وزارت بهداشت چند ماه پیش مصوب کرد قلیان ها از قهوه خانه ها و سفره خانه ها جمع آوری شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

سلامت نیوز : وزارت بهداشت چند ماه پیش مصوب کرد قلیان ها از قهوه خانه ها و سفره خانه ها جمع آوری شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.
 قلیان، موجودی دوست داشتنی است. باور کنید اگر دوست داشتنی نبود، این همه دعوا برای آن بوجود نمی آمد. هنوز که هنوز است، سازمان های دولتی برای حذف یا ماندن قلیان اختلاف دارند و همدیگر را متهم به تعلل می کنند. وزارت بهداشت چند ماه پیش مصوب کرد قلیان ها از قهوه خانه ها و سفره خانه ها جمع آوری شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. در اخرین خبرها درباره قلیان، سرهنگ عباس میرایی، رییس پلیس اماکن عمومی ناجا گفته است: «هر زمانی جمع‌آوری قلیان‌ها به نیروی انتظامی تکلیف شود، آمادگی اجرای این طرح را داریم، هنوز این مساله به ناجا ابلاغ نشده است. این اقدام کاری فرادستگاهی است، نیروی انتظامی آمادگی انجام وظایفی که بر عهده اش قرار می‌گیرد را دارد. بر این اساس هر زمانی که جمع‌آوری قلیان‌ها به نیروی انتظامی تکلیف شود، آمادگی اجرای این طرح را داریم، اما هنوز هیچ ابلاغی به عنوان انجام یک کار ویژه‌ در این ارتباط به نیروی انتظامی نشده است. متولی اصلی تصمیم‌گیری در این موضوع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و در عین حال نیروی انتظامی وظیفه پشتیبانی در این ارتباط را دارد.»

البته وزارت بهداشت تاکنون مصرف قلیان در 13 استان را ممنوع کرده است. کاظم ندافی، رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت دراین باره گفته است: «بر اساس قانون جامع کنترل دخانیات، عرضه قلیان قهوه‌خانه‌ها، سفره خانه‌ها، اماکن عمومی و پارک‌های در 13 استان کشور ممنوع است و در این رابطه با متخلفان برخورد قانونی می شود. اجرایی شدن جمع آوری قلیان در مابقی استان ها نیز با همکاری معاونت امور اجتماعی وزارت کشور در حال بررسی است که امیدواریم تا پایان سال راهکار های مورد نیاز برای به اجرا در آوردن این امر در مابقی استان های تدوین و اجرایی شود. مسئولان در تلاش هستند تا برنامه ای را تدوین کنند که بر اساس آن ممنوعیت قلیان از سال آینده در همه استان های کشور به مرحله اجرادر آید.»

ندافی البته پیش از این گفته بود: «بر اساس قانون جامع کنترل دخانیات و آیین‌نامه خوردنی و آشامیدنی، از ابتدای سال آینده (90) عرضه قلیان در تمامی اماکن شامل قهوه‌خانه‌ها، سفرخانه‌ها، اماکن عمومی و پارک‌ها ممنوع بوده و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.  تنها بخشی از قهوه‌خانه‌هایی که مجوز آن‌ها قبل از سال 86 صادره شده است آن هم به صورت محدود و با شرایط خاص مانند عدم عرضه در اماکن عمومی، عدم عرضه به افراد با سنین پایین‌تر و جداسازی محل استفاده در قهوه‌خانه و تحت نظارت دستگاه‌های مرتبط، اجازه عرضه قلیان را خواهند داشت. در بیش از 95 درصد شهرهای کشور عرضه قلیان کنترل شده و مشکل عمده ما در کلان‌شهرهای کشور است.»

قانون جامع کنترل دخانیات، البته مخالفان سرسختی دارد؛ اتحادیه صنف قهوه خانه داران و چایخانه های سنتی. پس از مصوب شدن این قانون اتحادیه صنف قهوه خانه داران و چایخانه های سنتی دادخواستی برای ابطال آیین نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات و بحث جمع آوری قلیان از قهوه خانه ها و چایخانه ها داده بود. این تقاضا البته در جلسه هیات عمومی دیوان عدالت اداری قانونی تشخیص داده شد. براساس قانون جامع کنترل دخانیات، قرار بود استفاده از قلیان در اماکن عمومی کم و محدود شود. بر همین اساس کمیسیون فرهنگی مصوبه ای برای جمع آوری قلیان ها تصویب کرد؛ اما بعد از گذشت ماه ها، وزارت کشور این مصوبه را به نیروی انتظامی ابلاغ نکرده است. درواقع قرار است در صورت ابلاغ این مصوبه به نیروی انتظامی، مراکز مجاز عرضه قلیان شناسایی شده و مراکزی که پروانه عرضه قلیان ندارند، جمع آوری شوند. اما نیروی انتظامی هنوز ابلاغیه چنین آیین نامه ای را ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha