چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2456

23 فروردین، وزیر بهداشت بار دیگر به یكی از مدارس ابتدایی تهران می‌رود تا «زنگ مسواك» را در این مدرسه به صدا دربیاورد.

دكتر محمد مهدی وردی، مدیر كل دفتر سلامت دهان و دندان معاونت سلامت وزارت بهداشت و درمان در گفتگو با همشهری به برنامه‌های دیگر روز دندانپزشك هم اشاره می‌كند: افتتاح رسمی طرح سیار ارائه خدمات پیشگیری دندانپزشكی امام علی با راه‌اندازی اتوبوس سیاری كه حامل یونیت دندانپزشكی است.

23 فروردین روزی است كه حتی بچه‌هایی كه سال به سال به مسواك نگاهی نمی‌اندازند هم، دستكم چند دقیقه‌ای مسواك به دست می‌گیرند. اما اگر وضعیت بهداشت دهان و دندان كودكان در كشور ما چندان افتخار‌آمیز نیست، یك دلیل عمده آن بودجه اندك این بخش است.

مثال بارز آن اجرای طرح ترمیم دندان شماره  6 كودكان زیر 12 سال است كه از سال تحصیلی 84 بر اساس بند ج تبصره 14 قانون بودجه سال 84 اجرا شد و مطابق آن «یك دندان» شماره‌ 6 دانش‌آموزان مقاطع  اول و دوم ابتدایی با همكاری سازمان بیمه خدمات درمانی  بررسی و ترمیم می‌شد.

البته در سال  تحصیلی 85 با تغییر در تنوع و كمیت  خدمات، گستره این طرح از یك دندان به 4 دندان شماره 6 و از مقاطع اول و دوم به رده اول تا پنجم ابتدایی در سطح كشور افزایش یافت كه به گفته دكتر وردی تا آخر سال تحصیلی جاری یعنی اواخر تیرماه هم اجرای این طرح ادامه خواهد داشت.

مدیركل دفتر سلامت دهان و دندان بودجه مورد نیاز این طرح را 65 میلیارد تومان اعلام می‌كند كه برای سال 85، فقط 2 میلیارد تومان آن تصویب شده است. با این‌حال او از اولیای دانش آموزان می‌خواهد با دریافت معرفی‌نامه از مدرسه محل تحصیل و به همراه داشتن دفترچه سازمان بیمه خدمات درمانی شامل بیمه خویش‌فرما، روستایی و كارمندان دولت تحت پوشش این سازمان جهت ترمیم دندان كودكان خود اقدام نمایند.

رئیس اداره سلامت دهان و دندان معضل حوزه دندانپزشكی را عدم پوشش بیمه‌ای در بخش خصوصی و دولتی  ذكر می‌كند و می‌گوید: هدف وزارت بهداشت حفظ دندان است، در حالی كه پوشش بیمه‌ها در جهت حذف و كشیدن دندانهاست. بسته‌های خدمتی كه ما تعریف می‌كنیم  باید در جهت نگهداری دندان گروه‌های هدف صفر تا 12 سال و پوشش درمان‌های ترمیمی و جراحی لثه افراد 35 تا 50 سال و پوشش خدمات دندان مصنوعی افراد 65 سال به بالا باشد.

دكتر وردی اضافه می‌كند: در كشور فنلاند بهداشت كاران دندان نقش اول و دندانپزشكان نقش دوم را دارند و پیشگیری مقدم بر درمان است،  ولی در كشور ما این گونه نیست. او ابراز امیدواری می‌كند: با همكاری و تعامل سازمان‌های بیمه‌گر  در خصوص تعریف بسته‌های خدماتی و منابع مالی  آنها به توافق برسیم یك تحول بزرگی  در حوزه دندانپزشكی  ایجاد خواهد شد.

رتبه سوم در شرق مدیترانه

طبق آمارهای جهانی، ایران در بین كشورهای شرق مدیترانه از نظر پوسیدگی دندان در رتبه سوم قرار دارد. مطالعات نشان می‌دهد هر كودك ایرانی با 5 دندان پوسیده وارد مدرسه می‌شود؛ هر ایرانی كمتر از یك سوم زمان استاندارد برای مسواك زدن وقت صرف می‌كند و بیش از 80 درصد ایرانیان تنها به هنگام دندان درد به دندان پزشك مراجعه می‌كنند.

كارشناسان می‌گویند مردم بیمار می‌شوند، چرا كه توان پرداخت هزینه‌ها را به صورت آزاد ندارند. 23 سرفصل خدمات بیمه‌ای دندانپزشكی شامل كشیدن، جرم‌گیری، جراحیها، رادیوگرافی و ... در ایران وجود دارد، اما خدمات پرهزینه و زیادی نظیر پر كردن دندانها از هر گونه تعرفه‌ای به دورند؛ چرا كه سرانه بیمه دندانپزشكی هر فرد كمتر از 100 تومان است.

در حال حاضر، بیمه‌ها فقط هزینه كشیدن دندان را پرداخت می‌كنند؛ یعنی فقط خدماتی كه دندان را از بین می‌برد؛ اما خدماتی كه باعث ترمیم و یا حفظ بهداشت دهان و دندان می‌شود، در فهرست خدماتی كه از سوی بیمه ارائه می‌شوند جایگاهی ندارند.

مراكز ویژه بیماران پرخطر

دكتر محمدمهدی وردی از برنامه‌های تازه دفتر سلامت دهان ودندان وزارت بهداشت به راه اندازی مركز ویژه بیماران پرخطر اشاره می‌كند و می‌گوید: با توجه به آن كه بیماران مبتلا به ایدز و هپاتیت به دلیل بیماری خود از مراجعه به مراكز دندانپزشكی خودداری كرده یا به هنگام مراجعه حاضر به عنوان كردن بیماریشان نزد مسئولان پزشكی و بهداشتی نبوده‌اند، طرح راه‌اندازی مراكزی خاص كه صرفاً به این قبیل بیماران خدمات ارائه دهند، از سوی دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی شكل گرفت.

اولین مركز ویژه بیماران پرخطر چندی پیش در بیمارستان امام خمینی تهران آغاز به كار كرد. دكتر وردی از پیامدهای مثبت دیگر این اقدام را ایجاد احساس امنیت در افراد جامعه عنوان و تصریح می‌كند: از دیگر مزایای این اقدام، آمارگیری از تعداد بیماران پرخطر است كه متأسفانه تاكنون آمار دقیقی از این افراد در دسترس نبوده است.

تمامی مراكز دندانپزشكی، اعم از خصوصی و دولتی، باید به دستگاه اتوكلاو مجهز باشد تا تمامی وسائل دندانپزشكی دارای قابلیت استریل 100 درصد شوند و  بیماران مبتلا به ایذر مراجعه كننده به مراكز درمانی هم باید به عنوان اولین و یا آخرین بیماران ویزیت شوند تا فرصتی برای استریل كردن وسایل وجود داشته باشد و نیز وسائل یكبار مصرف هم باید دور ریخته شود.

امید به برطرف شدن معضل بیمه دندانپزشكی

دكتر وردی می‌گوید: در حال حاضر یكی از معضلات بزرگ در امر دندانپزشكی، هزینه‌های بالاست و در این راستا همكاری نكردن مراكز بیمه‌ای برای رفع مشكلات دهان و دندان مهمترین مشكل ما در حوزه دندانپزشكی به شمار می‌آید كه برای رفع این معضل باید یك عزم ملی در كشور ایجاد شود.

در كشورهای پیشرفته 30 درصد از هزینه‌های دندانپزشكی را دولت و 70 درصد را بیمه‌های خصوصی پرداخت می‌كنند، اما در كشور ما بیمه‌های دولتی و خصوصی در این زمینه فعال نیستند و این عدم فعالیت هزینه‌ها، تلفات زیادی را بر مردم تحمیل می‌كند.

او با تاكید بر اینكه ارائه خدمات ارزان قیمت و با كیفیت، از سیاستهای راهبردی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی است می‌افزاید: افزایش قیمت‌های جهانی مواد و هزینه‌های سربار نیز از واقعیات و معضلات موجود است.

دكتر وردی برای رسیدن به سیستم ارائه خدمات مطلوب دندانپزشكی قیمت گذاری مناسب خدمات و حمایت‌ شركت‌های بیمه برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های اضافی به بیماران را ضروری می‌داند و می‌گوید: باید از افزایش هزینه‌هایی كه بیمار از جیب خود پرداخت می‌كند جلوگیری كرد. همچنین باید زیرساختهای لازم را برای بیمه كردن خدمات دندانپزشكی ایجاد كرد و سیستم بهداشتی و درمانی به گونه‌ای باشد كه بیمه‌های خصوصی و دولتی با تمایل فرد و با هدف رفع نیازهای بهداشتی - درمانی بیماران وارد عرضه دندانپزشكی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha