هفته گذشته عكس یك شهروند بندرعباسی در شبكه‌های اجتماعی دست به دست شد كه در حركتی مدنی به ورود فاضلاب به دریا در این شهر اعتراض كرده بود.

ورود فاضلاب به دریا دستمایه اعتراض شهروند بندرعباسی

سلامت نیوز:هفته گذشته عكس یك شهروند بندرعباسی در شبكه‌های اجتماعی دست به دست شد كه در حركتی مدنی به ورود فاضلاب به دریا در این شهر اعتراض كرده بود.

 
 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد، در كنار عكس او نوشته شده بود: «عبدالمطلب‌، شهروند بندرعباسی‌، چهارمین روز است ساعت مشخصی كنار یكی از ۱۱ ﻣﺤﻞ ﻭﺭﻭﺩ ﻓﺎﺿﻼﺏ به دریا نشسته و با اشتراك‌گذاری عكس و كلیپ آلودگی از مسوولان می‌خواهد به فكر این آلودگی باشند.» اما عبدالمطلب تنها كسی نیست كه به این اتفاق نامیمون و دامنه‌دار اعتراض كرده است. 

الان سال‌هاست كه خلیج فارس به دلیل ورود بی‌امان فاضلاب امكان تنفس ندارد. شهریور سال ٩٤ هم «كیانوش جهانبخش»، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس به سرازیر شدن فاضلاب خام شهر بندرعباس به دریا اعتراض كرد. او در این حركت اعتراضی خودش را جلوی لوله قطور فاضلاب قرار داد تا با این كار توجه رسانه‌ها و مسوولان را جلب كند. جهانبخش قبل از آن هم بارها در شورای شهر بندرعباس درباره این مساله زیست‌محیطی هشدار داده بود.

او در یكی از این هشدارها گفته بود: «سرازیر شدن فاضلاب به دریا و بی‌توجهی مسوولان غیرقابل تحمل است. دریا هدیه خداوندی است و سال‌ها مایه بركت زندگی ساحل‌نشینان بوده است اما اكنون با آلودگی فاضلاب مواجه و به یك تهدید جدی تبدیل شده است.»

سال گذشته ایرنا هم در گزارشی نوشت: «با وجود اینكه طرح فاضلاب در شهر بندرعباس اجرا شده باز هنوز برخی خانه‌ها آب‌های سطحی و حتی فاضلاب آنها به سمت این خورها هدایت می‌شود و سرریز تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بندرعباس به صورت جریان دایمی همراه با انواع و اقسام زباله به ویژه مواد پلاستیكی، آهنی، زباله‌های عفونی و سرسرنگ‌های معتادان و غیره از طریق همین خورها به دریا می‌ریزد كه صحنه نازیبا برای شهر ایجاد كرده است.

بوی تعفن وگنداب از یك سو، حضور معتادان و با انواع و اقسام بیماری‌ها به دلیل مصرف مواد مخدر اعم از سنتی و صنعتی و جا گذاشتن سرنگ‌های آلوده خطر زیست‌محیطی وآلودگی دریا را دوچندان می‌كند.» اینها همه شواهدی قوی از یك مساله زیست‌محیطی است كه سال‌هاست لاینحل مانده است. بنا به گزارش سال گذشته اداره كل محیط زیست استان هرمزگان، سالانه بیش از ٨٧ میلیون و ٨٠١ هزار و ٢٤٨ مترمكعب فاضلاب شهری و خانگی در استان هرمزگان تولید می‌شود كه از این میزان بیش از ٢٥ درصد آن تصفیه می‌شود.

اما حجم بالایی از فاضلاب و زباله‌ها به ویژه زباله‌هایی مثل پلاستیك و آهن و عفونی كه از خورها به دریا می‌رود به طور مستقیم روی آبزیان و حتی آب دریا اثر می‌گذارد و ضمن سیار بودن مواد پلاستیكی بر روی آب، موجودات دریایی به خیال اینكه طعمه است می‌خورند و دچار خفگی و از بین رفتن می‌شوند. «حبیب مسیح» معاون نظارت و پایش اداره كل محیط زیست هرمزگان هم گفته بود: «٢٢ نقطه در نوار ساحلی بندرعباس به عنوان كانون‌های آلایندگی دریا شناسایی شده كه در ١١ نقطه ورود عمده پساب و فاضلاب وجود دارد.

بیشترین سهم آلودگی مربوط به شركت آب و فاضلاب شهری است كه بنا بر اظهار این شركت، ٧٠ درصد فاضلاب را جمع‌آوری می‌كند.» حالا آیا صدای شهروندی مسوول به نام عبدالمطلب به گوش مسوولان بندرعباس می‌رسد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha