چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۹
کد خبر: 24571
سلامت نیوز :رییس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران پی.كی.یو خواستار حمایت دولت از تولید محصولات غذایی مبتلایان به اختلالات متابولیك ارثی از جمله بیماران پی.كی.یو شد تا بدن آنان آسیب بیشتری نبیند.

دكتر جلال كوچمشگی در گفت وگو با ایسنا، افزود: اگر تولید غذای بیماران پی.كی.یو در ایران تثبیت و حمایت شود مبتلایان به این بیماری می‌توانند رژیم غذایی خود را حفظ كنند و از آسیب جبران ناپذیر استفاده از غذاهای معمولی در امان بمانند. این كار از نظر علمی نیز برای ایران غرور آفرین است چون در دنیا تنها برخی از كشورهای پیشرفته اروپایی، آمریكای شمالی، ژاپن و استرالیا به فناوری تولید غذای مخصوص مبتلایان به پی.كی.یو دست یافته‌اند.

وی در ادامه گفت: شكوفایی و خودباوری اصولی هستند كه در ایران بر آن‌ها تاكید می‌شود. در این شرایط دولت بویژه معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت از تولید غذای بیماران متابولیك ارثی حمایت و این كار را تسهیل كند .

كوچمشگی با بیان اینكه در صورت حمایت دولت، امكان صادرات غذاهای تولید داخل مبتلایان به اختلالات ارثی به سایر كشورها نیز وجود دارد، اظهار كرد: میزان پروتئین غذای مخصوص بیماران پی‌كی یو كنترل شده است و در حال حاضر فناوری تولید انواع فرآورده‌های آردی، ماکارونی، جایگزین‌های عصاره گوشت، تخم مرغ و سیب زمینی مبتلایان به این بیماری در كشور وجود دارد و در صورت حمایت دولت می‌تواند با کیفیت مناسب و قیمتی پایین‌تر از محصولات خارجی در دسترس بیماران قرار ‌گیرد.

وی با اشاره به دلایل ممنوعیت مصرف مواد غذایی معمولی برای مبتلایان به پی كی یو، گفت: بدن این بیماران نمی‌تواند اسید آمینه فنیل آلانین را متابولیزه كنند بنابراین آنان نمی‌توانند غذاهای حاوی پروتئین را مصرف كنند در نتیجه از غذاهای مخصوص باید استفاده كنند.

رییس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران پی.كی.یو در پایان اظهار كرد: اگر مبتلایان به پی كی یو غذاهای عادی مصرف كنند، فنیل آلانین غذا در خون آنان باقی می‌ماند، حالت سمی پیدا می‌كند و به مغز كودكان در حال رشد آسیب جبران ناپذیری می‌زند. بنابراین آنان باید در كودكی، شیر خشك مخصوص و در بزرگسالی غذاهای مخصوص بیماران پی كی یو را مصرف كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha