سلامت نیوز :پزشكان می‌گویند افزایش بیشتر پروتئین خون  با كاهش خطر ابتلا به اختلالات تنفسی رابطه مستقیم دارد.

 در خون انسان نوعی پروتئین به نام «بیلی‌روبین» وجود دارد كه اگر مقدار آن بیشتر باشد خطر ابتلا به سرطان ریه و بیماری انسداد بازدارنده ریوی به میزان قابل توجهی كاهش پیدا می‌كند.

به گفته متخصصان انگلیسی در دانشگاه كالج لندن، علاوه بر این با وجود این ماده پروتئینی خطر مرگ ناشی از امراض و اختلالات ریوی نیز كاهش پیدا می‌كند.

سایت اینترنتی مای هلت دیلی نیوز در این باره گزارش داد: بیلی‌روبین پروتئینی است كه در پی شكسته شدن مولكول هموگلوبین در گلبولهای قرمز خون تولید می‌شود.

با وجودی كه متخصصان پیش از این می‌دانستند كه مقدار زیاد این پروتئین نشانه‌ای از وجود بیماری‌های خاصی است اما این بار در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند كه ماده فوق در عین حال می‌تواند تاثیرات آنتی اكسیدانی و ضد التهابی هم داشته باشد و از سلول‌ها محافظت كند.

به گزارش ایسنا، بیماری مزمن انسداد ریوی یک اختلال مزمن در ریه‌ها است که مشخصه آن انسداد پیشرونده مجاری تنفسی به صورت برگشت‌ناپذیر است. انسداد مجاری هوایی در تمامی راههای هوایی ریه‌ها رخ می دهد که مقاومت در برابر عبور هوا را بالا می‌برد. این عارضه دارای سه زیر مجموعه است كه شامل آمفیزم، برونشیت مزمن و بیماری مجاری هوایی کوچک هستند.

این بیماری با کاهش مداوم عملکرد تنفسی در طی زمان و دوره‌هایی از تشدید علایم همراه است. آمارها نشان می‌دهد كه این بیماری چهارمین علت مرگ و میر در آمریکا است.

قرار گرفتن در معرض میزان اندک دود سیگار می‌تواند موجب ابتلا به بیماری انسداد مزمن ریوی و یا حتی سرطان شود. قرار گرفتن در معرض دود سیگار عملکرد ژن‌ها را تغییر می‌دهد و از این حیث خطر ابتلا به مشكلات ریوی را تشدید می‌كند. با توجه به این كه امروزه افراد زیادی قربانی مضرات سیگار كشیدن می‌شوند لذا كشف جدید می‌تواند تا حد زیادی در پیشگیری و یا كنترل اختلالات تنفسی مهم مفید و موثر واقع شود.

به گفته پزشكان، علائم اصلی بیماران مبتلا به این اختلال با سرفه، خلط و دوره‌های تشدید تنگی نفس مشخص می‌شود. در این بیماران انجام کارها با دست در وضعیت بالای تنه سخت است در حالی که در وضعیت همسطح بدن ضعف دست را ندارند. این بیماری، پیشرونده است و به تدریج تا حد اختلال تنفسی در حین استراحت و نیاز دائم به اکسیژن پیشرفت می‌کند.

این مطالعه در مجله طب تنفسی و مراقبت بالینی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha