چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2455

یكی از مشكلات درمان سل در كشور، مقاومت این بیماری نسبت به داروهای موجود به دلیل استفاده غلط بیماران از داروهاست.

این نكته‌ای است كه دكتر خسرونیا، رئیس انجمن پزشكان داخلی بر آن تاكید كرده است.

رئیس هجدهمین كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلی در آستانه هفته سلامت، از قطع دارو پیش از درمان كامل و خودداری از مصرف دارو به هنگام تجویز آن توسط پزشك به عنوان شایع‌ترین موارد ایجاد این مقاومت دارویی در این بیماری نام برد  و گفت: بیماری سل در حال حاضر از نواحی شرقی كشور، كشورهای افغانستان و پاكستان و توسط قاچاقچیان و ترددهای غیرقانونی وارد ایران می‌شود.

بحث مقاومت به آنتی‌بیوتیك‌ها در جوامع پزشكی به بحثی كاملا جدی تبدیل شده است كه از مهم‌ترین مصادیق آن می‌توان به نوعی سل كه به درمان و داروهای شناخته‌شده‌اش مقاومت نشان می‌دهد، پرداخت.

دكتر خسرونیا با اشاره به روند نزولی این بیماری از 40 سال پیش تا‌كنون یادآور شد: در سال 1342 از هر100 هزار نفر 142 نفر در ایران به بیماری سل مبتلا بودند ولی طی سالهای اخیر این بیماری بیش از 10برابر كاهش یافته است.

رئیس جامعه پزشكان داخلی ایران ادامه داد: در سال 1384 میزان شیوع بیماری سل 8/6 درصد گزارش شده است، این در حالیست كه بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، در هر جمعیت یك صد هزار نفره ایرانی، 12 نفر به بیماری سل مبتلا هستند.

وی با تاكید بر این كه تشخیص ندادن بیماری و پس از آن گزارش ندادن آمار مبتلایان یكی از معضلات نداشتن آمار صحیح در مورد این بیماری است تصریح كرد: آمارها بیانگر آن است كه تنها توانسته‌ایم 57 درصد مبتلایان به سل را در كشور تشخیص دهیم.

به گفته كارشناسان، طى ۴۰ سال گذشته، در ایران میزان بروز سل از ۱۴۰ مورد در صد هزار نفر به ۱۴ مورد در صد هزار نفر كاهش یافته است. اما میزان ابتلا به این بیمارى در سطح استانها ناهمگون است. در برخى استانها این میزان به صفر نزدیك است، اما در برخى استانها مثل سیستان و بلوچستان به ۴۰ تا ۴۵ مورد در صد هزار نفر مى‌رسد.

هر سال ۳ میلیون مورد جدید ابتلا به سل دیده مى‌شود كه ۱۰ درصد از این موارد مقاوم به درمان هستند. موارد جدید مقاوم به بیمارى در كشور ۳ تا 4‎/6 درصد بوده است و مواردى كه به واسطه اختلال در درمان و مستمر نبودن آن، مقاوم شده‌اند، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بوده است.

در این میان ۷۵ درصد موارد دوره درمان را شروع نمی‌كنند یا اگر هم شروع كنند، آن را به پایان نمى‌رسانند و این باعث بروز مقاومت در برابر دارو مى‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha