سلامت نیوز :معاون پژوهشی وزیر بهداشت گفت: صندوق حمایت از تولید تجهیزات پزشكی در كشور راه‌اندازی شد زیرا 80 درصد تجهیزات وارداتی، در كشور قابل تولید است و وزارت بهداشت تجهیزات تولیدی مراكز دانش بنیان را پیش خرید می‌كند.

به گزارش فارس، مصطفی قانعی امروز در كنگره لیزر در پزشكی كه در تالار امام بیمارستان امام خمینی(ره) برگزار شد افزود: بیش از 80 درصد از تجهیزات پزشكی كه وارد كشور می‌شود را در كشور می‌‌توان تولید كرد.

وی ادامه داد:‌در نقشه جامع علمی كشور سهمی از اقتصاد دانش بنیان را برای فناوری‌های پیشرفته در نظر گرفته‌ایم و برای فناوری سلامت در سال 1404 صادرات 100 میلیارد دلاری را پیش‌بینی كرده‌ایم.

معاون پژوهشی وزیر بهداشت گفت: باید ببینیم كه لیزر در چه جایگاهی در كشور وجود دارد و باید این علم در كشور گسترش پیدا كند.

قانعی گفت: مراكز رشد فناوری را موظف كرده‌ایم كه بخش تحقیقات را در حوزه امور بالینی به كار ببرند و می‌توانیم از طریق در این شركت‌ها فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را وارد كنیم تا آموزش ببینند.

وی افزود: برای اینكه این شركت‌های دانش بنیان بی‌پناه نباشند 3 هزار میلیارد تومان بودجه تامین شده است كه اگر این اعتبار به این شركت‌ها وارد شود پایدار می‌شوند.

وی اضافه كرد: تولیدات شركت‌های دانش بنیان می‌تواند در زمینه‌های تحقیقات پایه و خدمات علمی كمك كننده باشند و وزارت بهداشت نیز مراكز رشد را به این شركت‌ها اختصاص می‌دهد و آنها در این مراكز مستقر می‌شوند و می‌توانند از اعتباری كه برای اعضای هیئت علمی داده می‌شود استفاده كنند.

معاون پژوهشی وزیر بهداشت افزود: حدود 8 دستگاه لیزر در كشور ساخته شده است اما برای لیزر در بخش سلامت بازاری ایجاد نشده است.

قانعی گفت: اگر دستگاه لیزری در حوزه پزشكی و سلامت وارد عرصه سلامت شود و بیمارستانی بخواهد این دستگاه لیزر را در امر سلامت به كار ببرد به دلیل اینكه استانداری وجود ندارد ممكن است برای كسی كه استفاده می‌شود عوارضی ایجاد كند به همین دلیل از پژوهشكده معین در دانشگاه علوم پزشكی تهران كمك گرفتیم كه تجهیزات پزشكی را در آنجا استاندارد بدهند.

قانعی گفت: برای تجهیز بیمارستان‌ها نیز ما نیاز به اعتبارات داریم و در صورتی كه شركت‌های دانش بنیان در مراكز رشد استقرار پیدا كنند و استانداردها دریافت كنند می‌توانند تجهیزاتی كه نیاز بازار است را ایجاد كنند و ما دستگاه‌ها را از آنها پیش خرید می‌كنیم.

معاون پژوهشی وزیر بهداشت گفت: اعتباراتی كه در سال 90 برای بخش فناوری و تجهیزات در اختیار داریم و تجهیزات تولید شده در شركت های دانش بنیان را پیش خرید می‌كنیم.

قانعی گفت: به دلیل اینكه طبق قانون برنامه چهارم و پنجم این شركت‌ها از بخش دولتی خارج می‌شوند صندوق تجهیزات پزشكی را راه‌اندازی كردیم كه بر این اساس 60 درصد این صندوق‌ها متعلق به بخش خصوصی است و 40 درصد متعلق به وزارت بهداشت است و مدیر عامل این صندوق‌ها خصوصی است و تابع قوانین تجارت عمل می‌كند. 5 درصد از اعتبارات دانش بنیان وارد بخش تجهیزات پزشكی می‌شود كه حدود 150 میلیارد دلار است.

قانعی گفت: وزارت بهداشت 6 صندوق و وزارت علوم 5 صندوق حمایتی دارد.

معاون پژوهشی وزیر بهداشت گفت: اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها با دانشجویان و فارغ‌التحصیلان خود می‌توانند شركت‌های خصوصی تاسیس كنند افرادی كه تحصیلات آنها علوم پایه است نیز می‌توانند شركت خصوصی ایجاد كنند.

قانعی گفت: 3 هزار میلیارد تومان بودجه برای شركت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده است كه به صورت وام در اختیار آنها قرار داده می‌شود و شركت‌های دانش بنیان می‌توانند از پیش خرید وزارت بهداشت نیز استفاده كنند.

قانعی گفت: وزیر بهداشت می‌تواند در واردات دارو، تجهیزات پزشكی ورود كند ولی تكلیفی برای وزیر بهداشت برای تولید دارو دیده نشده است. وزارت بهداشت می‌تواند به هر مقدار كه می‌خواهد دارو وارد كند و نیاز به پاسخگویی به فرد خاصی ندارد.

قانعی گفت: در سال گذشته دفتر فناوری سلامت در معاونت تحقیقاتی تأسیس شده است و حدود 800 میلیارد تومان در سال گذشته واردات تجهیزات پزشكی داشته‌ایم كه حدود 80 تا 90 درصد این واردات در كشور می‌تواند تولید شود و حدود 10 میلیارد تومان برای واردات گوشی فشارسنج اعتبار داده شده است.

معاون پژوهشی وزارت بهداشت گفت: مناقصه برای خرید 70 دستگاه دیالیز برگزار شد كه وزیر بهداشت این مناقصه را باطل اعلام كرد و قرار شد از داخل كشور تولید كند و در هیچ جای دیگر دیده نمی‌شود كه واردات و خرید در دست یكی باشد و وزیر بهداشت مسئولیت همه جانبه در زمینه خرید، واردات دارد.

قانعی گفت: امیدواریم كه موج بعدی نفوذ انقلاب در كشورها با فناوری‌ها ایجاد شود و این تمرینی برای رسیدن به موفقیت است و موج بعدی ما با سرعت علم و فناوری پیش رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha