سلامت نیوز:متخصصان علوم پزشکی در آمریکا هشدار دادند که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در کودکان مبتلا به دیابت نوع اول بیشتر است.

به گزارش  ایسنا، پروفسور رامین عالم زاده متخصص و استاد ایرانی طب اطفال در بیمارستان کودکان کالج پزشکی ویسکونسین، طی مطالعات جدید خود با همکاری دستیارانش به این نتیجه رسید که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در کودکانی که به دیابت نوع اول مبتلا هستند، 200 تا 400 درصد بیشتر از کودکان سالم است.

روزنامه دیلی میل در این باره نوشت: پروفسور عالم زاده در آزمایشات خود متوجه شد علائم و نشانه‌های اولیه ابتلا به امراض قلبی و عروقی در بسیاری از کودکان مبتلا به دیابت پیش از رسیدن به سن بلوغ تشدید می‌شود.

به گزارش ایسنا، تشنگی بیش ازحد، گرسنگی دایمی، تكرر ادرار، كاهش وزن ناگهانی، خستگی مفرط و تاری دید از بارزترین علائم دیابت نوع اول هستند‏.‏ ممكن است افراد مبتلا به دیابت نوع دوم علایم مشابهی داشته باشند اما این علایم كمتر ظاهر شود.

اكثر افراد مبتلا به این نوع دیابت علایمی ندارند و فقط بعد از چند سال به واسطه بیماری دیگری متوجه آن می‌شوند‏.‏ دیابت بیماری مزمنی است كه در طول زندگی فرد باید دقیقا كنترل شود. بدون مراقبت صحیح، قند خون می‌تواند بالا برود كه این امر در درازمدت به بدن آسیب می‌رساند و باعث اختلال در بافت‌ها و اندام‌های مختلف بدن می‌شود‏.‏ در كوتاه مدت و بلندمدت عوارض دیابت شامل بیماری‌های قلبی وعروقی، بیماری كلیه، بیماری اعصاب و بیماری چشم هستند‏.

به گفته پزشکان، با توجه به اینكه بیماریهای قلبی و عروقی ناشی از دیابت شامل آنژین صدری، حمله قلبی، ایست قلبی و سكته مغزی هستند، می‌توان گفت كه بیماری‌های قلبی و عروقی بیشترین مورد مرگ و میر در افراد دیابتی و علت اول مرگ در كشورهای صنعتی است‏.‏ همچنین نتیجه افزایش و پیش روی آرام پروتئین در ادرار، عاقبت منتهی به نارسایی كلیه می‌شود‏.

‏ دراین بررسی‌ها، دکتر عالم زاده و دستیارانش روی 21 کودک با متوسط سنی هشت سال که به دیابت نوع اول مبتلا بودند مطالعه و آزمایش کردند و آنها را با 15 کودک سالم در گروه کنترل مقایسه کردند.

افرادی كه دیابت نوع اول دارند یعنی مقدار خیلی كمی انسولین تولید می‌كنند و یا اصلا انسولینی در بدنشان تولید نمی‌شود لازم است كه برای ادامه زندگی انسولین تزریق كنند. این نوع دیابت بیشتر در كودكان و نوجوانان است‏. در حالت عادی لوزالمعده بر اساس میزان فعالیت بدنی شما و غذایی که می‌خورید انسولین بدن شما را تنظیم می‌کند.

از آنجایی که در دیابت نوع اول این فرآیند از کار افتاده است، شما باید خود به تنظیم آن بپردازید. به عنوان یک قاعده کلی، تزریق انسولین و فعالیت فیزیکی، قند خون را پایین و خوردن غذا آن را بالا می‌برد. پس درمان دارویی کنترل رژیم غذایی از فاکتورهای مهم در کنترل دیابت است.

این یافته در نسخه آنلاین نشریه مراقبت دیابتی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha