با ارتقا سطح برخی از فرآیندهای خونی مثل فرآورده های پلاکتی و تعویض پلاسما که در گذشته به صورت دستی انجام می شد در حال حاضر در كشور با دستگاههای پیشرفته و به صورت ماشینی انجام می شود.
 
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در گفتگو با خبرنگار وب دا گفت: تمام استان های کشور به 70 ماشین پیشرفته پلاسما فرست تجهیزشده اند و در حال حاضر تعویض پلاسمایی که معمولا بیماران سخت به آن نیازدارند با این روش ماشینی انجام می گیرد.
دکتر حسن ابوالقاسمی ادامه داد: خوشبختانه این روش برای بیمار بسیار راحت و ساده انجام می گیرد و بر خلاف روش قبلی که مجبور بودیم پس از گرفتن خون بیمار آن را به سازمان انتقال خون برده وآ نجا جداسازی کنیم ودوباره به بیمار برگردانیم ، خود این ماشین، این کار را به صورت اتومات انجام می دهد.
وی با اشاره به اینكه بعضی از پلاکت ها نقش مهمی در خونریزی دارند ابراز داشت: درجلسه ای که با بخش بیماران خاص وزارت بهداشت داشتیم مصوب شد که از سال آینده به بیمارانی که دچارضعف پلاکتی هستند، پلاکت های مرغوبی برای این افراد به روش ماشینی تهیه شود.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تصریح كرد: مزیت این روش نسبت به روش قبلی این است كه در یک مرحله که فرد برای اهدای خون مراجعه می کند یک پلاکت بزرگ که معادل 6 تا 8 واحد پلاکت است می گیریم و از همان مقدار خون به فرد بیمار تزریق می شود و در روش قبلی این میزان پلاکت را از 6 تا 8 نفر می گرفتیم وبه یک اهدا کننده انتقال می دادیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha