چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 24561
سلامت نیوز : متخصص كودكان گفت:‌براساس مطالعات انجام شده چنانچه كودكان بیش از دو ساعت در شبانه روز تلویزیون تماشا كنند تقریبا سه برابر سایر كودكانی كه مدت كمتری تلویزیون تماشا می كنند دچار اضافه وزن می شوند.
 
دكتر رویا كلیشادی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سرگرمی های بی تحرك مانند تماشای تلویزیون و بازی های فكری و رایانه ای باید كمتر از دو ساعت در شبانه روز باشد تا كودكان و نوجوانان چاق نشوند.
كلیشادی، هنگام تماشای تلویزیون، كودكان و نوجوانان را از خوردن غذا و یا میان وعده غذایی برحذر داشت و افزود: مطالعات انجام شده نشان داده است ‌كه كودكان هنگام تماشای تلویزیون مواد غذایی بیشتری می خورند كه اغلب به این دلیل است كه متوجه احساس سیری نمی شوند.
استاد دانشكده پزشكی دانشگاه اصفهان، درباره راه های كاهش چاقی در كودكان گفت:‌ كودكان باید خوردن صبحانه را در اولویت قرار دهند ‌زیرا علاوه بر رساندن مواد غذایی مناسب تر به بدن آنان، سبب تقویت قوای بدنی و فكری كودكان شده و در نتیجه كمتر دچار اضافه وزن می شوند.
وی تصریح كرد: چنانچه كودكان از صرف صبحانه پرهیز كنند، علاوه بر كمبود ویتامین های مهم، دچار كمبود پروتیین، كلسیم، فیبر، چربی و سایر مواد غذایی مورد نیاز بدن می شوند و در نتیجه به مواد غذایی دیگر با ارزش غذایی پایین و نامطلوب روی خواهند آورد.
این متخصص كودكان اظهارداشت: مصرف تخم مرغ به همراه انواع سبزیجات برای صبحانه باعث می شود فرد تا چند ساعت احساس سیری كند و به ریزه خواری رو نیاورده و احتمال چاقی نیز به همین میزان كاهش خواهد یافت.
وی خطاب به والدین گفت:‌ به كودكان اجازه دهید خودشان غذا بكشند زیرا مطالعات حكایت از آن دارد كه توزیع غذا توسط اعضای خانواده - به صورت گرداندن ظرف غذا - باعث می شود كه كودكان به مقدار نیازشان مقادیر مناسبی از مواد غذایی را بردارند و این رفتار مانع از غذا خوردن بیش از حد در آنان می شود.
كلیشادی در ادامه افزود: در مورد كودكان و نوجوانان چاق نیز برای رسیدن به وزن مناسب باید از رژیم غذایی متنوع و متعادل استفاده كرد كه بتوانند آن را ادامه دهند.
وی توضیح داد: برای رسیدن به وزن مناسب و حفظ آن ، باید به  خوب خوردن  و به اندازه خوردن  عادت كرد، به این ترتیب هم می توان به وزن مناسب رسید هم می توان آن را حفظ كرد.
این متخصص كودكان، رفتار والدین در یادگیری فرزندانشان را با اهمیت دانست و افزود: وقتی اعضای خانواده بیشتر وقتشان را به تماشای تلویزیون یا انجام فعالیت هایی در حال نشسته می گذرانند كودكان و نوجوانان نیز از این الگو و شیوه زندگی پیروی كرده و با مشكلات عدیده از جمله چاقی مواجه می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha