‌كنند.

سلامت نیوز : رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران درباره علت مرگ چند بیمار بر اثر تزریق پنی‌سیلین گفت: این حوادث ممكن است 2 علت داشته باشد یا تقلبی بودن دارو یا بد تزریق كردن آن و متأسفانه برخی داروخانه‌ها با یك سفر خارجی یا پورسانتی كه دریافت می‌كنند داروهای بدون مجوز وزارت بهداشت را هم توزیع می‌كنند.

ایرج خسرونیا در گفت‌و‌گو با فارس درباره صحت و سقم مرگ چند بیمار در كشور پس از تزریق پنی‌سیلین و علت آن توضیح داد:‌ در برخی شهرها ما هم گزارش‌هایی در این زمینه شنیده‌ایم و متأسفانه چند نفر در عرض 2 یا 3 روز پس از تزریق پنی‌سیلین فوت كردند.

وی گفت: بیشتر این گزارش‌ها از شهرهای كوچك بوده است اما درباره علت مرگ بر اثر تزریق پنی‌سیلین علل مختلفی را می‌توان مطرح كرد، ممكن است تركیبات موجود در آن غیر استاندارد بوده باشد، در مواردی هم ممكن است حساسیت به این دارو و بدتزریق كردن باعث مرگ ناگهانی شود.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران ادامه داد: داروی پنی سیلین انواع و اقسام مختلفی دارد و كارخانه‌های مختلفی این دارو را تولید می‌كنند كه ممكن است در برخی از آنها تركیبات دارو با داروی اصلی متفاوت باشد و در مواردی هم دیده شده است كه داروهای مختلف از جمله این دارو بدون مجوز وزارت بهداشت در داروخانه توزیع شده است.

خسرونیا گفت: متأسفانه ورود دارو به صورت قاچاق به كشور وجود دارد و وارد كنندگان این داروها از طرق مختلف از جمله تبلیغات ماهواره‌ای و پورسانت دادن به داروخانه‌ها از جمله پرداخت هزینه سفر خارجی یا حتی یك شام دادن مفصل نظر برخی داروخانه‌ها را به خود جلب می‌كنند و داروهای قاچاق و بدون مجوز و پروانه وزارت بهداشت خود را در این داروخانه‌ها عرضه می‌كنند.


وی افزود: در چنین مواردی اگر پس از مصرف این داروها حادثه‌ای هم اتفاق بیفتند چون كارخانه سازنده و شماره پروانه آن معلوم نیست كسی نمی‌تواند موضوع را پیگیری كند، در حالی كه داروخانه‌ها نباید فقط به فكر سود خود باشند و به دلیل ارزان بودن و حاشیه سود بیشتر نباید سلامت مردم را به خطر بیندازند.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران ادامه داد:‌ وزارت بهداشت اكنون موضوع مرگ پس از تزریق پنی‌سیلین را پیگیری می‌كند و سازمان نظام پزشكی نیز پیگیر موضوع است اما در این زمینه نباید عجولانه قضاوت كرد و باید تمام ابعاد و جزئیات این موضوع به دقت بررسی شود.

خسرونیا گفت: ما پزشكان نیز هنگام تجویز دارو فقط نام ژنریك دارو را در نسخه می‌نویسیم و داروخانه ممكن است آن دارو را از هر شركتی كه داشته باشد با هر نام تجاری به بیمار بدهد و بیمار آن دارو را اگر تزریقی باشد در بیمارستان یا هر مركز درمانی و تزریقاتی دیگر تزریق می‌كند و اگر دارو غیر مجاز باشد، تبعات آن كه ممكن است مرگ بیمار باشد، رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: متأسفانه شركت‌های بزرگ تبلیغاتی به صورت گسترده از طریق ویزیتور داروهای غیر مجاز خود را تبلیغ می‌كنند و گاهی حتی با دادن یك شام یا یك خودكار داروهای بدون مجوز خود را در داروخانه به فروش می‌رسانند، گاهی نیز مردم داروهای خود را از مراكز غیر مجاز مانند ناصرخسرو یا مراكزی غیر از داروخانه تهیه می‌كنند كه امكان قاچاق و تقلبی بودن دارو در این مركز بسیار بالاست.

وی اضافه كرد: در هر صورت در مورد مرگ ناشی از تزریق پنی‌سیلین در ایران دو نظر می‌توان ارائه كرد یا دارو تقلبی و قاچاق بوده یا بیمار به دارو حساسیت داشته و تزریق بد انجام شده است. در مواردی هم دیده شده است كه در یك شهر اعضای یك فامیل نسبت به یك دارو مانند پنی سیلین حساسیت دارند و تزریق آن دارو باعث مرگ چند نفر از اعضای آن فامیل در آن شهر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha