سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
کد خبر: 245483

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف ریتالین به بهانه امتحان توجیه علمی ندارد، به ایجاد عوارض جسمانی و روانی ناشی از مصرف این دارو تاکید کرد و گفت: عدم تعادل روحی و روانی و حالات زودگذر عاطفی، از عوارض کوتاه مدت این گونه مواد و داروها است.

عوارض مصرف خودسرانه ریتالین

سلامت نیوز: معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف ریتالین به بهانه امتحان توجیه علمی ندارد، به ایجاد عوارض جسمانی و روانی ناشی از مصرف این دارو تاکید کرد و گفت: عدم تعادل روحی و روانی و حالات زودگذر عاطفی، از عوارض کوتاه مدت این گونه مواد و داروها است.

به گزارش ایسنا، علی اسدی درخصوص مصرف قرص ریتالین هشدار داد و گفت: داروی ریتالین حتما باید با تشخیص پزشک متخصص تجویز و مصرف شود. 

وی با بیان اینکه این دارو معمولا برای بیمارانی که دچار نقص توجه و ADHD هستند، تجویز میشود، خاطرنشان کرد: مصرف قرص ریتالین مانند تمام داروها، دارای عوارض است و این عوارض در دانش آموزان و دانشجویان که در ایام امتحانات از دارو استفاده می کنند، شدیدتر است، چراکه ترک و مصرف ریتالین به تناوب، افراد را دچار اعتیاد به مصرف آن می کند. 

اسدی با بیان اینکه دانش آموزان و دانشجویان نباید به بهانه امتحان و افزایش هوشیاری به مصرف دارو و موادی از این قبیل روی بیاورند، خاطرنشان کرد: چنانچه دوز مصرف ریتالین کم و زیاد شود، بر ابعاد جسمانی و روانی فرد آسیب وارد میکند، اینگونه داروها برای درمان اختلالات شدید توجه و تمرکز تجویز می‌شود، بنابراین دارای ترکیبات قوی است. لذا مصرف و قطع خودسرانه آن به افسردگی و پرخاشگری فرد منجر می‌شود. بنابراین مصرف ریتالین به بهانه امتحان توجیه علمی ندارد. 

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت بیان کرد: داروی ریتالین دارای عوارض کوتاه مدت و درازمدت است. اختلالات روانی، خلقی، رفتاری و تکانه‌ای، انجام رفتارهای بی ‌پروا و بی‌محابا مانند رانندگی‌های شبانه برخی جوانان در اتوبانها، بی‌توجهی به اطرافیان، سرخوشی، عدم تمرکز، پرش افکار، بی‌خوابی که منجر به خستگی و خماری میشود، همچنین افسردگی پس از اتمام دوره مصرف، افکار پارانوئید و سوء ظن نسبت به دوستان، اطرافیان و خانواده و پرخاشگری فیزیکی از مهم‌ترین عوارض بلند مدت مصرف این مواد است. همچنین عدم تعادل روحی و روانی و حالات زودگذر عاطفی از عوارض کوتاه مدت این گونه مواد و داروها است. 

وی درخصوص راهکارهای مطالعه موثر در ایام امتحانات گفت: برخی از دانش آموزان و دانشجویان در طول ترم، دروس و مطالب امتحانی را مطالعه نمیکنند و در شب امتحان به یکباره با حجم وسیعی از مطالب نخوانده روبرو میشوند که این پروسه اشتباهی است.

بنابر اعلام وبدا، اسدی افزود: این افراد باید توجه داشته باشند که از روشهای مطالعه علمی استفاده کنند و در ابتدا به صورت کلی مطالعهای داشته باشند، مطالب را  دسته بندی کنند و در مرحله بعد نکات کلیدی را مرور کرده و حین مطالعه نیز یادداشت‌برداری کنند. 

وی بر استراحت‌های چند دقیقه‌ای و کوتاه مابین مطالعه دروس تاکید کرد و گفت: تغذیه مناسب و دوش آب ولرم می‌تواند بر شادابی و کسب انرژی فرد برای داشتن تمرکز حین مطالعه تاثیر زیادی داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha