سلامت نیوز :مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت با تاكید بر اهمیت نقش مددكاران در تیم درمانی، از رویكرد جدید این وزارتخانه در مقوله مددكاری اجتماعی خبر داد.

به گزارش ایسنا، دكتر سید حمید حسینی، رییس كمیته اجرایی نخستین سمپوزیم مددكاری اجتماعی در نشستی با خبرنگاران با اشاره به نقش مددكاران اجتماعی در بلایا طی سال‌های اخیر، گفت: علیرغم وجود مسوولیت‌های مختلف مددكاران كه در قانون تصریح شده، نقش مددكاران در تیم درمانی كمرنگ انگاشته شده است. این درحالی است كه نقش مددكاران در پیشبرد اهداف درمانی و آرامش حادثه دیدگان بسیار پر رنگ است.

وی افزود: بحث درمان بیماری‌های جسمی و روحی - روانی مستلزم كار تیمی است كه متشكل از پزشك، روانپزشك، پرستار، ماما و ... است. در كنار این عوامل نقش مددكار به عنوان بازتوانی روحی - روانی حادثه دیدگان و بیماران بسیار مهم است. بر این اساس وزارت بهداشت تصمیم گرفته با رویكرد جدیدی به مقوله مددكاری اجتماعی نگریسته و برنامه‌های ویژه‌ای را به این منظور در نظر گرفته است.

حسینی به نقش مددكاران در بیمارستان‌ها و مراكز درمانی اشاره كرد و ادامه داد: علیرغم اهمیت فعالیت‌های مددكاران در امور درمانی و پیگیری درمان بیماران، در حال حاضر نقش این افراد در مراكز درمانی كمرنگ است و بیمارانی كه استطاعت مالی ندارند برای تقاضای تخفیف به مددكاری بیمارستان مراجعه می‌كنند. همچنین نقش مددكاران اجتماعی در جلوگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی و اصلاح رفتارهای پرخطر نیز بسیار پراهمیت است.

وی افزود: علیرغم اهمیت فعالیت‌های مددكاران اجتماعی، عمدتا مددكاران در دستگاه‌های دولتی در كارهایی غیر از مددكاری اجتماعی به كار گرفته می‌شوند و تقریبا می‌توان گفت برای ادامه آموزش این افراد و پیگیری مسوولیت‌های حرفه‌ای آنها برنامه خاصی وجود ندارد.

وی با بیان این كه در حال حاضر بحث مددكاری اجتماعی در كشور از متولی‌های مختلفی برخوردار است، افزود: لازم است كه مددكاری‌ اجتماعی در یك جا و یك نهاد دولتی تجمیع شود تا به این ترتیب سیاستگذاری‌ها، مباحث آموزشی و پیگیری‌های مددكاری اجتماعی از آنجا دنبال شود.

رییس كمیته اجرایی نخستین سمپوزیوم مددكاری اجتماعی، گفت: این اراده در وزارت بهداشت وجود دارد كه با تشكیل یك اتاق فكر و برگزاری چنین نشست‌هایی، مطالبات مردم و مددكاران اجتماعی در سراسر كشور را پیگیر باشد. همچنین وزارت بهداشت در آینده‌ای نزدیك برای مددكاران بیمارستانی دوره‌های آموزشی برگزار خواهد كرد تا این افراد با مسوولیت‌های خطیر خود در بحث درمان بیماری‌های جسمی و روانی آشنا شوند و مسوولان بیمارستان‌ها نیز در پیشبرد اهداف درمانی از وجود این افراد به نحو احسن استفاده كنند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای برگزاری دوره‌های بازآموزی مددكاران در كشور گفت: این برنامه‌های بازآموزی در رتبه شغلی و مسوولیت‌های مددكاران موثر خواهد بود. همچنین پیشنهادی برای پیگیری ایجاد نظام مددكاری اجتماعی در دستور كار وزارت بهداشت است. همچنین اقداماتی در دست انجام است تا بتوانیم شورای مركزی ارزیابی علمی مددكاری و نظارت بر آموزش مددكاری را داشته باشیم.

به گفته دكتر حسینی، در ساختار سازمانی جدید وزارت بهداشت، مددكاری زیر مجموعه روابط عمومی این وزارتخانه قرار گرفته است. بر این اساس برنامه‌ریزی‌های جدیدی در حوزه مددكاری صورت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha