بررسی‌ها نشان می‌دهد ویتامین B-3 از نابودیِ سلول‌های عصبی در مغز جلوگیری می‌کند.

ویتامینی که از مرگ سلول‌های عصبی جلوگیری می‌کند

سلامت نیوز:بررسی‌ها نشان می‌دهد ویتامین B-3 از نابودیِ سلول‌های عصبی در مغز جلوگیری می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از   ایسنا، متخصصان علوم پزشکی در آلمان در بررسی‌های جدید خود مشاهده کردند ویتامین B-3 می‌تواند از نابودیِ سلول‌های عصبی که بر اثر بیماری پارکینسون اتفاق می‌افتد جلوگیری کند.

در این بررسی آنها نشان دادند چگونه نوعی از ویتامین B-3 موسوم به "نیکوتینامید ریبوساید" از طریق تقویت عملکرد مرکز تولید انرژی در سلول‌ موسوم به میتوکندری، سلول‌های عصبی را حفظ می‌کند.

به گفته متخصصان این ترکیب متابولیسم انرژی را در سلول‌های عصبیِ متاثر به فعالیت واداشته و از تحلیل رفتن آنها جلوگیری می‌کند.

پارکینسون بیماری است که با گذشت زمان تشدید می‌شود و پیامد از بین رفتن سلول‌های عصبی در بخشی از مغز است که وظیفه حرکتی را به عهده دارند.

این سلول‌ها ماده شیمیایی به نام دوپامین را تولید می‌کنند که در کنترل حرکت حائز اهمیت است. با پیشرفت بیماری راه رفتن، حفظ تعادل و هماهنگی بین اعضای بدن به شدت سخت می‌شود. از دیگر علائم این بیماری می‌توان به اختلال در خواب، مشکلات حافظه، احساس خستگی و افسردگی اشاره کرد.

به گفته متخصصان هر یک از سلول‌ها حاوی صدها ترکیب ریز به نام میتوکندری هستند که در سلول‌ها غذا را به انرژی تبدیل می‌کنند. از آنجاییکه این سلول‌ها نسبت به سلول‌های دیگر بیشتر به انرژی نیاز دارند، سلول‌های عصبی به میتو کندری وابسته هستند.

بروز مشکل در عملکرد میتوکندری ویژگی متداول بیماری‌هایی همچون آلزایمر و پارکینسون است که با از بین رفتن بافت مغز همراه است.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، محققان در آزمایش‌هایی که روی نمونه‌های جانوری انجام دادند مشاهده کردند از بین رفتن تعداد سلول‌های عصبی در جانورانی که ویتامین B-3 را دریافت کرده‌اند کمتر بوده و قدرت حرکتی در آنها برای مدت زمان بیشتری حفظ شده است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha