سلامت نیوز : مركز تحقیقات بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشكی تهران اعلام كرد:نوجوانی دوران رشد سریع جسمانی و افزایش نیازهای تغذیه ای و ذخیره سازی مواد غذایی در بدن است و باید توجه ویژه ای به نوع تغذیه داشت.
 
به گزارشروابط عمومی وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكی، بر اساس گزارش این مركز، میزان نیاز دختران نوجوان به آهن در این سنین بلوغ 10 درصد بیش تر از پسران بوده و كمبودهای تغذیه ای كه از مصرف ناكافی موادغذایی در دراز مدت ناشی می شود مربوط به كمبودهای خاص مانند كم خونی فقر آهن و كمبود ویتامین آ و ید است.
بر اساس این گزارش ، پوسیدگی دندان، ناشی از یك مشكل بهداشتی در ارتباط با مصرف بیش از حد مواد شیرین مانند آب نبات، شكلات، بستنی ، كیك و نوشابه های شیرین به همراه غذا یا میان وعده های غذایی است و باید با شناخت نیازهای تغذیه ای نوجوانان به رفع آن كمك كرد.
این گزارش می افزاید:داشتن رژیم غذایی كامل و غنی، كنترل پرخوری، انجام ورزش منظم ، كنترل بیماری های انگلی، كنترل كمبود مواد موجود در محیط مانند فلوراید از مسائل مهم است كه باید در روند تغذیه نوجوانان حائز اهمیت باشد.
بنا بر این گزارش ، مهمترین اصول و شیوه زندگی سالم نوجوان شامل مواردی همچون پیشگیری از بیماری ها از طریق بهداشت فردی، بهداشت آب و مواد غذایی، واكسیناسیون، پیشگیری از مصرف خودسرانه دارو، تشخیص زودرس و درمان به موقع بیماری ها، عدم استعمال سیگار، عدم مصرف الكل و مواد مخدر،انجام فعالیتهای جسمانی و ورزش ، خواب منظم و رعایت رژیم غذایی مناسب است.
در این گزارش آمده است :مركز مشاوره بهداشت باروری هر روز از ساعت 12تا 9 به جز ایام تعطیل با حضور كارشناسان و پزشكان مجرب به ارائه خدماتی همچون مشاوره دوران بلوغ و نوجوانی ،مشاوره قبل از ازدواج ، مشاوره قبل از بارداری ،مشاوره مراقبتهای دوران بارداری ، زایمان و پس از زایمان ، مشاوره تنظیم خانواده ، مشاوره تغذیه مشاوره بیماریهای مقاربتی ، مشاوره نازایی ، مشاوره بهداشت روان زنان ، مشاوره دوران یائسگی و مشاوره سرطان های زنان می پردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha