به دنبال تجمع دانشجویان در اعتراض به افزایش سهمیه‌‌های آزمون ارشد مقابل وزارت علوم، منصور غلامی گفت: «پیشنهاد اصلاحیه و کاهش سهمیه‌ها را دادیم و به مجلس ارائه شده است. کمیسیون آموزش و تحقیقات هم بررسی کرده و قرار است در صحن مجلس مورد بررسی مجدد قرار بگیرد.»

واکنش وزارت علوم و بهداشت به اعتراضات سهمیه‌های ایثارگران

سلامت نیوز: به دنبال تجمع دانشجویان در اعتراض به افزایش سهمیه‌‌های آزمون ارشد مقابل وزارت علوم، منصور غلامی گفت: «پیشنهاد اصلاحیه و کاهش سهمیه‌ها را دادیم و به مجلس ارائه شده است. کمیسیون آموزش و تحقیقات هم بررسی کرده و قرار است در صحن مجلس مورد بررسی مجدد قرار بگیرد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، تغییرات سهمیه‌ای در دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون ارشد امسال اعتراض دانشجوها را به همراه داشته است؛ تا جایی که روز گذشته تعدادی از دانشجویان در اعتراض به افزایش سهمیه‌ها مقابل وزارت علوم تجمع کردند. اصلی‌ترین اعتراض آنها افزایش ۵ درصدی و به‌صورت کلی سهمیه ۳۰ درصدی خانواده‌های جانباز و ایثارگر بود که در نهایت مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم قول پیگیری داده و گفته بود: «ما طرح پیشنهادی خود را برای کاهش سهمیه‌ها به مجلس داده‌آیم و ظرفیت برخی رشته‌ها را هم افزایش داده‌ایم که به‌صورت اصلاحیه منتشر می‌شود.»

منصور غلامی، وزیر علوم نیز درباره کاهش سهمیه‌های ایثارگران در کنکور گفته است: «قبل از اینکه دانشجویان این بحث را مطرح کنند، با توجه به ارزیابی‌هایی که دانشگاه‌ها انجام داده بودند، پیشنهاد اصلاحیه و کاهش سهمیه‌ها را دادیم و به مجلس ارائه شده است. کمیسیون آموزش و تحقیقات هم بررسی کرده و قرار است در صحن مجلس مورد بررسی مجدد قرار بگیرد.»

در دفترچه انتخاب رشته آزمون ارشد یک سهمیه ۲۵ درصدی برای ایثارگران و رزمندگان مشخص شده بود که شرط استفاده از آن سهمیه این بود که متقاضی، ۷۰ تا ۸۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرش‌شده را به دست آورده باشد و در غیر اینصورت ظرفیت آنها به دانشجویان با سهمیه آزاد بازمی‌گشت و آنها می‌توانستند از آن ظرفیت‌های خالی استفاده کنند؛ اما امسال تبصره‌ای جدید به آن اضافه شده است. یک ظرفیت ۵ درصدی برای خانواده‌های جانباز زیر ۲۵ درصد و خانواده‌هایی که صرفا جانباز و شهید داشتند. تبصره دیگری نیز اضافه شده که اگر خانواده‌های جانباز ۲۵ درصد نتوانستند آن نمره قبولی را به دست بیاورند، مانند دانشجویان آزاد نمی‌شوند و جزو سهمیه‌های ۵ درصدی قرار می‌گیرند. در واقع چیزی حدود ۳۰ درصد ظرفیت هر دانشگاه به این افراد داده می‌شود که اعتراض دانشجوها را به‌همراه داشته است.

در همین میان مرکز سنجش آموزش پزشکی نیز در خصوص مسائل مرتبط با سهمیه‌های آزمون‌های ورودی رشته‌های تخصصی علوم پزشکی اطلاعیه‌ای صادر کرده است.

بر اساس این اطلاعیه، با توجه به سوالات پیش‌آمده برای برخی از داوطلبان شرکت در آزمون‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص سهمیه 5% ایثارگران به اطلاع این عزیزان می‌رساند براساس ماده 90 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران (مصوب 14 اسفند 95 مجلس محترم شورای اسلامی) سهمیه ورود با پنج درصد سهمیه اختصاصی برای جانبازان زیر 25% و همسران و فرزندان جانبازان زیر 25% و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه، جهت اجرا در کلیه آزمونهای ورودی ابلاغ شده است، بنابراین وزارت بهداشت ملزم به تبعیت از قانون مذکور است.

در این اطلاعیه آمده است: «از آنجایی که اعمال این سهمیه به همراه سایر سهمیه‌هایی که براساس مصوبات قانون قبلی باید لحاظ شود، در رشته‌های تخصصی علوم پزشکی و به خصوص در رشته‌هایی که ظرفیت پذیرش بسیار محدود است، تلاش‌های لازم توسط وزارت بهداشت برای حفظ ظرفیت‌های آزاد صورت گرفته است و نظرات تخصصی به مجامع ذیربط ارائه شده و امید است تدابیر جدید اتخاذ شده بتواند سیری منطقی در انتخاب دانش آموختگان ایجاد کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha