چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 24552

دكتر جواد خلیلی پویا، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران نخستین سخنران هشتمین سمینار ماهانه‌ی انجمن علمی جراحان عمومی ایران بود كه در سخنان خود با توجه به پیشرفت‌های علمی و تكنولوژیك در عرصه‌ی درمان سرطان سینه‌ی خانم‌ها، روش‌های بازسازی پستان را در جریان عمل جراحی یا پس از انجام عمل جراحی تشریح كرد.

سلامت نیوز :دكتر جواد خلیلی پویا، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران نخستین سخنران هشتمین سمینار ماهانه‌ی انجمن علمی جراحان عمومی ایران بود كه در سخنان خود با توجه به پیشرفت‌های علمی و تكنولوژیك در عرصه‌ی درمان سرطان سینه‌ی خانم‌ها، روش‌های بازسازی پستان را در جریان عمل جراحی یا پس از انجام عمل جراحی تشریح كرد. وی در سخنان خود خاطر نشان ساخت از آنجا كه برداشتن سینه بخشی از درمان سرطان سینه است،‌ در عین‌حال به معنای نقص عضو نیز محسوب می‌شود. به همین خاطر، بازسازی سینه‌ی بیماران در واقع نوعی تكمیل درمان و رفع نقص عضو و ارتقاء كیفیت زندگی بیماران به حساب می‌آید.

دكتر خلیلی پویا در ادامه‌ی سخنان خود به تشریح مهم‌ترین و در عین‌حال بهترین روش بازسازی سینه‌ی بیماران پرداخت و در این زمینه خاطر نشان ساخت استفاده از پوست، چربی و عضله‌ی شكم بیمار، یا به اصطلاح، استفاده از فلپ ترام(TRAM) بهترین روش بازسازی سینه‌ی بیماران، چه در جریان عمل جراحی سینه و چه پس از آن، است.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت در صورتی كه به دلیل لاغری یا چاقی مفرط بیمار یا دلایل دیگر از این فلپ استفاده نشود، می‌توان از فلپ‌ پوستی عضلانی ذوذنقه‌ای بزرگ استفاده كرد.

دكتر خلیلی پویا در ادامه افزود در بعضی موارد نیز از فلپ آزاد استفاده می‌شود. وی در توضیح بیشتر این روش خاطر نشان ساخت بافت مورد نظر را با شریان و ورید از یك ناحیه‌ی بدن قطع می‌كنیم و آن را با استفاده از میكروسكوپ به عروق زیر بغل می‌دوزیم.

آخرین روش بازسازی سینه‌ی بیماران كه مورد بررسی قرار گرفت استفاده از پروتزهای پستانی بود. دكتر خلیلی پویا در این مورد خاطر نشان ساخت چه در مرحله‌ی عمل برداشتن سینه یا پس از آن، پروتز سنیه‌ای را زیر عضله‌ی پكتورال قرار می‌دهیم.

دكتر خلیلی پویا در بخش پایانی سخنان خود روی نكاتی كه باید از سوی همكاران جراح مورد توجه قرار بگیرد، تأكید كرد.

نخستین نكته این است كه بیمارانی برای بازسازی سینه كاندیدا شوند كه از نظر فرهنگی كاملاً‌ آمادگی داشته باشند و داشتن سینه‌ برایشان اهمیت بسیار داشته باشد.

نكته‌ی بعدی این است كه بازسازی سینه نباید در فرایند درمان و تكمیل آن مداخله كند. به بیان دیگر، درمان بیماری سرطان در اولویت قرار دارد.

و آخرین نكته‌ی مهم اینكه حتماً‌ كسی كه تجربه‌ی كافی در این زمینه كسب كرده نسبت به بازسازی سینه اقدام كند، چرا كه مهارت جراح ركن اصلی موفقیت را تشكیل می‌دهد و فقدان مهارت كافی به بیمار صدمه خواهد زد.
منبع : نشریه كاغذی «پیام جراح»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha