چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 24575
سلامت نیوز :پزشکان در یک تحقیق جدید اعلام کردند افرادی که به آسم خفیف مبتلا هستند ممکن است به درمان دارویی روزانه نیازی نداشته باشند.

به گزارش ایسنا، اسپری پیشگیری کننده حاوی کورتیکواستروئید بخشی از درمان روزانه برای بسیاری از مبتلایان به آسم است اما در عین حال می‌تواند عوارضی مانند کاهش رشد بویژه در کودکان داشته باشد.

نتایج یک بررسی جدید نشان داده است: این امکان وجود دارد که در موارد خفیف آسم، کنترل علائم بیماری حتی بدون استفاده دوز روزانه از این دارو میسر باشد.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، مبتلایان به اسم به طور معمول از دو نوع اسپری استفاده می‌کنند که یکی اسپری درمان کننده بوده و زمانی استفاده می‌شود که فرد دچار مشکلات تنفسی شود و دیگری اسپری پیشگیری کننده بوده و به طور روزانه در دو نوبت صبح و عصر استفاده می‌شود.

متخصصان دانشگاه آریزونا می‌گویند: بسیاری از کودکان اگر علائم آسم در آنها برطرف شده نیازی نیست که دیگر به طور روزانه از اسپری پیشگیری استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، آسم اختلالی است که در آن گاهی تنفس مشکل می‌شود و تنگی نفس به صورت متناوب رخ می‌دهد. علائم و شدت بیماری در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس را تقریبا هر روز دارند. برخی دیگر در فواصل بین حملات تنگی نفس، هیچ علامت دیگری ندارند.


پروفسور فرناندو مارتینز استاد دانشگاه آریزونا در این باره خاطرنشان کرد: اگر فرد مبتلا به آسم روزانه از این اسپری دارویی استفاده می‌کند اما علائم مهمی از بیماری را ندارد در واقع یک روش درمانی موثر را هدر می‌دهد.

بنا بر این گزارش، همه مبتلایان به آسم در این نکته مشترک هستند که مجاری هوایی در آنها به صورت غیر طبیعی متناوبا تنگ می‌شود. بیشترین موارد آسم در حدود پنج سالگی تشخیص داده می‌شود به همین دلیل بیشتر افراد تصور می‌کنند که آسم بیماری کودکان است. اما احتمال کمی نیز وجود دارد که افراد در سنین مختلف دچار این بیماری شوند.

برخی مطالعات بیان می‌کنند که احتمالا ابتلا به عفونتهای تنفسی در کودکی احتمال ابتلا به آسم را کاهش می‌دهد. به همین دلیل این بیماری در جوامع پیشرفته بیشتر از کشورهای در حال توسعه شیوع دارد.

اگر شما یک فرد بالغ مبتلا به آسم هستید احتمالا بیماری را از مدتها قبل داشته و خواهید داشت. هنوز مشخص نیست که چرا بیشتر کودکان مبتلا به آسم معمولا در حوالی سنین بلوغ خوب می‌شوند و اگر بیماری در این سنین خوب نشود احتمالا برای همیشه باقی خواهد ماند. اما پیامدهای بیماری را می‌توان به خوبی کنترل کرد. اگر آسم به خوبی کنترل شود علائم بروز نمی‌کنند و می‌توان یک زندگی معمولی و مفید داشت.

شرح این تحقیق در مجله پزشکی لانست منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha