چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 245495

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد نوعی گیرنده بویایی خاص اغلب در تومورهای بدخیم مثانه نقش دارد که این یافته به درمان بهتر سرطان مثانه منجر خواهد شد.

یک راه حل برای کاهش سلول‌های سرطانی مثانه

سلامت نیوز: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد نوعی گیرنده بویایی خاص اغلب در تومورهای بدخیم مثانه نقش دارد که این یافته به درمان بهتر سرطان مثانه منجر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، سرطان مثانه به طور معمول در افراد مسن، افرادی که سابقه خانوادگی سرطان دارند و افرادی که با مواد شیمیایی مضر کار می‌کنند، رخ می‌دهد.

محققان دانشگاه رور بوخوم آلمان طی مطالعه‌ای جدید گیرنده‌ای بویایی در مثانه انسان کشف کرده‌اند که در بافت‌های سرطانی به نسبت بافت‌های سالم و در ادرار افراد مبتلا به سرطان مثانه بیشتر وجود دارد و به همین دلیل محققان آن را نشانگر زیستی حیاتی برای شناسایی حضور این نوع از سرطان دانسته‌اند.

مرکز پیشگیری و کنترل امراض آمریکا (CDC) ادعا کرده این گیرنده که هدفی درمانی برای سرطان مثانه است هر ساله در حدود 55 هزار مرد و 17 هزار زن در ایالت متحده تشخیص داده می‌شود.

عطر خوش چوب صندل تومورها را مهار می‌کند

این مطالعه توضیح می‌دهد که یکی از گیرنده‌های بویایی موسوم به OR10H1، عمدتا در مثانه انسان بیان شده و در بافت‌های سرطانی مثانه سطح بالاتری از "RNAپیک" و پروتئین را دارد.

این گیرنده نیز مانند گیرنده‌های بویایی دیگر پروتئین است که به مواد خوشبو یا موادی که به بوها مرتبطند، واکنش نشان می‌دهد. محققان خاطرنشان کردند که گیرنده OR10H1 به رایحه‌هایی که از مشخصه‌های روغن چوب صندل هستند مانند ترکیبات ساندرانول و سانتانول وابسته است. در کار با کشت سلول‌های مثانه، محققان دریافتند هنگامی که این گیرنده به یکی از این ترکیبات رایحه‌ها متصل می‌شود، سلول‌های سرطانی مدورتر شده و در تناوب کمتری تقسیم و نیز تمایل به حرکت کمتری داشتند.

همچنین اتصال گیرنده‌های بویایی با ترکیبات چوب صندل باعث فعال شدن برخی مکانیسم‌های سلولی تقویت کننده سیستم ایمنی می‌شود. به عنوان مثال یکی از این واکنش‌ها منجر به آزاد شدن اینترلوکین‌ها می‌شود که نوعی پروتئین است که به تنظیم پاسخ ایمنی طبیعی بدن کمک می‌کند.

علاوه بر آن در این واکنش‌ها آدنوزین‌تری فسفات (ATP) بیشتری تولید می‌شود. ATP مولکولی است که انتقال انرژی را درون واحدهای سلولی حفظ کرده و کمک می‌کند تا سیگنال‌های خطر را به نوعی سلول ایمنی که به عنوان سلول‌های T شناخته می‌شوند، ارسال کند.

این یافته نشان می‌دهد که ترکیبات چوب صندل از رشد تومورهای سرطان مثانه ممانعت به عمل آورده و گیرنده OR10H1 می‌تواند هدفی جدید برای درمان باشد.

با توجه به مقادیر بالای گیرنده OR10H1 در نمونه‌های ادرار افراد مبتلا به سرطان مثانه، غربالگری این گیرنده در مثانه می‌تواند راه خوبی برای تشخیص سرطان مثانه باشد.

با توجه به این یافته‌ها بررسی تعداد غیر معمول گیرنده‌های بویایی در خارج از بافت بینی می‌تواند راهی خوب برای تشخیص انواع دیگر سرطان در سایر قسمت‌های بدن باشد.

مطالعه دیگری که اخیرا توسط همین تیم تحقیقاتی صورت گرفته نشان می‌دهد گیرنده بویایی OR2B6 در بافت‌های سرطانی پستان یافت شده و هرگز در بافت‌های سالم وجود ندارد.

علاوه بر این گیرنده بویایی OR2B6 تنها زمانی در خارج از بینی یافت می‌شود که تومورها به ویژه در سرطان ریه و پانکراس حتی به اندازه بسیار کوچک ایجاد شده باشند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، هر دوی این مطالعه تایید کرده‌اند که گیرنده‌های بویایی در خارج از بینی هم در سلول‌های سالم و هم در سلول‌های بیمار بدن فرد یافت می‌شوند اما میزان آنها در سلول‌های تومورهای سرطانی بسیار قابل توجه بوده که می‌تواند نقش آنها را به عنوان نشانگرهای زیستی سرطانی برجسته سازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha