دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹
کد خبر: 245473

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به عوارض دیابت در بارداری گفت: تزریق انسولین به مادر باردار ضرری برای جنین ندارد.

اهمیت کنترل دیابت در بارداری

سلامت نیوز:عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به عوارض دیابت در بارداری گفت: تزریق انسولین به مادر باردار ضرری برای جنین ندارد.

شهرزاد مدرس در گفت‌وگو با فارس ، در ارتباط با موضوع دیابت در بارداری اظهار داشت: کنترل قند خون قبل و بعد از بارداری بسیار حائز اهمیت بوده چرا که این مسأله می‌تواند  عوارض زیادی برای جنین و مادر در صورت کنترل نشدن به همراه داشته باشد.

وی افزود: همه زنان قبل از بارداری به ویژه اگر سابقه قند خون در حاملگی‌های قبلی خود و یا سابقه فامیلی دارند باید قند خونشان کنترل شود. 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: بنابراین در اولین آزمایش بارداری یکی از موضوعاتی که باید کنترل شود قند خون ناشتا بوده و این قند باید کمتر از 95 باشد. 

مدرس اضافه کرد: اگر زنی سابقه فوت جنین در رحم یا گرفتار چاقی همچنین سابقه قند خون باشد این فاکتور باید به صورت دقیق‌تر و با فواصل نزدیک‌تر نسبت به فردی با شرایط عادی برایش انجام شود.

وی عنوان کرد: اگر سه ماهه اول قند خون مادر باردار مناسب بود تست آن در هفته 26 و 28 بارداری تکرار می‌شود و باید توجه داشت که اگر بیماری در گروه‌های پرخطر بود قند آن باید به صورت ناشتا و سه ساعته چک شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دیابت کنترل نشده در بارداری در سه ماهه اول می‌تواند بروز ناهنجاری‌های مادرزادی در جنین شود و در سه ماهه دوم و سوم در صورتی که کنترل نشود در مادر و نوزاد عوارضی ایجاد می‌کند.

مدرس بیان داشت: در صورتی که قند خون مادر باردار افزایش یابد و کنترل نشود می‌تواند افزایش وزن جنینی و ماکروزومی را به همراه داشته باشد. همچنین احتمال فشار خون بالا در بارداری را سبب می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: بعد از تولد جنین اگر مادر دچار دیابت باشد باید قند خون و کلسیم آن دقیق کنترل شود چرا که احتمال کاهش قند خون نوزاد و زردی آن بیشتر می‌شود بنابراین کنترل قند خون پیش از بارداری و حین و همچنین پس از بارداری بسیار اهمیت دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: درمان دیابت در بارداری ابتدا با رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسب است و اگر نیاز بود انسولین نیز توسط پزشک تجویز می‌شود که انسولین  از جفت رد نمی‌شود و ضرری برای جنین ندارد در حالی که قند خون بالای مادر مشکلات زیادی را برای جنین می‌آفریند.

مدرس خاطرنشان کرد: گاهی داروی ضد دیابت در حاملگی در سه ماهه دوم می‌توان تجویز کرد ولی این دارو به هیچ عنوان جایگزین انسولین نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha